Aktivering vid skador

Killaloe

Trådstartare
Jag skulle behöva lite tips och inspiration för hur jag ska aktivera Rufus så han inte klättrar på väggarna under den kommande veckan. Eftersom det är i benen han har ont kan vi inte förflytta oss några större sträckor så aktiveringen bör helst kunna ske inomhus eller i trädgården och vara så lugnt som möjligt.

Hittills har jag gömt godis både inne och ute, tränat lite vardagslydnad som inte kräver så mycket, gett honom godis i toarullar/petflaskor och gömt leksaker men nu har fantasin helt enkelt tagit slut. Så alla tips och förslag på alla former av hjärngympa mottages tacksamt.

Sv: Aktivering vid skador

Både skämmas och stänga lådor var en toppenbra idé! :)
Något bra tips på hur man går till väga för att lära in det?

Skämmas har jag inte lyckats med (har lite dåligt tålamod) men stänga luckor gjorde jag så att jag klicka in henne med näsa på en pos-it lapp och sedan satt jag den på lådorna och efter ett tag kunde jag ta bort den...typ, de gick iaf jäkla fort :)

Även apport skulle du ju kunna lära in, alltså bara att han ska ta apporten från din hand, inte hämta eller något. Jag har lärt in så att jag har godis i en hand och apporten i den andra och så fort hon duttar nosen på apporten får hon godis, när kunde det väntade jag för att se om hon tog den osv. Man kan ju även använda klicker.

Fast han kanske redan tar apport utan problem förstås?

Grundpositionen till fotgående är ju bra också och kräver inte så mycket rörelse.

Just det där med att ta en apprt är han rätt bra på men han kan ju såklart bli bättre (och absolut lite mindre slarvig) så både det och fotgående ska jag absolut putsa en del på :bow:

Hårda spår är kanon aktivitet för vilande hundar!

Dvs spår på grus eller asfalt! Det kräver enorm koncentration och ska gå sakta, sakta så hunden analyserar och är noggrann!

Även detaljer i lydnaden ex. positioner, apportering, ingångar för både inkallning och apportering, korta förflyttningar mm

Och som flera redan sagt alla former av trix som du bara kan komma på!

/Ulga

Jag har köpt en bok som innehåller många aktiveringstips, så jag håller precis på att lära min kille att räkna :)

Åh hur går du tillväga för att han sa lära sig att räkna? För det låter ju som en rolig sak att kunna :D

Ulga: Är det något speciellt man ska tänka på när man lägger ett hårt spår och aldrig har gjort det tidigare?

Åh hur går du tillväga för att han sa lära sig att räkna? För det låter ju som en rolig sak att kunna :D

Man tar en pall eller något liknande som är lätt för hunden att lägga upp tassen på. Sedan sätter du pallen framför hunden med en godisbit i handen beredd att belöna. När hunden så lite som nuddar pallen med tassen så beröm och ge godis. Hunden kommer snart att fatta att det är beröring av pallen som ger godis :)

När hunden lärt sig att lägga tassen på pallen och sedan ta bort den igen, så är det dags att låta hunden fortsätta lägga tass/ta bort några gånger innan den för belöning. Sedan är det läge att lära hunden att fortsätta göra så tills matte/husse visar det hemliga tecknet som får hunden att sluta "räkna". Det kan vara vilket tecken som helst, men tex att om man från början har händerna bakom ryggen, så ska hunden sluta när man tar fram dem :)

Hoppas att du förstod min förklaring och lycka till! :)

Liknande trådar

Övr. Hund Vår Camaro börjar känna sig hemmastadd och blir allt piggare :laugh: Behöver aktivera henne, köra mer hjärngympa! Men fantasin... 2
Svar
22
· Visningar
2 301
Senast: Cavecanem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka