Bukefalos 28 år!

Åka färja...

M

montgomery

Min pålle ska åka till Gotland....

Har ni några bra tips på hur man gör överfarten Oskarshamn-Visby lättast och behagligast för hästen?

Kom med många tips... :)
 
hej jag åkte från danmark med min häst i fredags. då hade jag hoppluva med bomull i öronen på han. öppna inte dörren till hästen utan låt den vara under hela färden på färjan för då tror den att den fortfarande åker :)
lycka till
 
Eftersom jag är från Gotland så har jag transporterat hästar med färjan några gånger.
Det är så olika från häst till häst hur dom reagerar men jag har alltid sett till att dom står brett. Öppen övre baklucka och öppen dörr fram/övre lucka på urlastningsrampen fram (om man nu har en sån transport). Allt för att det skall finnas genomströmning på luft. Kan vara bra att stanna nere hos hästen när båten lägger ut och svänger och då ha övre bakluckan stängd. Ganska höga ljud just då. Hästen får hö. Det kan hända att hästen blir varm så att man får ta av täcket under överfärden. Det fick jag göra vid ett tillfälle.
Går ner en gång i timmen och kollar att allt är lugnt. Passar då på att se om hästen vill dricka. Nu går ju färjan relativt snabbt. 2,5-3 h mot den gamla färjan som tog 4 h.
Lycka till!
 
Jag bor också på Gotland och har åkt över ganska många gånger, vi brukar inte ha dörren öppen fram eftersom en ponny tog sig över bommen och skadade sig när han försökte ta sig ut genom dörren. Ett tips är att ta med sig eget vatten i en dunk för båtens vatten är inte helt ok enligt de som jobbar där. De som inte är vana "båtåkare" kan man ha bomull i öronen på samt att man stannar kvar på bildäck tills båten har kommit iväg eftersom det låter en del just när den lägger ut. Man får gå ner till hästen en gång i timmen och då samlas alla med djur i informationen så går man ner tillsammans. Det finns alltid personal på bildäck om något skulle hända. Det brukar aldrig vara några problem med hästarna på båten!
Får man vara nyfiken och fråga vad ni ska göra på Gotland?
 
Har åkt över till Finland med hästar X antal gånger och har oftast bomull i öronen och ett hönät de får äta ur. Och torv/spån i transporten så de vågar kissa.
Man kan ha elektrolyter i vattnet (endel hästar dricker bättre då).


/Malin
 
Jag ska troligtvis på APU(arbetsplatsförlagd utbildning) i ett barockstall där :)

Vill ju vara säker på att pålle får en så bekväm överfärd så möjligt! :smirk:
 
Oj vad med gotlänningar, er har jag missat helt ju :o

Jag bor också på Gotland och brukar åka över till fastlandet med häst ett par gånger om året. I princip är det så att om de klarar att stå i släpet på en tävlingsplats, så klarar de att stå på färjan också. Jag brukar inte ha några örontussar. Däremot så har jag ett finmaskigt hönät - på så vis räcker höet länge åt mina fetknoppar.

Med hästar som inte är vana brukar jag vara kvar nere på bildäck tills färjan har kastat loss och är på väg ordentligt. Då sitter jag i bilen om hästen är lugn, för att inte hästen ska se mig och börja tigga uppmärksamhet. Funkar det bra så går jag upp, och sen går jag ner en gång i timmen.


Är naturligtvis också nyfiken på vad ni ska göra på Gotland. Ridkonstens Vänners sommarträff?
 
Jag vet vem du är! och jag tror jag vet att du vet vem jag är! Ha ha, nu fick du nåt att fundera på!
 
Han har lite problem att stå i transporten när vi inte kör :o de e därför jag e lite orolig...

Han gräver(skrapar med framhovarna) Kan man be om tillåtelse att gå ner till sin häst fler gånger än en gång i timmen om man har en häst som är lite orolig av sig? Man kanske kan be att dom placerar en nära en uppgång /nergång så att man lätt kan ta sig till hästen så att man slipper vara där nere mer än nödvändigt eftersom jag antar att de inte uppskattar att man stannar nere för länge.
 
Det är lätt att komma åt hästen var än bilen står på färjan, det finns uppgångar överallt. Och man får vara nere hos hästen så mycket man behöver.
 
Skönt att man får vara där så mycket man vill.

Har beslutsångest om hur jag ska göra med skydd.... Vad tycker ni är bäst? Jag ska åka Ronneby-Oskarshamn-färjan-3,5 mil söder om Visby. Jag hade tänkt linda benen eftersom han när han står still väldigt länge kan bli tjock i benen och tänkte att det blir ju tjockar-skyddar bättre mot slag och varmare än de höga Bucasskydden. Han kan vara ganska krabbig att lasta. Reser sig lite grann och längst ut på kanten och så så jag ska i allafall ha skydd när jag lastar han. Men jag kan ju ta av de under färden om de e bättre....

Hur hade ni gjort?
 
Är hästen van att ha stallindor så kan den ju lika gärna ha det på under transporten. Det är värre på sommaren när det är varmt, då kan det vara jobbigt för dem att vara för varma om benen.

Det är ingen bra idé att försöka linda av hästen i transporten. Att hålla på med hästben i ett så trångt utrymme är att utsätta sig för en onödigt stor skaderisk/livsfara.
 
Hade nog haft transportskydden (bucas) på under resan upp.. kan de inte stå utan när färjan kör??
 
Han har stått med stallindor på nätterna förrut. Jag hade självklart inte tänkt ha lindorna och lindat av i transporten om de bara skulle varit på under lastning. Isåfall hade det blivit skydden! :)
 
Japp vi pratade med varandra för ett par dag sen ;)
Jag har alltid lindade ben, nerifrån kronranden till framknä/has. Vem ska du till (vad heter stället)? Jag är fortfarande nyfiken eftersom jag bor ca 3.5 mil söder om Visby.
 
När jag åkte till Gotland fick jag gå och säga till i receptionen så kom de och öppnade så jag kunde titta till min häst under resan. Det är något man måste göra, tror det är varannan timme eller nått sånt!


Även nattetid får/ska man göra det!
 

Liknande trådar

Ridning Hej, jag ska börja rida fei med min ponny nu om ca en månad. Jag inser själv att jag måste rida mer och inte bara kan åka runt och...
Svar
4
· Visningar
979
Senast: Amanda_F
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 626
Senast: Gunnar
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 589
Senast: tuaphua
·
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
695
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp