Agility-bana

B

**BORTTAGEN**

Denna tråd kanske inte är helt rätt, men jag lägger en här ändå. Skall hjälpa till att bygga en enkel agility-bana för både liten o stor häst. Ngn som har några tips eller vet var jag kan få råd om ex olika moment, mått o dyl.
Tack på förhand.
 
Du kan göra en passage typ jättehög som man kan rida under den och hänga band i "tak-pinnen".

Banden kan ju vara i olika färger sånna där man brukar ha när man märker ut en stig i skogen eller så.
Dom kan ju gå ner till marken.

Har fått tipset genom att kika på Zacha :bow:

Sedan kan du ju göra en enkel bro som hästarna ska gå över osv... Fast det kanske är svår om det ska gå fort för den måste man ju skritta över (eller inte måste men det är väl att rekomendera)

Lycka till =)
 
Tack! Har också tänkt på "draperiet". En bro går utmärkt då vi skall börja till fots och leda hästarna runt banan. Skall bli skoj.
 
Titta under "andra grenar" så finns det en agility tråd där.
 
Jag trodde att det här var "andra grenar"? :D

Om du bygger en bro i lite grövre material än man oftast har på agilitybanor (som är gjorda för små ponnyer) så kan du ju rida över den. Såna broar brukar finnas med på nästan alla bruksridnings-/brukskörningsbanor. Det är inte så svårt som det ser ut, särskilt inte om man gör en som ligger platt på marken, istället för en som är välvd. Har sett en bro gjord av lastpallar med spånskivor ovanpå, till exempel. Angående mått, så skulle jag tänka på hästarnas storlek och lägga till några centimeter i bredd, beroende på hur svårt jag ville göra det.

På en bruksridning jag red för några år sedan hade de ett skrämsehinder som påminner om "draperiet". Det var fyra hinderstöd med bommar emellan, så att de bildade en jätteoxer eller en "korridor" att rida emellan. I bommarna hade de knytit fast en miljon plastband som fladdrade när det blåste. Det tyckte några hästar var ganska läskigt, eftersom plastbanden slog emot dem när de gick igenom hindret.

:banana:
 
Bildäck som hästen ska sätta ner hoven i (en shettis ska ställa ner båda tassarna, men en stor häst får nog inte plats.)
Gå/rida över en pressening
slalom mellan koner med bollar på.
Ridå av ett lakan.
Rygga mella två bommar eller ställ upp koner med bollar på som hästen ryggar mellan
Vippbräda (kanske kan vara lite stökigt att bygga)
Pall att gå över (vanlig last pall med enn spånaskiva på, som dom helt enkelt går över)
Bro (redan nämnd, men ett jättebra hinder)

Några tips från en som älskar att tävla shettisagility!!! :bump:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
8 778
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 256
Senast: ako
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
20
· Visningar
906
Senast: Glimra
·
Fritid Jag har relativt nyligen börjat träna på gym, både pass i grupp som core och crosstraining men även PT-pass och styrketräning. Tycker...
Svar
17
· Visningar
837
Senast: Gulis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp