Agility träning

MinIan

Trådstartare
Hej, jag är väldigt ny på det här med agility, jag har tränat lite på olika hinder som jag har gjort själv med fantasins hjälp:D jag har inga riktiga hinder å använda mig av.

men idag körde jag en "hel" bana, en av dom första gångerna jag gjorde det. jag vill gärna ha förslag och tips på hur jag kan göra det bättre. speciellt hur jag kan få henne mer framåt. ja ni får titta på videon och ge mig lite konstruktiv kritik.
och om jag saknar nått hinder och hur jag kan tillverka det väldigt snabbt.
det enda balanshindret jag har är en liten vipp bräda.

det är grymt halt på gräsmattan, så jag tar det väldigt försiktigt med mina halk skor :p

och ja, när ni tittar, området är inte det bästa, men det är det enda stället jag kan där jag kan träna på.
som sagt, jag har typ kört en sån här bana kanske 1-2 gånger innan och jag tycker hon är väldigt duktig redan.

Zita agility

:banana:

lägg gärna in filmer eller bilder på när ni tränar så kan man få tips och råd via det :D
 
Sv: Agility träning

Vilka hinder som ska finnas med och hur de utförs samt vilka mått som gäller finns i Agilityreglerna

När du kör slalom ska hunden börja med första pinnen på sin högra sida, du styr in din så den har första pinnen på vänster sida, så där måste du byta teknik. Sen föredrar jag att träna på få pinnar så hunden utför det självständigt innan man börjar köra med fler så man inte behöver visa hunden var den ska utan den ska tänka själv. Jag börjar med 2, när hunden klarar det tar jag 4 sen 6 osv

Jag tycker att man börjar med att träna in alla hinder var för sig så hunden vet vad det heter och utför det korrekt innan man börjar med större banor.

Bra att tänka ut innan man börjar träna är vilket kontaktfältsbeteende man vill ha så man tänker på det från början.

När man lärt hunden hinderna (det går ganska snabbt) så är det förarens tur att lära sig effektiv handling och det kan man jobba på hur länge som helst...

Hur du ska få hunden snabbare är att motivera hunden, vad får den för belöning, vad är det bästa din hund vet? Här är det bra att köra med bakåtkedjning så man tar sista hindret först och belönar, sen tar man de två sista osv, så hunden vet att belöningen kommer i slutet.

Det är svårt att beskriva så här på ett forum, så det bästa tipset jag har är att du ska anmäla dig till en nybörjarkurs så lär du in allt korrekt, det tar mycket längre tid att lära om något som man lärt in fel än om man lär in det rätt från början.

Jag har inga filmer från när jag tränar, men här är vårt 2:a officiella hopplopp som gav vår första pinne: http://www.youtube.com/watch?v=-gD2cBpq4VM

Här en agilityklass 1 där jag sätter henne fel i starten så hon fattar inte att slalom är hinder nr2 så vi får en vägran. Sen har vi lite problem med gungbrädan men det löser sig ;)
http://www.youtube.com/watch?v=6Jo4Y3it5Zs
 
Sv: Agility träning

det där med slalomen visste jag faktiskt inte, även om jag har läsa massa böcker om agility :crazy: alltså att dom ska börja första pinnen på sin högra sida. det ska jag komma ihåg nästa gång :idea:
ja, jag har ju kört typ 3 pinnar den första gången, så jag har utökat. första gången jag körde men s¨å många pinnar denna gången. ska nog korta ner det igen.

tyvärr finns det ingen direkt kurs här jag kan vända mig till, jag har då aldrig hört eller sett nått här :confused:
men det skulle nog vara grymt roligt å gå en kurs med henne :D

det bästa min hund vet borde ju vara köttbullar :D problemet när hon känner nått så gott det är att hon blir bara mindre motiverad, hon fokuserar då bara på godiset och går knappt genom hela banan. på filmen var det en bra runda utan godis, förrens i slutet. hon tror att jag helatiden ska tappa nått så hon kan rätt som det är rikta nosen ner i backen och börja söka efter godis.

:bow:
 
Sv: Agility träning

När du kör slalom ska hunden börja med första pinnen på sin högra sida, du styr in din så den har första pinnen på vänster sida, så där måste du byta teknik.

Här har jag skrivit fel.... Iblan går det lite snabbt :o Hunden ska vara på höger sida om pinnen inte tvärtom, men som du gör på filmen är fel du ska börja från andra hållet.
 
Sv: Agility träning

det bästa min hund vet borde ju vara köttbullar :D problemet när hon känner nått så gott det är att hon blir bara mindre motiverad, hon fokuserar då bara på godiset och går knappt genom hela banan. på filmen var det en bra runda utan godis, förrens i slutet. hon tror att jag helatiden ska tappa nått så hon kan rätt som det är rikta nosen ner i backen och börja söka efter godis.

:bow:

Du får skynda långsamt. Börja med ett hinder och så belöning i slutet, sen två hinder och belöning i slutet. Detta tar ganska lång tid att bygga upp och inget som hunden lär sig på 2 försök. Att köra en hel bana är svårt och koncentrationskrävande. Då är det bättre att köra mindre banor och sakta öka på storleken. Sen kan man ju delbelöna i mitten också men det beror ju på vad som fungerar för just din hund.
 
Sv: Agility träning

det som jag alltid tjatar på på mina kursare i agility är att ge komandona i RÄTT tid.


Jag kör stenhårt på att om man har en serie med hinder så ska man direkt när hinder 1 är avklara ge komandot för hinder 2!. Hunden behöver inte höra ordet hopp för att veta att den ska lyfta på tassarna och hoppa utan den behöver komandot hopp för att veta vart den ska.


Hunden vet att över ett hinder hoppar man och över, en balansbom där springer man det är inget som behöver sägas direkt innan ( såvida man inte har en hund som inte har lärt sig de olika hindrena ett och ett.)

i sitt fall är det svårare eftersom dina hinder ser olika ut, så du behöver vara jätte noga med att hålla ditt kroppspråk rätt. naveln i färdrikningen och peka med armen(!) närmast hunden.


Det var lite tips, jag är en sån där agility instruktör som gärna kan stå i timtal med tips efter tips. men jag håller truten nu så får du själv säga till om du vill att jag ska utveckla eller ha fler tips :D
 
Sv: Agility träning

Fler tips tack, det kan inte bli för få av dom :D :bow:

jag brukar vara väldigt noga att visa med handen, ibland när man kollar på en film så ser man nästan löjlig ut :p
vet ej om det syns så tydligt på denna filmen.
 
Sv: Agility träning

Här har jag skrivit fel.... Iblan går det lite snabbt :o Hunden ska vara på höger sida om pinnen inte tvärtom, men som du gör på filmen är fel du ska börja från andra hållet.

okej, det ska jag komma ihåg ^^
 
Sv: Agility träning

det som jag alltid tjatar på på mina kursare i agility är att ge komandona i RÄTT tid.


Jag kör stenhårt på att om man har en serie med hinder så ska man direkt när hinder 1 är avklara ge komandot för hinder 2!. Hunden behöver inte höra ordet hopp för att veta att den ska lyfta på tassarna och hoppa utan den behöver komandot hopp för att veta vart den ska.


Hunden vet att över ett hinder hoppar man och över, en balansbom där springer man det är inget som behöver sägas direkt innan ( såvida man inte har en hund som inte har lärt sig de olika hindrena ett och ett.)

i sitt fall är det svårare eftersom dina hinder ser olika ut, så du behöver vara jätte noga med att hålla ditt kroppspråk rätt. naveln i färdrikningen och peka med armen(!) närmast hunden.


Det var lite tips, jag är en sån där agility instruktör som gärna kan stå i timtal med tips efter tips. men jag håller truten nu så får du själv säga till om du vill att jag ska utveckla eller ha fler tips :D

är det ok och vara så upprepande som jag, hoppa, hoppa, hoppa :angel:

det blir så när det känns som att hunden inte alls hänger med :p
 
Sv: Agility träning

jo jag såg det men jag var så inne i skrivandet att det föll med det också :D

ang slalom så har jag en grej som brukar kunna funka det är att man "föser" hunden.

att när man vill att hunden ska gå ifrån, så tar man ett steg mot pinnen så det blir ett stop och enda vägen är mellan pinnarna
när man villl ha den emot sig så tar man ett steg tillbaka.

därifrån så får man in hela kroppens rörelse och övergången till att inte behöva använda händerna blir ganska lätt eftersom största inverkan blir kroppen och rösten. sen får man minska även kroppens rörelser på samma sätt men forstätt använda rösten flitigt.
 
Sv: Agility träning

är det ok och vara så upprepande som jag, hoppa, hoppa, hoppa :angel:

det blir så när det känns som att hunden inte alls hänger med :p



för mej är det inte ok att tjata då sliter du ut ordet och hunden stänget av
det är som om någon skulle tjata på dej när du kör bil sväng sväng sväng. du stänger av och blir irriterad.


Komando direkt efter hinder 1 är avslutat hänger inte hunden med får du peppa på annat sätt och ev slänga in ett hopp minst 3 meter innan hindret om ni hunnit tappat konceptet under tiden mellan hindrena.

:D
 
Sv: Agility träning

ooh, det där med slalomet måste jag testa, det lät intressant, tack för det :bow:

tror jag ska gå ut med hunden nu en sväng till :D tur vi har lyse på bakgården. :D
 
Sv: Agility träning

Du har ju fått tips av riktiga proffs så jag tänkte bara tillägga det mina instruktörer är väldigt noggranna med hittills (går grundkursen nu så jag är absolut nybörjare). Det är att det är viktigt att man lär hunden hur den ska agera vid de olika hindrena och vad de heter. Man kan inte säga hopp över alla hinder om den "själv" ska klara att springa en längre bana. Därför lär man hunden (och sig själv) hinder för hinder.

Jag har haft två timmars träning (förutom teori) och vi har hittills gått igenom:
* Träning 1 - "balans", "kort tunnel" och "säcken"
* Träning 2 - balans repetition, lång och "böjd" tunnel, säcken och enkla hopphinder (först ett, sen två, sen tre).

Klart att du kan träna själv och kalla hindrena vad du vill, men ska du sen gå en riktig agilitykurs kan du få problem om du lär in på "fel" sätt.

Hur som helst - ha det så kul! :D
 
Sv: Agility träning

jag testade det du sa igår kväll. min hund fattade direkt, jag gjorde på 2-3 pinnar och hon var så duktig, är grymt stolt öve min hund faktiskt :D
ska fortsätta träna med slalomen tills hon tar den felfritt och utan hjälp :D
 
Sv: Agility träning

Tack för tipsen :bow: jag tar in allt jag får, vad jag sedan använder beror på min hund och vad jag tycker verkar bäst.

och på tal om agilitykurs, jag har sökt i min kommun och det finns en kurs här. ska bara få lite mer info om den :D

en jag kommer ändå fortsätta träna ofta själv, det är roligast ^^
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 146
Senast: AbCdE
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 407
Senast: TinyWiny
·
R
Hundavel & Ras Nu har jag slitit mitt hår länge nog över att försöka navigera djungeln av raser och uppfödare, utan att komma någon vart. Så med risk...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 780
Hästhantering Nu skulle jag väldigt gärna vilja ha alla era tips på hur man ska förbereda sig inför nyårsafton, plus lite specifika tips på hur jag...
Svar
2
· Visningar
581

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp