Aggressiv Hund. Hjälp tack..

Sv: Aggressiv Hund. Hjälp tack..

Jag vet, att jag vet, att jag inte vet, var det någon som sade.

Vad som däremot är klart är att vissa saker är laddade som positiva i hundars och vår reptilhjärna.

Tillgång till föda, trygghet och en möjlighet till reproduktion är de tre grundpelarna i både hundars och människors grundbehov.

Då blir naturligtvis tillskansandet av dessa tre vitalt och i en konkurenssituation så tar den starkare vad han vill ha.
Alltså blir styrka positivt laddat.
Vi har lagar o paragrafer som reglerar våra mellanhavande, hundar har sina regler.
Jag kan bara säga att du inte ser skogen för bara trän. alla dessa teorier som inte håller är de trän som skymmer sikten för dig.

Att läsa en hund är tämmligen okomplicerat, samma sak med normal grunddressyr.
Problemen kommer när folk ska försöka rädda alla "lost cases"
Man lägger ner otroligt mycket energi på att "rädda" en hund som har svåra funktionsstörningar.

Gör man det för sin egen skull eller för hundens?
Vill man inte kunna säga, titta vad jag har lyckats med?
 
Sv: Aggressiv Hund. Hjälp tack..

vad det gäller människan och riskbenägenheten så är det ofta "farliga typer" som är beredda att riskera som vinner.
Därför är det ofta farliga typer som bygger förmögenheter.
Förmögenhet = makt.
Personer med makt är ofta stark sexuellt aktiva och ofta atraktiva för motsatta könet. ex kennedyklanen, Mr Berloskoni, etc
På samma sätt som en stark hund är det för en tik.
Krasst javisst men inte mindre sant för det.
Jag är varken rik eller snygg trots det lever jag sedan många år i ett fast förhållande.
Jag brukar skylla på min inteligens;o)))
 
Sv: Aggressiv Hund. Hjälp tack..

Jag är varken rik eller snygg trots det lever jag sedan många år i ett fast förhållande.
Jag brukar skylla på min inteligens;o)))

Att man lever i ett fast förhållande behöver inte vara ett tecken på att man är vare sig intelligent eller något annat.

Titta på de två första sidorna på senior så ser du vilka totala stolpskott det finns som ändå lyckats få till ett förhållande.


Det dumpas för lite.
 
Sv: Aggressiv Hund. Hjälp tack..

;o)) = skämt på min egen bekostnad.
Jag vet att det kan vara lite svårt att förstå.
Man måste vara trygg i sin tillvaro för att kunna
kosta på sig detta.

Men åter till ämnet.

Bra att du fått ordning på din hund.
Men om det inte lyckatsa, hade du under hela hundens livstid
åkt till vet. för att ansa tassarna?

Själv fick jag min första hund när jag var 10.
Haft hund sedan dess.
Inte blivit biten på allvar en enda gång.
Vid lek, javisst.
Har "det" vad det gäller hundar.

Skulle en hund oprovocerat bita mig skulle den inte överleva det.
Jag menar allvar, och det känner hunden = inga oprovocerade angrepp.
Fick i det militära lära mig att dels avvärja angrep och dels avlsuta ett angrepp med dödligt riktat våld. På just hund. Schäfer, rottweiler eller staff. spelar ingen roll.
Har naturligtvis inte testat i skarpt läge.
som tur är.

:devil:
 
Sv: Aggressiv Hund. Hjälp tack..

Visst, men som i alla mål finns det 2 stolpar.
Skulle aldrig acceptera att bli respektlöst behandlad lika lite som jag behandlar respektlöst.

Sedan är det ju naturligtvis så att om jag inte får det jag behöver i ett förhållande så funkar det inte på sikt.
Detta handlar ju inte bara om sex utan överhuvudtaget allt som har med ett fungerande samliv att göra.
Sedan får man göra en prioritering.
Vad är det värt att försaka för att få till ett fungerande förhållande.

Exakt som hunden gör. Han avstår från ledarskap i utbyta mot föda o trygghet.
 
Sv: Aggressiv Hund. Hjälp tack..

Att hunden klipper tillm utan att först varna.
Självklart är det mitt eget fel om jag negligerar de normala signalerna.
Lika självklart är det om jag inte ger rätt signaler.
Jag signalerar att jag är ointresserad av hunden, gäspar, och visar mitt intresser anorstädes än på just hunden.
Att jag ofta hittar ngt intressent på min sko, hyker mig ner och småpratar utan mål. det brukar väcka positiv nyfikenhet.
Brukar sluta med en trevlig pratstund med de flesta jyckar, utom de mest nerviga o rädda. Just de som.....
Skulle inte gå fram till en bunden hund eller en hund som har ryggen blockerad om jag inte känner hunden
Men om hunden kommer fram till mig, och klipper till utan att signalera eller om jag inte bryter mot de vanliga koderna, då, då gör han det för första och sista gången.
 
Sv: Aggressiv Hund. Hjälp tack..

;o)) = skämt på min egen bekostnad.
Jag vet att det kan vara lite svårt att förstå.
Man måste vara trygg i sin tillvaro för att kunna
kosta på sig detta.

Men åter till ämnet.

Bra att du fått ordning på din hund.
Men om det inte lyckatsa, hade du under hela hundens livstid
åkt till vet. för att ansa tassarna?

Själv fick jag min första hund när jag var 10.
Haft hund sedan dess.
Inte blivit biten på allvar en enda gång.
Vid lek, javisst.
Har "det" vad det gäller hundar.

Skulle en hund oprovocerat bita mig skulle den inte överleva det.
Jag menar allvar, och det känner hunden = inga oprovocerade angrepp.
Fick i det militära lära mig att dels avvärja angrep och dels avlsuta ett angrepp med dödligt riktat våld. På just hund. Schäfer, rottweiler eller staff. spelar ingen roll.
Har naturligtvis inte testat i skarpt läge.
som tur är.

:devil:
Jag har varken behövt åka till veterinären för att klippa klorna eller sätta mig ovan på hunden.
 
Sv: Aggressiv Hund. Hjälp tack..

Tänkte egentligen hålla mig ifrån den här diskussionen, men:

En granne till mig hade en rottweiler (ung hanhund) som jag brukade hjälpa till att passa ibland - de agerade såsom landsbygdsbo beskriver, och bröt gärna ned hunden när han...uppvisade 'icke önskvärt beteénde'.
Behöver jag säga att det gick åt fanders?

För det första var hunden redan från början en osäker individ som förmodligen skulle mått betydligt bättre under uppmuntran och positiv förstärkning, men matte och husse är matte och husse.. och jag försöker respektera andra människors hundhållning.

Jag kommer särskilt ihåg en gång när vi var på stranden med hundarna och apporterade pinne - rottisen hade pinnen, jag tog i den i syfte att kasta den på nytt och han morrade - varpå jag blev uppmanad att knyckla ned jycken i sanden.
Jag gjorde detta med viss möda. Tog pinnen.
Jag kommer ALDRIG att göra det igen.
För det första kändes det det vid följande möten som om jag förlorat en del av förtroendet hos en hund som normalt hälsade mig med lycklig svans när jag kom in i lägenheten trots att husse och matte var borta.
För det andra tror jag inte att han förstod ett dugg av denna 'dominansbrottning'. Och det är väl ändå viktigast?

Varför kunde jag inte byta pinnen mot en godbit istället, och fortsätta leka? Jag är övertygad om att vår relation hade varit bättre och i slutänden är jag Starkt övertygad om att en klapp och ett "jajemän! Duktig kille!" vid rätt tillfälle hade sett till att den här hunden var i livet idag.

Visst har vi kommit förbi alfarullningar, tvångsnät och strupgrepp i dagens svenska hundhantering?
 
Senast ändrad:
Sv: Aggressiv Hund. Hjälp tack..

Till TS: Jag skulle söka hjälp hos en riktigt duktig hundtränare som ni trivs med, alternativt omplacera hunden till en människa som är villig att ta itu med en tuff liten terrier.

Givetvis ska man inte bitas, inte hota och inte vara sådan - men ibland blir det nästan så att ägare och hund befäster vissa beteénden hos varandra. Ni stressar varandra.
Jag klipper klorna åt vänner och bekanta ibland (hundarnas klor förstås! ; ) ) och de uppför sig oändligt mycket bättre med mig än de gör hemmavid.
 
Sv: Aggressiv Hund. Hjälp tack..

KL

Tycker synd om TS som fått sin tråd totalkapad.

landsbygdsbo - Du är nog mer puckad än ett glas vatten
 
Sv: Aggressiv Hund. Hjälp tack..

Ja men det är väl bra.
Frågan var dock, hade du behållt hunden om du varit tvungen att åka till vet. för fotvård?
 
Sv: Aggressiv Hund. Hjälp tack..

En ung hund = för sent.
+ att jag hela tiden poängterat att trygghet och god kontakt med hunden är en grundförutsättning.
Att en hund morrar och kampar om en leksak är naturligt. Kan man med fördel spela med.
Men man måste kunna säga ifrån och då ska jycken fatta att det är allvar och lämna över grejjen.

Det är ett gammalt fenomen att hunden blir betydligt fogligare i annans hand.
 
Sv: Aggressiv Hund. Hjälp tack..

Xahenna,
Jaha, ännu en som inte har argument utan börjar uttala sig om andras mentala hälsa.
Det bjuder jag på, om du kickar igång på dylikt.

Det finns ett passande ordspråk:
-Som man känner sig själv beskriver man andra
:rofl::rofl:
 
Sv: Aggressiv Hund. Hjälp tack..

En ung hund = för sent.
+ att jag hela tiden poängterat att trygghet och god kontakt med hunden är en grundförutsättning.
Att en hund morrar och kampar om en leksak är naturligt. Kan man med fördel spela med.
Men man måste kunna säga ifrån och då ska jycken fatta att det är allvar och lämna över grejjen.

Det är ett gammalt fenomen att hunden blir betydligt fogligare i annans hand.

Varför skulle det vara försent att lära en unghund att klippa klorna?
 
Sv: Aggressiv Hund. Hjälp tack..

Att hunden klipper tillm utan att först varna.
Självklart är det mitt eget fel om jag negligerar de normala signalerna.
Lika självklart är det om jag inte ger rätt signaler.
Jag signalerar att jag är ointresserad av hunden, gäspar, och visar mitt intresser anorstädes än på just hunden.
Att jag ofta hittar ngt intressent på min sko, hyker mig ner och småpratar utan mål. det brukar väcka positiv nyfikenhet.
Brukar sluta med en trevlig pratstund med de flesta jyckar, utom de mest nerviga o rädda. Just de som.....
Skulle inte gå fram till en bunden hund eller en hund som har ryggen blockerad om jag inte känner hunden
Men om hunden kommer fram till mig, och klipper till utan att signalera eller om jag inte bryter mot de vanliga koderna, då, då gör han det för första och sista gången.
Så en överaskad hund som biter i ren reflex (dvs förvarnar ej) kommer med stor sannolikhet bli "avlivad" av dig?

Jag undrar mest vad du baserar dina teorier på? Med tanke på att dagens moderna forskning tyder på hur olik hunden är vargen i många sociala avseenden. Visst har de på ett ungefär varglikt kroppspråk, men undersökningar på varg och hund tyder på att hundar även har en förmåga att lära sig vårt språk. Du säger att du härmar "hundspråket" för att göra dig förstådd. Urinerar du även över din/dina hundars urin för att visa dominans? Äter du alltid maten före? Om inte, varför anser du endast att det är de språkliga bitar som används vid konflikter som är viktiga att eftersträva? (Eftersom att en nertryckning är en del av en konflikt)

Du påstår att en dominant hund med sin fysik lägger sin vikt på den underordnade och trycker/pressar ner dennes kropp för att denne ska visa underkastelse. Det är en helt felaktig uppgift och jag förstår över huvud taget inte vad du har fått det ifrån. Det stämmer att en dominant hund kan ställa sig på en annan hunds rygg, med detta ingår dock mycket "prat" och ljudande samt andra små signaler som vi människor inte lyckas uppfatta för att hunden som är i underläge ska "ge sig". Vad du verkar ha missförstått är att en underordnad hund inte lägger sig för att den trycks ner, utan för att den självmant när den inser sitt underläge lägger sig för att visa "jag är snäll".
Det är alltså en frivillig gest genom att visa sårbarhet , utgör man inget hot.

Att som en "klumpig" människa då klampa in och trycka ner och hålla fast en hund gör inget annat än att knöckla ihop självförtroendet på den och kväva tilliten.

Personligen föredrar jag en självsäker hund som litar på mig till 100% , men som vet reglerna. Visst kan jag bli fysisk med mina hundar, men jag vill aldrig kuva eller knäcka dem. En snabb korrigering räcker vilket åtföljs av att jag visar vad jag önskar av dem istället (om de inte redan vet det).

Jag vill ju att de ska vilja vara med mig för att de tycker att jag är en kul typ som de kan lita på, som de vet tar alla beslut och som de vill följa, jag förstår inte poängen med att ha en hund som lyder för att den annars riskerar att bli så nertryckt i skorna att den är livrädd för att göra annat. Är det ett behov av makt? Att få känna sig stor?

Obs! Frågorna är seriöst ställda, du behöver inte vara orolig för ironisering.
 
Sv: Aggressiv Hund. Hjälp tack..

Så en överaskad hund som biter i ren reflex (dvs förvarnar ej) kommer med stor sannolikhet bli "avlivad" av dig?

Jag undrar mest vad du baserar dina teorier på? Med tanke på att dagens moderna forskning tyder på hur olik hunden är vargen i många sociala avseenden. Visst har de på ett ungefär varglikt kroppspråk, men undersökningar på varg och hund tyder på att hundar även har en förmåga att lära sig vårt språk. Du säger att du härmar "hundspråket" för att göra dig förstådd. Urinerar du även över din/dina hundars urin för att visa dominans? Äter du alltid maten före? Om inte, varför anser du endast att det är de språkliga bitar som används vid konflikter som är viktiga att eftersträva? (Eftersom att en nertryckning är en del av en konflikt)

Du påstår att en dominant hund med sin fysik lägger sin vikt på den underordnade och trycker/pressar ner dennes kropp för att denne ska visa underkastelse. Det är en helt felaktig uppgift och jag förstår över huvud taget inte vad du har fått det ifrån. Det stämmer att en dominant hund kan ställa sig på en annan hunds rygg, med detta ingår dock mycket "prat" och ljudande samt andra små signaler som vi människor inte lyckas uppfatta för att hunden som är i underläge ska "ge sig". Vad du verkar ha missförstått är att en underordnad hund inte lägger sig för att den trycks ner, utan för att den självmant när den inser sitt underläge lägger sig för att visa "jag är snäll".
Det är alltså en frivillig gest genom att visa sårbarhet , utgör man inget hot.

Att som en "klumpig" människa då klampa in och trycka ner och hålla fast en hund gör inget annat än att knöckla ihop självförtroendet på den och kväva tilliten.
Ja, och en stabil och i grunden samarbetsvillig hund som min rottise, som skulle, om än motvilligt gå med på att bli ihopknölad och ändå vilja vara personen till lags Problemet är att han inte behöver bli ihopknölad för att uppföra sig, bara man är tydlig och konsekvent och inte tror att han utmanar bara för att han kommunicerar.

En mer självständig hund med värdighet som min tibbe, skulle kanske lägga sig ned - men sedan vara 10 gånger värre eftersom han insett att du definitivt inte är riktigt riktig och du har förbrukat ditt förtroendekapital. VARFÖR skulle han lita och lyssna på en galning? Man kan få jobba länge för att reparera sådant.

Sen har vi de som av ett eller annat skäl skulle ta till tänderna - och då har vi i värsta fall sjukhusvård för den som knycklar ihop och spruta för den som bara försökte försvara sig.
 
Sv: Aggressiv Hund. Hjälp tack..

Varför skulle det vara försent att lära en unghund att klippa klorna?
Nu gällde det inte fotvård utan att bygga upp kontakt o förtroende.
Att försöka "dominera" en tonårs rottishanne kräver en hel del.
Om man däremot börjar vid 8 veckor har man betydligt bättre förutsättningar.
ÄVEN med kloklippning :cool:
 
Sv: Aggressiv Hund. Hjälp tack..

Om jag överraskar en normalt funtad hund så illa att den reflexmässigt hugger då är ju felet mitt. Trampar jag en liggande hund på svansen och hunden reagerar med att hugga likaså!
Däremot om hunden ser mig och går på mig och klipper utan anledning då....

Att fysiskt lägga sig på en valp kan ju bara sluta på ett sätt.

Men om hunden är totalsprallig så kan man ju med milt våld hålla fast den ungefär som man håller en urflippad treårig trotsunge.

Självklart ska hunden lita på dig till 100%
Du ska vara bästa kompisen, ledaren, han/hon som fixar allt.
Har hunden ont ska den komma och veta att du hjälper, lita på dig trots att det gör ont det du gör.
Det bygger du inte upp med domionans utan genom långvarig kontakt och ett konsekvent beteende.
I detta beteende ingår som del att du klargör vem som leder.

Din förklaring om att underkastelsen är ett svar på en förfrågan instämmer jag helt i.Men kommer inte underkastelsen på min förfrågan då måste jag ju svara.
Annars kommer som ett brev på posten motsvarande förfrågan från hunden
Och där har jag bara ett svar.
Det är jag som bestämmer!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 034
Senast: Mkb
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 477
Senast: mars
·
Hundhälsa Jag söker stöd, råd och hjälp. Har en liten blandrastik på 1,5 år drygt som utmanar mig på sätt jag efter fyra hundar aldrig kunnat...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 321
Senast: Fibusen
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 167
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp