AI-skrivna texter på Facebook

Bukefalos 30 år!

Bonita4

Trådstartare
Varför vill man som privatperson lägga ut långa, "roliga" anekdoter på Facebook som helt uppenbart är skrivna av AI? Det dyker upp överallt i mitt flöde just nu och alla är formulerade på samma vis, med korta meningar och radbryt i absurdum där man ofta vill berätta en rolig historia om något man varit med om. Det blir så himla konstigt när man vet att texten är AI-genererad men där författaren vill få det att framstå som att texten är skriven av denne, samtidigt som kommentarerna säger "du borde skriva en bok!", "wow vad roligt du skriver!".

Tar man verkligen åt sig av sådana komplimanger när man inte skrivit något själv? Eller varför postar man sånt?

Hjälp en 30-årig uppenbarlig boomer att förstå.

Varför vill man som privatperson lägga ut långa, "roliga" anekdoter på Facebook som helt uppenbart är skrivna av AI? Det dyker upp överallt i mitt flöde just nu och alla är formulerade på samma vis, med korta meningar och radbryt i absurdum där man ofta vill berätta en rolig historia om något man varit med om. Det blir så himla konstigt när man vet att texten är AI-genererad men där författaren vill få det att framstå som att texten är skriven av denne, samtidigt som kommentarerna säger "du borde skriva en bok!", "wow vad roligt du skriver!".

Tar man verkligen åt sig av sådana komplimanger när man inte skrivit något själv? Eller varför postar man sånt?

Ingen aning, vi har ju haft en del dagbokstrådar med liknande texter förut.

Jag förstår verkligen inte heller.

Ännu en sak som jag inte förstår är alla AI-genererade bilder som läggs ut överallt. Då menar jag ex. "grattis på födelsedagen inlägg" där valfri AI-tjänst gjort ett supertrist collage av ett antal bilder på födelsedagsbarnet, alt AI-genererade bilder med olika teman/affischer till evenemang. Jag KRÄKS så opersonligt och anonymt och VAR TOGS MÄNSKLIGHETENS KREATIVITET OCH IDÉER VÄGEN?!

Min man fyllde år förra veckan. Jag gjorde ett oproportionerligt stor nummer av att jag hade skrivit ett väldigt, väldigt långt rim helt utan AI. Ingen trodde mig :D.

Folk som inte har skapandets gåva ser att dom som har det får positiv uppmärksamhet och blir avundsjuka? Orkar inte lära sig utan överlåter jobbet till AI som lärt sig skapa genom att suga åt sig av många människors hårda arbete.

Jag delar inte ens med mig av mina verk online längre för att jag inte vill att det ska hamna i nån AI. Nu är hela internet så översulat med slask, så till och med vi som aldrig rört vid en AI kan bli anklagade för att ha använt det. För sådär kan väl ingen teckna/måla/skriva helt på egen hand? :eek: Jodå, men det är just andras verk som maskinen lär sig av så det är inte konstigt om det ibland uppstår liknelser. :idea:

Jag är av åsikten att generativ AI skulle aldrig ha uppfunnits för det har bara gjort folk dummare. Noll respekt för konst och den mängd mänskligt arbete som ligger bakom, nä låt datorn klona fram nåt bara. Dom som inte håller med kan blocka mig direkt för jag kommer inte att omvändas.

tumblr_aa7c51bad306db789c168b4ad27a8f6d_1bf6cc7b_1280.webp

En är sjuk i huvudet? Jag är så galet pissless på AI-slop oavsett vad det gäller.

Jag har inte sett just det fenomenet, men något som händer i diverse grupper jag är med i är att någon postar svar från AI utan att informera att det är AI.

Tänk min katt har kräkts, ibland kommer det långa svar som låter professionellt som om den som svarar är veterinär, utan att informera att det är AI som svarat.
Tycker det är på gränsen till lurendrejeri ibland, även om de kanske inte tjänar på det.

Jag har inte sett just det fenomenet, men något som händer i diverse grupper jag är med i är att någon postar svar från AI utan att informera att det är AI.

Tänk min katt har kräkts, ibland kommer det långa svar som låter professionellt som om den som svarar är veterinär, utan att informera att det är AI som svarat.
Tycker det är på gränsen till lurendrejeri ibland, även om de kanske inte tjänar på det.
Det är ju lite samma fenomen - varför känner man att man måste informera folk om något man inte bemästrar, så att man behöver ta hjälp av AI?
Min tro på mänskligheten går käpprätt nedåt faktiskt.

Jag känner inte igen detta alls.
Vad är det för texter?

Min fb är mest hästar och katter.
Använder det som informationskanal för träningar, funktionärsinfo osv.
Här var det senaste som dök upp, som handlade om ett gäng grisar som rymt från hagen. Fortsatte i en oändlighet.

Bifogade filer

• IMG_5244.webp
    IMG_5244.webp
    78,9 KB · Visningar: 291
Jag kom hit bara för att nämna tidigare helt omusikaliska människor som plötsligt börjat både författa, skapa, spela in, samt producera själlös hissmusik, för att gladeligen publicera sina epos på sociala medier i väntan på upptäckt av branschen, och incashning av miljoners miljoner.

Här var det senaste som dök upp, som handlade om ett gäng grisar som rymt från hagen. Fortsatte i en oändlighet.
Jag är tacksam för att jag aldrig sett något liknande, jag förstår inte ens vad det handlar om?? AI bilder dyker dock upp här och där.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka