Bukefalos 28 år!

Hur tidigt åka med föl?

Miiikaela_

Trådstartare
Hur tidigt är det egentligen okej (vet vad lagen säger men jag syftar på era tankar/erfarenheter etc) att åka med föl? Hur gör ni som vill betäcka om och har lite bråttom rent tidsmässigt? Min får ju föl nu snart förhoppningsvis, vi är lite sugna på att betäcka om men har relativt långt till station (ca 50 min körning). Hur snart kan man åka? Förstår ju att det är annorlunda om det är av veterinära orsaker men annars, vad rekommenderas? Vissa säger en månad, andra säger att de lägger sig ner? Har aldrig åkt med föl sen tidigare, stoet är van åkare.
 
Jag har kört mina vid 3-4 veckors ålder. En la sig ner men han låg i utrymmet framför frambommen och hans mamma är en mycket klok häst med världens bästa kroppskontroll så det oroade mig aldrig.
 
Jag har kört mina vid 3-4 veckors ålder. En la sig ner men han låg i utrymmet framför frambommen och hans mamma är en mycket klok häst med världens bästa kroppskontroll så det oroade mig aldrig.

Jag skulle säga att det inte är något problem om den lägger sig ner. Min häst står blickstilla i släp och har precis som du säger också en grym kroppskontroll.
 
Här har det varit ganska olika.
Jag har kört shetlandssto med föl vid sidan till hingst 30 mil bort för betäckning på fölbrunsten. Jag har kört halvblodssto med föl vid sidan 3 mil till semin på fölbrunst osv.
Det viktiga är att man gör pauser så att fölet får äta och vila lite om man åker långt. Korta sträckor ser jag inte som något problem alls.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 769
Senast: Masse
·
Övr. Barn Hade en intressant diskussion på ämnet. Hur har pappans roll i barnets/barnens uppväxt förändrats under "senare tid" (säg senaste 20-30...
26 27 28
Svar
540
· Visningar
31 939
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 094
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
28 333
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp