Bukefalos 28 år!

Åka långt som föl?

kolblakkur

Trådstartare
Jag har hittat en helt ljuvlig bäbis :love: Född i oktober, lämnar snart mamma. Men han står långt upp, Hudiksvall och jag bor i Skåne. Är det okej för en sådan liten tolle att åka så långt? Det måste ju vara värsta pärsen eftersom det är en så lång sträcka som innebär övernattning (antar jag). Tänkte anlita transportbolag isåfall. Finns det någon här som skickat föl väldigt långt och kan berätta om sin erfarenhet?
 
Sv: Åka långt som föl?

Jag hade en som fick åka 100 mil med lastbil och övernattning.
Han fick åka i en bäddad box i lastbilen så att han skulle kunna lägga sig ner.
Det gick jättebra tills efter övernattningen då chauffören lastade honom som en vuxen häst och han fick stå uppbunden hela dagen...
Han stod dessutom ytterst för att han var så snäll att lasta av och på vid varenda stopp, meddelade chauffören glatt när han lastade av honom utan grimskaft hos mig på kvällen. :eek:
När jag bleknade och påpekade att han bara var ca 6 månader så sa chauffören "Javisstfan, det glömde jag bort. Han är ju så stor." :crazy:

Jag var inte glad, men allt gick bra med hästen ändå.
(Den var lättlastad hela livet :angel:)

Det är bra om den har vaccinerats innan den åker med företag, det är mycket hästar och gårdar som den kommer i kontakt med.
 
Sv: Åka långt som föl?

jag tycker inte det. det avråds ju från att öht transporta föl ensamma. känns som en onödigt jobbig start på livet och mkt som kan gå fel. det är en låååång transport även för en vuxen resvan häst.

visst finns det föl som åker så långt och "överlever" men det finns väl föl i skåne också?

men om du nu absolut vill ha denna så se till att fixa en lastbil som har riktiga boxar som hästarna står lösa i.
 
Sv: Åka långt som föl?

Min 07:a kom hit med sin mamma som 5-6 månader gammal. Hon reste med lastbil från Spanien och klarade resan bra även om hon hade en rejäl förkylning då hon kom fram.
 
Sv: Åka långt som föl?

Tycker det är helt ok att transportera så långt men då tycker jag det ska vara i lastbil där hästen står lös i box och övernattning kommer det nog garanterat att bli under en så lång transport.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 966
Senast: Yrsel
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
28 118
Senast: EmmaW
·
Kropp & Själ Min käre far, som jag talade med på julafton och då svarade att allt var bara bra när jag frågade hur det var, åkte in akut till sjukhus...
Svar
11
· Visningar
7 595
Avel Hur tidigt är det egentligen okej (vet vad lagen säger men jag syftar på era tankar/erfarenheter etc) att åka med föl? Hur gör ni som...
Svar
6
· Visningar
619
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp