Bukefalos 28 år!

Åksjuk/bilrädd valp?

Sv: Åksjuk/bilrädd valp?

I ett sådant läge skulle jag absolut inte hålla på och klappa och fjäska för honom (som du faktiskt gör), ta med honom ut, se till att han tar sig ut. Lyft och dra om det så behövs.
 
Sv: Åksjuk/bilrädd valp?

Jodå jag lyfter, men jag vill inte dra. Inte bra för halsen.
 
Sv: Åksjuk/bilrädd valp?

Hur har du honom i bilen, sitter han "löst" el. är han i bur? Om du har bur, går den att ta ur så kan du lära honom burleken inomhus och sen flytta den allteftersom.Värdeladda buren så att den är det bästa i hela världen, kör du klicker är det ännu enklare!!
 
Sv: Åksjuk/bilrädd valp?

Aha, har du bara haft honom i två veckor :)
Antar han inte åkt så mycket bil innan?
Var lugn, det kommer gå över. Var som vanligt och tänk bort bilen när ni ska ut och gå. Och när ni ska åka bil så tänk på att han precis inte har ätit mm.

Det där kommer gå bort :)
 
Sv: Åksjuk/bilrädd valp?

Nu har jag även kollat videosnutten.
Lyft ner honom från sängen och sen gå. Gör ingenting. Och du kan dra, halsen lär inte gå av, han kommer välja att gå innan dess ;)
 
Sv: Åksjuk/bilrädd valp?

Nope, han är lös i bilen. Jag har tänkt skaffa hundbälte när han blir äldre.
 
Sv: Åksjuk/bilrädd valp?

Nej, han har bara åkt för vaccination innan, samt från norrland ner till Stockholm där jag hämtade honom och fortsatte hem till småland. Och efter det vid behov, ca ett par gånger per vecka. :)
Jag är ändå rätt sparsam med att dra för mycket. Jag försöker pumpdra lite lätt, som på en häst, med eftergift. Men jag får bli hårdare på att han ska med ut direkt.
 
Sv: Åksjuk/bilrädd valp?

Här kommer några konkreat tips:

*Ändra din attityd och försök bli mer o-brydd och peppande mot "tröstande och förstående"!

* Sluta behandla hunden som att den är gjord av glas ;) En osäker hund behöver en SÄKER förare! Skaffa ett vanligt koppel - ser ut som att du har ett flexi - och ta med hunden dit du vill när du går! Hunden kommer inte fara mer illa av att du ta med den dit du vill med milt tvång än att den härjar och hoppar och sliter i kopplet vid bilen!

* Skaffa en bur till bilen som begränsar hundens yta och gör så att hunden slipper parera vid svängar, backar osv.

* Köp D.A.P-spray som du sprayar i buren ca 15 minuter innan ni skall åka någon stans.

* Undvik att köra bara korta små svängar! Ibland kan det vara bra att köra ca en timma eller så så att hunden hinner komma ner i varv lite.

/Ulga
 

Liknande trådar

Hundträning Min mamma gick plötsligt bort i söndags och jag har därför hennes 4-åriga mittelspitz hos mig just nu. Han har i princip aldrig lämnats...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 630
Senast: Vassi
·
Övr. Hund Jag skrev här litegrann för att par år sedan men har sedan lång tid tillbaka bara läst i trådarna utan att skriva. Nu är det dock dags...
Svar
14
· Visningar
3 072
Senast: giovanna
·
Övr. Hund Hej! Jag skulle behöva hjälp med att lugnt min ångest! Jag och sambon åker iväg en vecka till Spanien idag och vår valp på 4.5...
Svar
11
· Visningar
1 525
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Negativa kommentarer om vårt hundval undanbedes vänligt men bestämt. Jag är ute efter generella råd utifrån rådande omständigheter och...
Svar
16
· Visningar
2 369
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp