Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag vet att magnesium är ffektivt mot kramå. Har använt det själv tidigare i livet. När jag ofta drabbades av "sendrag".Min sambo har diabetes sedan decennier tillbaka. Magnesium som kosttillskott verkar hjälpa mot muskelkramper.
Därutöver: fysioterapeut på vårdcentralen skulle jag rekommendera! Inte dyrt, och med hög patientsäkerhet.![]()
Sjukgymnast och fysioterapeut skiljer sig inte åt beträffande utbildning, det är bara yrket som bytt namn. Båda legitimerade titlarna finns fortfarande och det finns fortfarande sjukgymnaster kvar som inte bytt titelSvarar utan att ha läst tråden. Jag tror jag på senare tid uppfattat läkare (alltså ta det med en skopa salt) att de kan fixa saker som gör ont och uhm syns ordentligt. Tex skelettet är fel, eller någonting är av, utslitet eller det är ett hål.
Men jag har i alla fall aldrig fått hjälp av just läkare med diffust ont i musklerna/värk i höften/finger överansträngt av klättring, irriterade slemsäckar osv. Utan där har jag fått riktig hjälp av fysioterapeut eller naprapat och betalat privat (typ 800 kr för ett besök och ett besök har räckt, vissa försöker få till tio besök eller ngt... för att få mer pengar. Men min bästa har aldrig ens föreslagit mer än ett besök.). (vårdcentralen har också fysioteapeut (tidigare hette sjukgymnast, utb lite annorlunda) och jag tror man kan få typ tre besök per år i alla fall, men de har aldrig gett det mer än typ en kvart, privat kan man få en timma nästan.). De måste såklart skicka till läkare om det är ngt som måste till läkaren och de måste självklart vara seriösa och heta typ Idrottsskadekliniken och typ vara anlitade av lokala bandylaget för säkerhets skull.
Men det har i alla fall hjälpt mig varje gång med typ höftont, knäont och ont i hälsenorna osv. Enda haken är att de kanske masserar, värmer, tittar och sedan får man en hel bunt av styrkeövningar/stretchövningar iom att man antagligen har ont för att man är för svag/för stel, någonstans och bara man själv kan fixa det.
(tex mitt fruktansvärda höftont som gjorde att jag haltade var för tighta rumpmuskler och höftböjare. Mitt knasiga finger var för ostretchade senor i armen och mina hälsenor hade fått för lite studs så alla fibrer låg härs och tvärs och det löste sig med att våga studsa på Friskis och aldrig sitta med hälsenorna för hopknorvlade för länge (böjda knän i soffan). Ont knä var för tighta lårmuskler som svullnar bakom knäskålarna, stretch varje dag osv)
Så hoppas att ditt onda är någonting sådant! Även om det är superdrygt att träna eller stretcha bort.
Nej det tror inte jag heller. Som du säger burkar det vara ett max snitt de tittar på, en del patienter går 2-3 gånger veckan i ett halvår och andra bara en gång. Det regionerna är noga med är att det ska vara ett medicinskt motiverat behov dokumenterat vid ”mångbesökare”, inte bara ”träning enligt program” som det inte var ovanligt att man såg ofta för 10-15 år sen i journalerna..Klippte ut detta. Jag är tveksam till om en enda region har begränsade antal besök på det sättet.
Vissa har att vårdcentralen/fysiomottagningen får mer betalt för första besöket och sen olika varianter av sjunkande skala, men där räknar man sen på ett snitt.
På min VC och i regionen där jag är verksam finns inga gränser i antal besök. Vi har patienter som gått regelbundet i flera år och de som bara kommer på ett besök och fortsätter själva - beroende på vad patienten behöver. Hos mig är patienterna allt mellan 10-60 minuter, det avgörs av hur mycket som behöver undersökas, komplexitet, om det är ett nybesök eller en uppföljning och såklart patienten själv. Vissa vill ha mycket förklarat och visat eller har många frågor, andra har läst på innan eller har god kännedom om människokroppen ändå, några få är ointresserade av det bakomliggande och vill bara ha en övning i handen, men alla ska såklart gå därifrån och känna att dom förstår och är med på planen framåt.
Och så lite svar som inte är riktade till dig, men som jag såg nämndes i tråden:
Fysioterapeut och sjukgymnast är samma sak, det är bara ordet på legitimationen som skiljer. De som påbörjat sin utbildning 2014 eller senare heter alla fysioterapeut, de som gick åren innan har fått välja vad det ska stå på examen och de som blev klara ännu tidigare medan det bara hette sjukgymnast har sen själva fått välja om dom vill byta (men det kostar en slant, så många äldre har behållit sin titel).
Både privata fysios och naprapater kan ha avtal som gör att dom går på samma taxa som övrig offentlig sjukvård, där kan det dock finnas begränsning i antal besök eller andra villkor.
Går man till sin vårdcentral, eller om ens region har närrehab-varianter, så kostar det samma överallt och räknas såklart till frikortet (för Västmanland gäller nu 200 kr per besök innan frikort, övriga har jag inte koll på längre).
Det låter i mina öron som en god idé för @tanten att besöka fysio hos den VC som har hand om diabetesuppföljningen, allt är enklare när man kan gå och knacka på dörren om man behöver diskutera med en kollega inom en annan profession.
Är det sant, alltså? En kollega till mig råkade ut för exakt det, och det lät som en sån freak-grej. Men det kan hända, alltså? Varför går väggarna i blodkärlen sönder av att man mobiliserar nacken?Oh och btw, bäst säga (även om det är välkänt) låt helst inte en skum (eller icke skum) kiropraktor eller naprapat (de brukar inte knäcka saker) knäcka din nacke. (det kan lossna delar ur väggen i blodkärlen i halsen och ge stroke).
Det har i alla fall hänt upprepat att det ansetts skett i samband med knäckning av nacke. Men forskningsläget kan ju ändrats. Dvs som de sa i din artikel att de kommit fram till just att det beror på att de med risk oftare går till kiropraktor. (min nedan är tre år äldre än din)Är det sant, alltså? En kollega till mig råkade ut för exakt det, och det lät som en sån freak-grej. Men det kan hända, alltså? Varför går väggarna i blodkärlen sönder av att man mobiliserar nacken?
Edit: Det stämmer tydligen inte, hittade nu en artikel i läkartidningen.
https://lakartidningen.se/opinion/d...mellan-kiropraktisk-nackjustering-och-stroke/
Det som är att om man har en skada i nackartären så kan det ge smärta, vilket kan göra att man går till kiropraktorn. Och dessutom ger det risk för stroke. Men alltså inte pga kiropraktorn, utan pga skada på artären. Som ger både smärta och stroke.
Neck and spine adjustments by chiropractors and other practitioners can increase the risk of stroke, according to a study published in the May 13 issue of Neurology, the scientific journal of the American Academy of Neurology.People under age 60 who have strokes or mini-strokes from tears in their neck arteries were six times more likely to have visited a practitioner who manipulated their neck within the past 30 days compared with people who had strokes from other causes.
“This is the first controlled study to show that spinal manipulation is independently associated with arterial dissection, even after accounting for people who experienced neck pain before they had the adjustment,” said study author and neurologist Wade S. Smith, MD, PhD, of the University of California, San Francisco.
Ja, det verkar vara klassikern ”korrelation, inte kausalitet”.Det har i alla fall hänt upprepat att det ansetts skett i samband med knäckning av nacke. Men forskningsläget kan ju ändrats. Dvs som de sa i din artikel att de kommit fram till just att det beror på att de med risk oftare går till kiropraktor. (min nedan är tre år äldre än din)
Men också så såklart att yrket kiropraktor har blivit mer kontrollerat
https://www.aan.com/PressRoom/home/PressRelease/33
(varför om det är så, det finns ett par blodådror som går i hål i skelettet i nacken, typ)Är det sant, alltså? En kollega till mig råkade ut för exakt det, och det lät som en sån freak-grej. Men det kan hända, alltså? Varför går väggarna i blodkärlen sönder av att man mobiliserar nacken?
Edit: Det stämmer tydligen inte, hittade nu en artikel i läkartidningen.
https://lakartidningen.se/opinion/d...mellan-kiropraktisk-nackjustering-och-stroke/
Det som är att om man har en skada i nackartären så kan det ge smärta, vilket kan göra att man går till kiropraktorn. Och dessutom ger det risk för stroke. Men alltså inte pga kiropraktorn, utan pga skada på artären. Som ger både smärta och stroke.
Samtidigt som de skriver att de försökt kontrollera för det. Skickade en video om hur i så fall. Det verkar ju som att man ska ha en risk till att börja med.Ja, det verkar vara klassikern ”korrelation, inte kausalitet”.
Som drunkning och glass. Under den årstid det äts mest glass drunknar flestJa, det verkar vara klassikern ”korrelation, inte kausalitet”.
Ja och just den risken behöver bedömas på ett korrekt sätt. Det finns test för det men det verkar som det hänt oftare hos kiro/naprapater än hos fysioterapeuter som också manipulerar men har en ”bredare” medicinsk utbildning eftersom de jobbar med allt och inte bara hyfsat ”friska” patienter som betalar själva. Så det studien säger är egentligen att man inte riskbedömt korrekt. Sen är den gammal och liten, har för mig att det var på tapeten för några år sen igen med en ny studie men orkar inte leta efter den nu. Vet iaf att fysioterapeuterna på jobbet blev extra noga när den kom.Samtidigt som de skriver att de försökt kontrollera för det. Skickade en video om hur i så fall. Det verkar ju som att man ska ha en risk till att börja med.
Som drunkning och glass. Under den årstid det äts mest glass drunknar flest![]()