Airbag väst, funderingar.

Bukefalos 30 år!

Shixle

Trådstartare
Fortsatt mina funderingar på airbag västar, men känner att jag blir mindre å mindre klok på dom 🫠

Hamnade på nån brittisk butik där ena västen specade att patronerna absolut inte fick användas om dom va under 0°C.
Inte läst nått annat om att västarna inte ska gå använda på vintern? 🤨

På H&H forumet så sa nån att Helite västarna behövde skickas till tillverkarn varje gång de löste ut.
Poängen är väl att kunna bara skruva i ny patron å klättra upp igen?

Årlig service har dykt upp ett par gånger oxå.
Byta efter 5 år känns ju mer rimligt, man bör ju byta hjälm oxå så.

Erfarenheter av uppblås innåt kontra uttåt?
Behöver man 2 olika om man vill kunna använda vanlig väst ibland?
En uttåt i större storlek borde ju kunna funka utanpå vinterjacka? Fast om jackan är rejält stor (2 storlekar för stor i mitt fall) så borde det ju funka innanför.. men då äre nacken som stryper åt?

Hittat en hit-air (tror jag) som fanns i rosa hi-viz oxå. Hade ju varit perfa på sommarn. Men då skickar butiken inte sånna produkter (co2 kanistrarna) utomlands 🫠

Hur mycke påverkar att nederkanten på vanliga västen är utböjd? Rider i en TCS, så inget bakvalv som stör (red i dressyrsadel på ridskolan härom månan, och fasen va störande att västen tog i bakvalvet 🙈) men den är endå utböjd 🤔
Tänker på svanskoteskyddet som blåser ut?

Ugh.
Å ena sidan vill jag bara blunda å ta första bästa and be done with it.
Å andra sidan är det både prismässigt å säkethetsmässigt sån stor investering att jag verkligen vill att det ska bli rätt 🥲

Ridsport har ett västtest...behind the paywall.. 😒

Jag hade en freejump när jag var större och sen när jag gick ner mycket i vikt så köpte jag istället en FAE safety väst. Kunde ha stl s och M men valde M för att jag ville kunna ha den utanpå min uhip-jacka ( vinter). Det var inga problem enligt säljaren eftersom den utlöser utåt och har mycket resår.

Freejumpen
+ dragkedjan för patronen är lite mer stabil
- priset

Fae-västen
+ priset
+Skön att på
- strapen kan kännas i vägen ibland
- dragkedjan för patronen kan öppna sig lite men checkar den inför varje pass.

Fortsatt mina funderingar på airbag västar, men känner att jag blir mindre å mindre klok på dom 🫠

Hamnade på nån brittisk butik där ena västen specade att patronerna absolut inte fick användas om dom va under 0°C.
Inte läst nått annat om att västarna inte ska gå använda på vintern? 🤨

På H&H forumet så sa nån att Helite västarna behövde skickas till tillverkarn varje gång de löste ut.
Poängen är väl att kunna bara skruva i ny patron å klättra upp igen?

Årlig service har dykt upp ett par gånger oxå.
Byta efter 5 år känns ju mer rimligt, man bör ju byta hjälm oxå så.

Erfarenheter av uppblås innåt kontra uttåt?
Behöver man 2 olika om man vill kunna använda vanlig väst ibland?
En uttåt i större storlek borde ju kunna funka utanpå vinterjacka? Fast om jackan är rejält stor (2 storlekar för stor i mitt fall) så borde det ju funka innanför.. men då äre nacken som stryper åt?

Hittat en hit-air (tror jag) som fanns i rosa hi-viz oxå. Hade ju varit perfa på sommarn. Men då skickar butiken inte sånna produkter (co2 kanistrarna) utomlands 🫠

Hur mycke påverkar att nederkanten på vanliga västen är utböjd? Rider i en TCS, så inget bakvalv som stör (red i dressyrsadel på ridskolan härom månan, och fasen va störande att västen tog i bakvalvet 🙈) men den är endå utböjd 🤔
Tänker på svanskoteskyddet som blåser ut?

Ugh.
Å ena sidan vill jag bara blunda å ta första bästa and be done with it.
Å andra sidan är det både prismässigt å säkethetsmässigt sån stor investering att jag verkligen vill att det ska bli rätt 🥲

Ridsport har ett västtest...behind the paywall.. 😒
Helite behöver inte skickas in efter den löst ut. Man byter patron bara.

Helite brukar vara snabba på att svara om man har några frågor.

Det finns olika västar. De som är gjorda för att ha väst under och de som är gjorda för att inte ha väst under. De som hoppryttarna använder är inte gjorda för att ha väst under så om du bara ska ha den när du rider så hade jag valt en sådan. Dom är smidigare men dom måste sitta ytterst för annars blåser dom inte upp eftersom dom blåses upp utåt. Så på vintern blir det svårt.

De som blåser upp inåt tex då Helite och Point two är de vi har i terrängen med väst under. Med dessa kan du ha saker utanpå men dom är större och lite mer otympliga. Men de är ju pga sitt utförande lättare att ha utanpå en tjock jacka tex. De finns ju dom som är allt i ett oxå, både väst och airbag i ett om man hellre vill ha det.

Helite är ju som point two och dom behöver man inte alls skicka någonstans utan du byter bara patron. Jag har en point two i terrängen.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka