Agrias tilläggsförsäkring mot hältor

Sv: Agrias tilläggsförsäkring mot hältor

KL

Troligen är det mest ekonomiskt att faktiskt ersätta folk så de har råd att behandla sina hästar så länge det inte rör sig om återfall. Om man inte har råd att få hästen frisk så är ju ett alternativ att ta bort hästen och få ut livförsäkringen. Det kan bli ordentligt dyrt.

Men man får väl inte ut livförsäkringen bara för att man inte hade råd att behandla?

Men man får väl inte ut livförsäkringen bara för att man inte hade råd att behandla?

Det varierar nog, men frågan är om Agria inte blir tvungna, folk har ju försäkringar för att ha råd att behandla hästen om oturen är framme. Det blir ett vakuum om ett bolag inte har en försäkring som täcker för vanliga skador. Livbeloppet har ju utgått både om hästen är obotligt sjuk/skadad och om det blir för dyrt att åtgärda, det är ingen som kräver att man gör en en svindyr behandling som försäkringsbolaget inte täcker bara för att den kanske fungerar.

Det skulle vara intressant och veta vad som gäller. Ända skillnaden här är att försäkringen täcker löjligt lite.

Det som gäller är att du får hosta upp pengarna. De tar inte generell hänsyn till om du har råd eller ej.

Det enda som kan träda in i ett sådant fall är om vidare undersökning/behandling överstiger livvärdet, och prognosen är osäker - dålig, då kan bolaget medge utdömning och att liversättning faller ut utan att men gör mer utredningar/behandlingar.

Dvs en häst försäkrad för 20 000 kr, som behöver opereras för 30 000 kr + sen eftervård (som kostar) och där prognosen är avvaktande, så kommer bolaget mest troligt gå med på att betala ut 20 K i liv, för DE tjänar på det.

Men en häst försäkrad för 80 000 kr, som behöver en behandling för 20 000 kr, och prognosen är avvaktande, då är det ett helt annat läge.

Man får inte glömma att om en djurägare inte har råd att betala sällan drabbar BOLAGET. Tvärtom, de tjänar på det. Dels slipper de betala en del av beloppet via försäkringen, och om man inte gjort erforderiliga försök så faller inte livvärdet ut = de sparar ännu mer pengar.

Så, tyvärr, 'jag har inte råd' är ett dåligt argument, som dock ibland kan funka, OM det är så att det för bolaget är mest förmånligt att betala ut liv. Annars står man där.

Så enkelt tror jag inte det är, en halt häst som måste genomgå en operation eller bli utdömd (av djurskydsskäl) vad händer då om försäkringen inte täcker?

Det är jämförbart med en kolikhäst som behöver en buköppning som inte försäkringen täcker.

Du är tvärsäker, har du någon prejudikat vad som hänt och hur konsumentverket ställer sig till det? Tanken är ja att försäkringen ska täcka de stora utgifterna. Inte att man ska tvinga hästägaran till att göra allt oavsett kostnad innan livvaärdet går ut.

just med buköppning fanns det flera sådana fall där innan möjligheten att välja att ge upp fanns. Där ägaren inte hade råd att betala det som översreg försäkringen, taken var lägre då. Flera bolag skrev sen in en ökning av ersättn.taket vid specifikt buköppning. Senare höjdes taken, och det med att i fall jag beskrivit så kan bolaget välja att gå med på att ta bort.

En försäkring är för att skydda sig mot det och på det vis som framgår av villkoren. Om du inte har råd betala det som ej ersätts har de inget ansvar för. Du har däremot ansvar ge hästen vård eller om du inte kan det avliva eller överlåta till någon som kan.

Och ja jag är säker. Sen kan bolag vara mer eller mindre snäva i sin regeltolknkng, men de går då utanför sitt ansvar, och kan lika gärna avstå som att visa goodwill.

Ibland blir det väldigt bakvänt. T ex en häst som behöver boxvila, men där hästen inte är lugn på box hemma. Äg har inte råd med konv.stall, det ersätts ej av försäkr.villkoren. Prognosen är god OM hästen är lugn på box, annars tveksam. Bolaget kontakts, betalr ej då förs ej täcker konv.stall. Äg har inte råd, utan får försöka lösa det hemma. Bolaget betalar däremot fortsatt vård samt om det går åt skogen även liv om hästen inte blir bra. Trots att konv.stall hade varit en bråkdel av kostn..

Så du brar spekulerar precis som jag och har egentligen ingen aning. Vi får väl se i framtiden.

För mig är det i tankarna att det ofta finns andra metoder, svindyra behandlingar man kan ta till. Var går gränsen?
Är situationen att man antingen behandlar eller tar bort hästen och inte har råd med behandlingen för för försäkringen inte täcker då spelar det mindre roll om behandlingen kostar 20.000, 50.000 eller 100.00. En sak är säker ett försäkringsbolag kan inte begära att man betalar hur mycke som helst, att man testar alla tillgängliga metoder oavsett kostnad, var går gränsen? För mig är det inte orimligt att det faktist går vid maxbeloppet för försäkringen.

Det är ingen normal konstruktion att maxersättningen som utgår är så låg i förhållande "normala" livbelopp. Det här handlar förövrigt inte enbart om vad bolagen tycker och hur de tolkar situationen utan sett i ett vidare perspektiv och vad lagen ger utrymme för. Det är fullt möjligt att överklaga ett försäkringsbolags utslag, jag är osäker på gången och vart dock.

Nej, jag spekulerar inte. Jag vet precis hur villkoren ser ut, och vad de kan kräva.

Däremot blir det sällan ett reellt problem annat än i mycket specifika fall, rent allmänt i de andra bolagen alltså. För när man börjar närma sig taket på försäkringen, eller om det kommer bli så dyrt att större delen av beloppet kommer gå åt, har man i de flesta fall gått över eller närmat sig livvärdet. Agrias nya hältbegränsning ändrar ju dock det ganska markant, men det tar nog något år till innan man ser fullt utslag av den.

Och jag vet också hur vilkoren ser ut, det är just därför jag undarar och ännu mer eftersom Agria själv tycks se problemet och utökar försäkringen när de ser behov på ett vad jag tycker regelvidrigt vis.

Jag blev också mycket förvånad över svaret de gav, att det går att utöka under pågående skada, bara betala 500 kr. Just den delen är en sån där jag 'tror det när jag ser det', för det känns totalt hål i huvudet. Varför då betala för den innan? Dessutom är det reservationsmässigt etc tvärtemot hur de gör i alla andra lägen (dvs det som finns när försäkringen ändras = reservation)

Det stämmer att det går att öka till 30 000 under pågående skada. Vi har tyvärr Agria och villkoren var när vi tog över försäkringen bättre. Sedan sänkte de till 12000 på hältor. Iallafall så var vi på klinik i juni, och det sprang ju iväg fort.Vi ringde och kollade och det gick bra att höja.Jag tycker också det är konstigt,men det var så. Vi har nu bara 12000 kvar att utnyttja,vilket inte känns bra.
Till slut efter tre sprutningar i leder bytte vi klinik. Där hittades båda gaffelbansskador och ligamentsskador.

Det tycker jag är supersurt! Att ha förbrukat mycket av ersättningen på behandlingar som egentligen kanske inte varit helt korrekta, och sedan när man väl hittar underliggande orsaker (eller mer) så är det inte särskilt mycket kvar på försäkringen att utnyttja.

Vet en tjej som efter samtal åkte akut på jourtid till djursjukhus med hästen som fått korsförlamning. De hade kvar den 10 dagar och sedan var den nästintill utförsäkrad. När den någon månad senare fick en större sårskada räckte inte kvarvarande ersättning för den behandlingen. Det gäller att se om sitt hus. I just detta fallet var det många veterinärer som sa att det var helt opåkallat att skriva in hästen ö h t i just korsförlamningsfallet, vilket känns dubbelt surt.

Ja,det är surt. Förhoppningsvis är alla "dyra" saker gjorda nu. Det räcker ju till några besök till. Anledningen till att vi har Agria på denna var att vi inte vågade byta. De andra hästarna har vi i If. Där har vi dock inte behövt använda försäkringen någon gång.

Jag skulle råda alla som har Agria att teckna tilläggsförsäkringen. Rätt som det är ändrar de säkert att man kan höja under pågående skada och då kommer man inte långt på 12 000.

Det är ju verkligen svårt när man övertar försäkringen - för de vill man ju för att ha bästa skydd. Sedan så är det då ett skydd som inte är det man egentligen önskar, men det är en svår avvägning: överta det lite sämre skyddet, eller teckna ny försäkring i annat bolag med alla urholkningar det innebär.

Pest eller kolera liksom.

Det stämmer att det går att öka till 30 000 under pågående skada. Vi har tyvärr Agria och villkoren var när vi tog över försäkringen bättre. Sedan sänkte de till 12000 på hältor. Iallafall så var vi på klinik i juni, och det sprang ju iväg fort.Vi ringde och kollade och det gick bra att höja.Jag tycker också det är konstigt,men det var så. Vi har nu bara 12000 kvar att utnyttja,vilket inte känns bra.
Till slut efter tre sprutningar i leder bytte vi klinik. Där hittades båda gaffelbansskador och ligamentsskador.

Helt absurt men för min del skulle jag gissa att detta udda förfarande är en konsekvens av hur mycket hus i helvete det tog när Agria som ensamt bolag införde 12.000 kr maxgränsen på hältor. Tror de skulle stå utan kunder i dag om de inte hittat på ngn sorts medelväg för att försöka kompensera för den minst sagt kontroversiella klausulen. Vem fanken skulle vilja ha sin häst försäkrad med en reservation för hältor över 12 papp? det är ju som en droppe i havet om det handlar om just hälta.

Helt absurt men för min del skulle jag gissa att detta udda förfarande är en konsekvens av hur mycket hus i helvete det tog när Agria som ensamt bolag införde 12.000 kr maxgränsen på hältor. Tror de skulle stå utan kunder i dag om de inte hittat på ngn sorts medelväg för att försöka kompensera för den minst sagt kontroversiella klausulen. Vem fanken skulle vilja ha sin häst försäkrad med en reservation för hältor över 12 papp? det är ju som en droppe i havet om det handlar om just hälta.

Jag valde att byta försäkring för min häst just pga detta, hon var lågt försäkrad i Agria. Agria blir ju inte bättre av att de dessutom har så höga premier i jämförelse.

Jag valde att byta försäkring för min häst just pga detta, hon var lågt försäkrad i Agria. Agria blir ju inte bättre av att de dessutom har så höga premier i jämförelse.

Har vet.vård för 120000kr 30000 hälta,har behandlat på klinik och nu fått min häst utdömd ,jag kommer att byta från Agria till annat bolag. Det känns konstigt att betala extra för att plocka pengar ur en redan betald försökring och det kostade mig 1200 extra om året. Då jag har förbrukat mitt "tak" och
fått stå för extra kostnaderna hade inte hänt om jag haft ett annat bolag .
Det gick snabbt att komma upp i dom här summorna bara en röntgenundersökning kostade 17000kr så på fyra månader var taket nått.
Min häst har skadat sig i hagen men det kan jag inte bevisa och agrias veterinär anser inte det . Gör inte som jag och tro att ni är fullförsäkrade och få en urholkad försäkring. Jag var naiv och trodde jag tagit det bästa .
Betalar 20967kr om året i det ingår liv 90000

Jag skulle råda alla som har Agria att teckna tilläggsförsäkringen. Rätt som det är ändrar de säkert att man kan höja under pågående skada och då kommer man inte långt på 12 000.

Det går tyvärr inte om man har en häst över 16 år:(. Så svarade de för ett år sen iaf.
Tyvärr är jag låst till att ha kvar Agria på mitt sto (dels är hon 18, dels har hon en hyfsad skadebakrund) annars hade jag bytt ögonaböj! Är SÅ glad att jag försäkrade min ungshäst som föl i Folksam!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 649
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 195
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 171
Hästmänniskan Hej! Jag är 27 år gammal och har alltid hållt på med hästar (med undantag för pauser något år hit och dit). Jag har aldrig riktigt... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 271
Senast: Vitsippan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025