Bukefalos 28 år!

Aktiv röta vs. gammal röta?

Totola

Trådstartare
Är alldeles för oinsatt i hovvård känner jag. Kan man som lekman se skillnad på aktiv strålröta/annan röta och gammal röta som orsakat förändringar i hovens utseende?
För strålröta kan man väl t ex se på att strålen har en tydlig rand i mitten, den borde väl finnas kvar även när rötan försvunnit, åtminstone ett tag tills det växt ut.? :confused:
Bärrandsröta, hur märker man det?

Går det att se dessa saker på en overkad hov eller bara när hästen är nyverkad så man har gröpt ur ner till "hålrummen"? Och måste det gröpas ur för att kunna läka eller räcker det med att använda dryfeet/jodopax och rengöra hovarna ordentligt?
Kan man märka röta på att hästen har ont, dvs rör sig annorlunda med hovarna när den går eller t o m haltar, eller är det vanligt att de har röta utan att till synes ömma?

Att jag undrar är för att en av kusarna jag har hand om har en sån tydlig rand i mitten av strålen på en av hovarna (väldigt djup sådan och mjuk/svampig inuti) och jag bör behandla hoven känner jag, men jag vet att den haft mycket röta tidigare och då är min fråga om man kan veta att symptomen man ser nu tyder på problem NU som behöver åtgärdas eller om det kan vara gamla problem? Och hur man annars blir säker.?

(Att jag frågar här är för att ingen endaste av hovslagarna jag anlitat - 5-6 olika- någonsin kommenterat röta ens på hästar som visat sig ha det :( och att jag själv känner mig för novis på området.)
 
Senast ändrad:
Sv: Aktiv röta vs. gammal röta?

Snälla hovexperter, NÅGON måste ju kunna en del om röta? :angel:
 

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 957
Senast: skuggi
·
Hästvård Tänkte kolla om det är någon som haft liknande problem eller har andra erfarenheter och kan ha idéer om vad det kan bero på...
2
Svar
23
· Visningar
2 934
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 530

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp