Agility! NYBÖRJARE!

YaHilweh

Trådstartare
Hundskrället och jag har precis gått en introduktionskurs och vi båda älskar det! Vi kommer gå en fortsättningskurs i vår, det är självklart.
Jag har en 5 årig bc-korsning som är sinnessjukt lättlärd. Men lär jag in fel är det svårt att lära om. Därför är mitt problem slalom, vi har på kursen fått testa att både locka igenom 3 pinnar och med bågar, bågar stressade henne otroligt mycket och var inte alls vår grej. Men det andra sättet kändes inte heller rätt. Hon är en hund som man inte ska peppa för mycket, då det kan slå över och bli för mycket istället. Hon har otroligt mycket fart och glädje i det hon gör utan för mycket pepp, peppandet kommer kanske senare när vi är mer varma i kläderna.

Så min fråga är. Hur har ni lärt in just momentet slalom?

Jag har en tanke i att vi ska gå en privatlektion i just slalom för att lära oss ordentligt så det inte blir fel. Men vill samtidigt ha något att träna på i vinter.

Om man i framtiden vill börja tävla, vad behöver hunden, vad ska man börja med?

Massa nybörjarfrågor, men vi lär oss sakta men säkert.
 
Locka hade jag inte gjort :p Om man inte vill ha en hund som är förarbunden i slalom.

Jag har kört med bågar på två andra.
Ett tredje sätt är allé och kan säkert passa er väldigt bra, har dock inte tränat det själv så överlämnar beskrivandet till någon annan.

På frågan om tävling, ska ni bara tävla hoppklass är det däck, oxer och långhopp som kan förekomma också (och säcken men jag tränar inte in den. Betty har inte kört säcken på 2 år och aldrig kört den på tävling).
Ska ni också tävla agilityklass så är det gungbrädan, balansbommen och A-hindret också.

Rent kunskapsmässigt så att man känner sig trygg och hunden söker hinder/tunnlar på linjen. Verbala kommandon kan man ju diskutera och tror nog det är en smaksak. När vi debuterade klass 1 hade vi hopp, fram och tajt. Har betydligt fler nu.
 
Jag har lärt in slalom med hjälp av bågar fast i kombination med alléslalom. Man flyttar ut varannan pinne åt höger resp vänster så att hunden får en "korridor" på ca en meter att springa igenom från början. Har man på bågar redan här så vänjer sig hunden successivt vid bågarna. En godismaskin i slutet är ett superbra hjälpmedel.
Sen börjar man skicka hunden genom korridoren medans man själv är väldigt passiv, hunden ska kunna själv. Sen för man ihop korridoren sakta sakta allteftersom. Till slut står pinnarna rakt och då får en börja träna bort bågarna.

Det är ett sätt som tar tid att lära in men resultatet blir väldigt bra 🙂

Det finns blåbärsklasser man kan tävla i om man vill testa tävla men inte känner sig redo för klass ett. Det brukar bara vara vanliga hopphinder och tunnlar i enkla banor på blåbärstävlingar. Finns en grupp på Facebook om du söker på "Blåbärstävlingar Agility", där de som arrangerar blåbärsklasser brukar lägga ut info om sina tävlingar :up:
 
Om man i framtiden vill börja tävla, vad behöver hunden, vad ska man börja med?

Om du i framtiden vill tävla så behöver du först en tävlingslicens eftersom du inte har en renrasig hund (https://www.skk.se/sv/prov-tavling/tips-rad/tavlingslicens/). Sen behöver hunden även mätas in officiellt, så du vet vilken storleksklass du ska tävla i, mätintyget ska skrivas in i din tävlingsbok (http://agilityklubben.se/tavling/tavlingsbok/) .

Mer om storleksklasser och andra regler hittar du här: http://agilityklubben.se/wp-content/uploads/2015/04/Agilityregler-2017.pdf
 
Hundskrället och jag har precis gått en introduktionskurs och vi båda älskar det! Vi kommer gå en fortsättningskurs i vår, det är självklart.
Jag har en 5 årig bc-korsning som är sinnessjukt lättlärd. Men lär jag in fel är det svårt att lära om. Därför är mitt problem slalom, vi har på kursen fått testa att både locka igenom 3 pinnar och med bågar, bågar stressade henne otroligt mycket och var inte alls vår grej. Men det andra sättet kändes inte heller rätt. Hon är en hund som man inte ska peppa för mycket, då det kan slå över och bli för mycket istället. Hon har otroligt mycket fart och glädje i det hon gör utan för mycket pepp, peppandet kommer kanske senare när vi är mer varma i kläderna.

Så min fråga är. Hur har ni lärt in just momentet slalom?

Jag har en tanke i att vi ska gå en privatlektion i just slalom för att lära oss ordentligt så det inte blir fel. Men vill samtidigt ha något att träna på i vinter.

Om man i framtiden vill börja tävla, vad behöver hunden, vad ska man börja med?

Massa nybörjarfrågor, men vi lär oss sakta men säkert.
Dagens boktips: Fanny Gott - Agility från grunder till första start. Tipsar jag alltid om. Bibel!

Jag tror också på 2X2 som metod i slalomet.
 
Hundskrället och jag har precis gått en introduktionskurs och vi båda älskar det! Vi kommer gå en fortsättningskurs i vår, det är självklart.
Jag har en 5 årig bc-korsning som är sinnessjukt lättlärd. Men lär jag in fel är det svårt att lära om. Därför är mitt problem slalom, vi har på kursen fått testa att både locka igenom 3 pinnar och med bågar, bågar stressade henne otroligt mycket och var inte alls vår grej. Men det andra sättet kändes inte heller rätt. Hon är en hund som man inte ska peppa för mycket, då det kan slå över och bli för mycket istället. Hon har otroligt mycket fart och glädje i det hon gör utan för mycket pepp, peppandet kommer kanske senare när vi är mer varma i kläderna.

Så min fråga är. Hur har ni lärt in just momentet slalom?

Jag har en tanke i att vi ska gå en privatlektion i just slalom för att lära oss ordentligt så det inte blir fel. Men vill samtidigt ha något att träna på i vinter.

Om man i framtiden vill börja tävla, vad behöver hunden, vad ska man börja med?

Massa nybörjarfrågor, men vi lär oss sakta men säkert.
Man träffar folk som har fått ett kanonbra slalom med alla knasiga metoder som funnits sen urminnes tider. Vem kommer ihåg koppelmetoden förresten? :confused: Jag brukar säga att det viktigaste är att du tar en metod som du känner passar bra för dig och din hund. Jag har tränat hund nr 1 med 2x2 och de andra två med allé med bågar och de två sista har(hade) mycket bättre och självständigare slalom än vad hund nr 1 någonsin fått. Sen är de andra två tränade mer målmedvetet så jag tror inte det har något med metoden i sig att göra.

Bästa tävlingstipset för mig är att träna på att klara av miljöer med massa störning och att hunden kan slappna av trots det.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
941
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 290
Senast: Farao
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
3 630
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 516

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp