Akribori hur är han som hingst

Ville bara säga att jag själv kikat lite lystet på honom. Verkar vara en riktigt goding! :love:
Hittar annonser på avkommer från honom lite var stans i hästannonser, ring på någon av annonserna och hör vad de har att säga.
 
Akriboris temperament kan jag inte svara helt ärligt på då jag bara fått andrahands information. Men det jag hört har bara varit possitivt.
Jag har ett klass ett föl efter honom. Från början så var hon det tjurigaste jag varit med om, värsta trottsåldern! Men vi gav oss inte. Nu så är hon det gulligaste o gosigaste! Hon går med på det mesta. Hennes temperament påminner om hennes mors, vaken, rätt tuff men possitiv till det mesta. Kommer nog att betäcka med honom till våren igen!

mvh/Ellinor
 
Jag har heller inga förstahandsuppgifter rörande hans eget temperament.
Jag har ett stoföl e. Akribori-Guinness-Arram som är högställd med bra resning. Hon har fått 48 poäng på både fölvisning och championat och deltog också i Riksfölet.
Hon är spänstig och rör sig riktigt bra i alla gångarter.
Hon är tuff..men det är mamma också¨..men helt otroligt social och lätthanterlig. Redan när hon föddes hade hon enormt förtroende för människor och ingenting med henne har varit svårt därefter. Jag kan inte önska mig ett bättre temperament än det hon har.
 
Det låter mycket bra
jag funderar på att betäcka mitt sto med honom till våren.
Vad har ni fått för färger, Har ni bruna sto .
Är de lätta i typen.Jag behöver något lättare till mitt sto.
Jag får se men det lutar åt detta hållet. :banana: :banana:
 
Mitt sto är ganska rejält och fölet har blivit av en betydligt bättre typ än hon själv..och som det ser ut idag kommer hon inte att bli grov på något sätt..men sånt kan ju ändra sig.
Vår lilla prinsessa är svart med stor bläs och 4 vita...och mamman är mörkbrun..med samma tecken..men så mörkbrun att hon ser svart ut.
 
Mitt sto är mörkbrun o Fölet är nu samma färg föddes ganska ljustbrun?!

Jag tror att min fölis kommer att få ganska mycket kropp men är lätt i typen ändå! Stoet är nog av den lite kraftigare modellen, mycket massa men kompakt!
 
Har träffat Akribori...vacker att titta på...men precis som stammen säger så är han nog egentligen mer en hopphäst än en dressyrhäst...han rörde sej vettigt men inte överdrivet bra.

Snygg exteriör....bra hingst karaktär...benen kunde ju vara bättre kanske.

I boxen svår att få kontakt med...verkar ganska hård med tendens till humörs-svängningar.

Har sett för lite föl efter honom själv för att kunna avgöra hans nedärvning....det är svårt att gå efter de visningar som varit också eftersom han skapat en "poppis-trend" just nu....och då tenderar siffror att visa lite bättre än vad de kanske egentligen är?

Jag vågar inte uttala mej för mkt om föl...det intressant blir när treårstesterna kommer.
 
Ett par år innan Flyinge köpte Akribori tänkte jag importera sperma själv från honom men den som då var spermaimportör avrådde mig bestämt från att använda honom trots att jag hade ett ädelt sto eftersom de avkommor han sett i Tyskland då varit rena "ardennervarianter", riktigt grova i typen alltså. Akribori är holsteiner, som brukar vara ganska rejäla, så om du vill förädla typen är han nog inte rätt hingst för dig. Man måste tänka på vad som finns bakåt i stammen också, på både honom och ditt sto - man vet aldrig när det slår igenom.
Jag är faktiskt förvånad över att Flyinge köpte honom som dressyrförärvare, eller rättare sagt att de anser honom vara ett tillskott till den svenska dressyraveln som kanske framför allt behöver förädla och förbättra typen...fast han har ju själv en väldigt bra typ.
 
Hej!
Jag har betäckt med Akribori, främst för att jag är otroligt svag för hans uppsyn :crazy:, (låter det seriöst, eller), nja, det i kombination med hans fina HOPPblod, jag satsar på honom främst som hopphästproducör....
hälsningar Nina
 
Låter konstigt att det fanns så mycket att se av avkommor av ålder som gör att det går att bedöma resultat då...eftersom Akribori är född 1996...och några år innan Flyinge köpte honom måste ha varit tidigast år 2000..och då kan hans avkommor rimligen inte ha varit gamla..eftersom han själv då var fyra....eller????

De Akriboriavkommor jag har hemma...är dock allt annat än grova i typen..men de är ju fortfarande föl förstås...och mycket kan hända..
 
Det är många olika synpunkter på Akribori
Jag gillar han mycket skarpt. Så det blir nog han till våren till mitt sto. Jag använde en holstainer förra året
det blev bra. Vi får se vad det blir det är ju långt kvar.
 
Det var hans första årgång som föddes det året och i Tyskland börjar ju fölen komma redan december-januari-februari så importören hade sett en hel del föl. (Decemberfölen anmäls förstås som om de vore födda året som kommer, en anledning till att många tyska unghästar ser så välutvecklade ut). Och det var som sagt fölen han utgick ifrån.
 
Jag har ett stoföl e.Akribori. Hon blir säkert 170, är altså väldigt stor, ädel, högrest och med långa ben. Det är en snäll, självsäker men vaken tjej med väldigt snälla ögon.
Det blir nog en bra hopphäst... :)
 

Liknande trådar

Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
713
Senast: Nikan
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 984
Senast: Karro-Lina
·
Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de...
2
Svar
32
· Visningar
2 337
Senast: Lea88
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 656

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp