Aktivera skadad häst

Perla

Trådstartare
Vill ha lite tips på hur man kan aktivera en senskadad häst som kräver mentalt jobb?

I dagsläget får hon inte gå så mycket. Till och från fållan/stallet går bra men inte mycket mer.
Det är en häst som behöver få tänka och göra saker hela tiden för att hon inte ska bli uttråkad och börja vandra i fållan. Hon är en aktiv häst som ska vila i minst 6 månader och det klarar hon absolut inte av utan aktivering :/

Det får inte belasta vänster bak där skadan sitter. Det får inte ta på ytliga böjsenan i bak benen.

Det vi gjort hittills är att träna på att lyfta benen på kommando. Jag har "klickat in" henne så hon förstår att klicket är belöning och hon gör allt för att göra rätt :)
Har tränat på stanna, backa något steg och gå framåt något steg på kommando. Tänkte försöka mig på början till spansk skritt så hon lyfter frambenen men inte går framåt.

Har ni några tips på trick och övningar som inte belastar senorna bak? 6 månader är lång tid, och vi behöver sätta igång hjärnan varje dag under den tiden ;)

Hon har halm och hö i slowfeedingnät så hon kan pilla o tugga de flesta av dygnets timmar.

Tänkte lära in dessa saker med;
☆Sänka huvudet och stanna kvar nere
☆Puss
☆Plocka upp ex. en borste o ge till mig

O så va idéerna slut :(. Buga är påbörjat sen innan, men det vill jag inte göra nu. Känns som det tar på bakbenen en del?

Tacksam för svar :)
 
Spansk skritt tar ju också väldigt mycket på bakbenen eftersom dom måste sätta sig på bakdelen för att kunna lyfta ordentligt på frambenen så det hade jag definitivt inte gjort. Kanske skaffa en sån boll där man stoppar in pellets som dom måste fippla ut genom att rulla bollen tills öppningen kommer nedåt? Då får hon ju mental träning och tidsfördriv :)
 
min erf lite kontroversiellt utifrån antaganden i tråden osv är att de flesta hästar kommer ner i varv med rutinen att inget händer...... det är jobbigt för dem första veckan/veckorna men om man kan erbjuda en ngt dräglig miljö i tex sjukhage, med bete (flytta hagen hela tiden sommartid så bete finns), fri tillgång på grovfoder, grenar att gnaga på osv, och ffa en trygg miljö med hästar i hagarna brevid osv som är konstant, så kommer de flesta hästar ner i varv och kondition om rutinerna är lugna i sig....
 
Hon är lugn i fållan. Inget stressande eller gnäggningar. Men hon är extremt uttråkad och visar det när man är hos henne. Hon blir allmänt "ouppfostrad" när hon är rastlös. Hon går över en, slänger ner huvudet för att äta om det finns gräs, skrapar med framhovarna osv. Hon är inte så när hon fått jobba med huvudet.

Hon har större delen av dygnet hö och halm i slowfeedingnät men hon vill aktiveras mer. Träd och grenar har hon men bryr sig inte om dom. Hon har en boll med godis i men hon lyckas alltid rulla ut den ur fållan.

Jag har inte möjlighet att flytta fållan. Där den är nu ligger den i lä med väderskydd. Samt så ser hon dom andra i hagarna bredvid. Ska hon flytta till annan fålla med skydd så kommer hon inte se en enda häst på hela sommaren :/

Jag tränar bara på att lyfta benen framåt. En början till spansk skritt alltså. Inga steg framåt och inga höga lyft.

Hon är överviktig och har en senskada så hon behöver gå ner i vikt för att minska påfrestningen på senan så fri tillgång på grovfoder går tyvärr inte :/

Hon har en fast rutin. Det är samma sak varje dag. Maten fodras samma tider, jag kommer samma tider varje dag och hon får göra samma saker varje dag i stort sett. Jag betar henne en del för hand också så hon får äta lite gräs iaf.
 
Jag hade nog undvikit ens början eftersom när dom ska lyfta ett framben så måste dom ju balansera upp med bakbenen vilket gör att vikten hamnar där, visserligen kanske inte jättemycket men det känns onödigt när man vill att skadan ska läka så fort som möjligt, men det är ju jag :)
Hade hellre ägnat mig åt andra övningar lättare konster med godis. Du kan ju ha bollen med pellets när du är där så får hon en liten stund med underhållning även om hon inte kan ha den när hon står ensam.
 
Jag hade nog undvikit ens början eftersom när dom ska lyfta ett framben så måste dom ju balansera upp med bakbenen vilket gör att vikten hamnar där, visserligen kanske inte jättemycket men det känns onödigt när man vill att skadan ska läka så fort som möjligt, men det är ju jag :)
Hade hellre ägnat mig åt andra övningar lättare konster med godis. Du kan ju ha bollen med pellets när du är där så får hon en liten stund med underhållning även om hon inte kan ha den när hon står ensam.
Har du några förslag på andra trick? :)

När jag är där struntar hon i allt o vill bara ha min uppmärksamhet :P. Men hon kan ju få ha bollen i fållan ändå. Den är ju inne en stund iaf :)
 
Jo dom kan ju bli ganska mammiga när dom är sjuka och skadade :) Trick man kan lära in är ju pussas, vacker tass (där lyfter hon ju så kort stund så jag tror inte det påverkar bakbenet) kanske lära henne att skicka tillbaka bollen till dig så ni kan bolla med varandra. Du kan ju också massera henne när du är där då får ni ju närhet och hon får avslappning, kolla bara med vet först så det är okej och om det är något speciellt du kanske ska undvika.
 
Finns ju en massa roliga tricks man kan lära in, bara fantasin (och hennes skada såklart) sätter gränser. Tex skratta (flema), skaka på huvudet, apportera, stå (kvar), inkallning, skicka till ett speciellt ställe genom att du lär hästen att på kommando gå till ett visst objekt du tränat in. Bergsgeten och buga kanske är svårt pga skadan?
 
Finns ju en massa roliga tricks man kan lära in, bara fantasin (och hennes skada såklart) sätter gränser. Tex skratta (flema), skaka på huvudet, apportera, stå (kvar), inkallning, skicka till ett speciellt ställe genom att du lär hästen att på kommando gå till ett visst objekt du tränat in. Bergsgeten och buga kanske är svårt pga skadan?
Tack för svaren! Ja bergsgeten och buga är inga bra trick för tillfället. Likaså ligg och stegra. Men de andra kan jag ju testa lära in :)

Puss är tydligen svårt. Hon vill inte ta upp huvudet i huvudhöjd med mig oavsett om ja har en stor morot i munnen. Hon gnor in mulen i händerna eller fickorna istället ;)

Komma på kommando kan hon. Hon kan även backa när ja vinkar åt henne och lyfta alla ben när ja pekar på dom.

Hon blir lätt uttråkad och förstår hon inte så kan hon bli lite sur o gå iväg så det gäller att va påhittig och kunna se när man ska göra något hon kan för att hon ska fortsätta ha fokus på mig och va glad :p
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
14 526
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 856
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 994
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
649
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp