Bukefalos 28 år!

Agria: ”Börja med att fråga din veterinär”

Upplever att hon lite lägger ansvaret där det inte hör hemma. Försäkringen är ett avtal mellan försäkringstagaren och försäkringsbolaget, ingenting annat. Det är dock rätt vanligt att folk håller veterinären/kliniken ansvariga när försäkringsbolaget inte täcker det djurägaren trodde.

Finns dessutom åtskilliga historier om hur försäkringsbolag pga diverse mer eller mindre oklara anledningar INTE täcker behandlingar som varit tydligt medicinskt motiverade, så jag håller med henne om sista delen: vill man vara säker på att försäkringen täcker bör man kolla med sitt försäkringsbolag.
Fast alla veterinärer jag varit hos brukar ha koll på vad försäkringsbolagen kräver (generellt). Sen kan ju den specifika individen ha ytterligare begränsningar och det är såklart inte veterinärens sak att hålla koll på.

Tex så vet ju veterinärerna att försäkringsbolagen kräver att man på något sätt ska ha konstaterat något slags orsakssamband mellan fynd och smärta, tex genom att bedöva och se om en rörelsestörning eller liknande försvinner när området inte längre gör ont. Jag uppfattar att det är sånt Agrias svar handlar om, särskilt med tanke på att detta är ett svar på en annan krönika där en person undrar varför de inte ersätter behandling av muskelproblem. Vilket ju agria visst gör, sålänge det finns underlag som tyder på att den ömmande muskeln orsakar problem.

Sen att folk har extremt dålig koll på sina försäkringsvillkor är ju en annan sak. Det kan ju varken veterinär eller försäkringsbolag hållas ansvariga för. Många vet ju inte ens vad de har för försäkring..
 
Jag läser inte heller artikeln som att det sägs att veterinären ska ha koll eller någon här som ger en veterinär skit för att den inte har koll. Det jag läser är att man kan fråga sin veterinär, och det tycker jag definitivt man kan göra. Åtminstone de veterinärer vi har här sköter ofta direktreglering mot bolaget, jag själv behöver aldrig ha kontakt med dem. Vilket såklart gör att man diskuterar behandlingen med sin veterinär.
Ja precis. Veterinärerna brukar ju själva säga typ "vi skulle kunna prova med den här behandlingen, men den brukar inte försäkringsbolagen ersätta. Om du vill kan jag ringa och diskutera med dem innan vi beslutar?"
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det är dags för försäkringsbolagen att tänka om och ge ersättning även till behandling av muskelinflammationer, inte vänta tills det...
Svar
0
· Visningar
249
Senast: Gunnar
·
Hästvård Undrar vad ni har för erfarenhet av att överklaga ett beslut hos Agria? Vi har en häst som blivit ”utdömd” av veterinär. Veterinären är...
2
Svar
31
· Visningar
3 846
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 360
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 215

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp