Aktivist och aktivist - utbruten från Vad gör vi? Del CLV

Idag har jag övat mig på att laga vegansk dillstuvad potatis. Jag skall ha gäster till middag i helgen och en av dem har konverterat till övertygad (läs militant) vegan. Med en stilla bön om att alla skulle kunna äta samma stuvning provade jag två recept med havremjölk/grädde och sojamjölk/grädde och olivolja och veganskt margarin istället för smör. Båda blev lika oätliga. Kryddor hjälpte inte alls.
Så det blir att, som vanligt, laga egen variant till henne och normal mat till oss andra. Hon får en sojaschnitzel (enda som fanns i enpack) och lenrimmad lax till resten,
Hela tiden stod och irriterade mig grön på att vi andra i vänkretsen anstränger oss för att tillfredsställa hennes nycker och undgå diskussioner men hon lägger inte två strån i kors utan serverar konstiga ersättningprodukter och förväntar sig att vi äta med god apptit.
Jag blir så trött
Idag har jag övat mig på att laga vegansk dillstuvad potatis. Jag skall ha gäster till middag i helgen och en av dem har konverterat till övertygad (läs militant) vegan. Med en stilla bön om att alla skulle kunna äta samma stuvning provade jag två recept med havremjölk/grädde och sojamjölk/grädde och olivolja och veganskt margarin istället för smör. Båda blev lika oätliga. Kryddor hjälpte inte alls.
Så det blir att, som vanligt, laga egen variant till henne och normal mat till oss andra. Hon får en sojaschnitzel (enda som fanns i enpack) och lenrimmad lax till resten,
Hela tiden stod och irriterade mig grön på att vi andra i vänkretsen anstränger oss för att tillfredsställa hennes nycker och undgå diskussioner men hon lägger inte två strån i kors utan serverar konstiga ersättningprodukter och förväntar sig att vi äta med god apptit.
Jag blir så trött! :(
Gör en kall pastasallad (vegansk pasta) och ställ fram en skål med skinka och en skål med kikärtor, några olika dressingar. Felix har en salladsdressing som är vegansk. Då kan alla äta samma mat.
 
Tänker att det inte ska till att vara övertygad eller troende för att fläsk är opassande, det är även en kulturell grej tex som att vi inte äter hund. Känner flera ”muslimer” som inte är övertygade troende som ändå inte kan med att äta fläsk.
Sant, jag ville mest belysa att den som väljer att vara vegan är ju inte det för att jävlas med sina vänner och göra det svårt för kocken utan att det faktiskt är viktigt på flera sätt. För det mesta då. :)
 
Idag har jag övat mig på att laga vegansk dillstuvad potatis. Jag skall ha gäster till middag i helgen och en av dem har konverterat till övertygad (läs militant) vegan. Med en stilla bön om att alla skulle kunna äta samma stuvning provade jag två recept med havremjölk/grädde och sojamjölk/grädde och olivolja och veganskt margarin istället för smör. Båda blev lika oätliga. Kryddor hjälpte inte alls.
Så det blir att, som vanligt, laga egen variant till henne och normal mat till oss andra. Hon får en sojaschnitzel (enda som fanns i enpack) och lenrimmad lax till resten,
Hela tiden stod och irriterade mig grön på att vi andra i vänkretsen anstränger oss för att tillfredsställa hennes nycker och undgå diskussioner men hon lägger inte två strån i kors utan serverar konstiga ersättningprodukter och förväntar sig att vi äta med god apptit.
Jag blir så trött! :(
Etersom det var mitt frustrerade inlägg som triggade den här diskussionen skall jag gen uppsummering om hur denna middag avlöpte. Den blev trevligare och lugnare än på länge även det blev diskussion runt middagsbordet, Vår väninna verkade mer dämpad redan vid ankomsten och när vi satte oss till bords annonserade hennes man att han ville ha lax och stuvad potatis och inte vegan alternativet (sallad och sojaschnitzel). Han hade kommit tillinsikt att han ville/orkade inte längre spela spela vegan för husfridens skull, Han hade ätit vad han ville när hon inte var närvarande. Han har alltid legat lågt med synpunkter och försökt vara diplomatisk och nu fick vi förklaringen.
Detta ändrar givetvis inte det faktum att hon fortfarande är vegan och känner starkt för det menhoppningsvis blir hennes attityd något minde fördömmande. Tack för alla inspel och synpunkter, det har varit intressant.
 
Så fort "aktivist" kommer in i sammanhanget är jag rätt kategorisk efter att ha varit med om sabotage i mitt jobb av sådana. Vill en påverka får en f-n göra det på laglig väg, något majoriteten av aktivisterna skiter i.

Förstörs fel sak på en borrigg kan borrarna dö och det inkluderar då min man som är borrare. I @tantens väns fall var det vidriga trakasserier som bla innefattade vännens väldigt unga barn.

Ska jag respektera någon aktivist har de en oerhörd uppförsbacke kan jag säga.
Jag örstår precis vad @athena_arabians menar. Jag arbetade som flygvärdinna när kapning, bombhot och sabotage blev aktivisternas nya "folksport". Känslan av kunde riskera ditt liv varje gång du checkade in, den minns jag. Jagg kommer aldrig att förstå eller respektera aktivister som utsätter andra människor för hot, våld, sabotage oavsett hur behjärtansvät deras motiv (enligt egen uppfattning) är.
 
Jag ser på aktivism på liknande sätt som @Nytant. Jag tycker det är jätteviktigt för demokratin att det finns aktivism, och många av våra rättigheter har vi ju fått den vägen. För mig handlar aktivism om att agera för att påverka i frågor som man tycker är viktiga, och agerandet kan såklart innebära olika saker (en del förkastliga givetvis). Men i min omgivning är det sällan den typen av aktivism jag ser.

Jag tycker heller inte att all typ av olaglig aktivism är skit. Civil olydnad har också hjälpt oss att få många rättigheter och är ett sätt att påverka makten. Civil olydnad handlar ju om att man bryter mot lagen, utan våldsamma metoder och är beredd att ta konsekvensen (straffet) för sitt handlande.
Ge mig ett exempel på när du anser att civil olydnad är av godo. Civil olydnad st'aller oftast till kaos. polisinsater som kostar ressurser, pengar. försenigar av olika slag.
 
Ge mig ett exempel på när du anser att civil olydnad är av godo. Civil olydnad st'aller oftast till kaos. polisinsater som kostar ressurser, pengar. försenigar av olika slag.
Civil olydnad har väl varit och är jätteviktigt många gånger? Kvinnlig rösträtt, slaveriet, rasism, hbtq osv? Läste nåt nyligen om kvinnor i Afghanistan (?), ska leta! Kanske kaos ibland krävs för förändring.
 
Civil olydnad har väl varit och är jätteviktigt många gånger? Kvinnlig rösträtt, slaveriet, rasism, hbtq osv? Läste nåt nyligen om kvinnor i Afghanistan (?), ska leta! Kanske kaos ibland krävs för förändring.

Absolut.

Men i en fungerande demokrati som vi har i Sverige idag? Jag säger nej i de allra flesta fall. Demokrati innebär ju att en är fri att påverka lagar och regler inom lagens råmärken, dvs det våra förfäder kämpade för.

Att en minoritet med mer eller mindre våld försöker påtvinga majoriteten sina åsikter heter något annat än demokrati... nu talar jag inte om att stå med plakat utanför riksdagen.

Som jämförelse så anser jag att delar av regelverket och lagarna kring mitt yrke inte är så bra... men jag orkar och vill inte engagera mig politiskt för att förändra dem så jag ser till att följa dem när jag jobbar. Det är så en demokrati fungerar.
 
Ge mig ett exempel på när du anser att civil olydnad är av godo. Civil olydnad st'aller oftast till kaos. polisinsater som kostar ressurser, pengar. försenigar av olika slag.
Kamper för mänskliga rättigheter av olika slag, som @Niyama nämner. I Sverige fick ett fall stor uppmärksamhet för några år sen, när en person försökte förhindra en utvisning genom att gå ombord på samma flygplan och vägra sätta sig ner. Just det ledde inte till någon förändring vare sig för individen eller migrationslagarna, men jag kan se det som en del av en större kamp för mänskliga rättigheter.

Absolut kan man påverka makten på andra sätt, genom att rösta eller opinionsbilda tex men historiskt skulle vi varit utan flera rättigheter vi har idag om människor i alla lägen hade följt de lagar som fanns.
 
Kamper för mänskliga rättigheter av olika slag, som @Niyama nämner. I Sverige fick ett fall stor uppmärksamhet för några år sen, när en person försökte förhindra en utvisning genom att gå ombord på samma flygplan och vägra sätta sig ner. Just det ledde inte till någon förändring vare sig för individen eller migrationslagarna, men jag kan se det som en del av en större kamp för mänskliga rättigheter.

Absolut kan man påverka makten på andra sätt, genom att rösta eller opinionsbilda tex men historiskt skulle vi varit utan flera rättigheter vi har idag om människor i alla lägen hade följt de lagar som fanns.

Men det är ju faktiskt skillnad på då och nu...

Ditt exempel ovan är tämligen harmlöst (även om jag förstår de som blev förbannande pga förseningen) även om det till viss del drabbade tredje part. Men jag pratar om aktivister som bryter mot lagen genom sabotage och hot. Det finns ingen som helst plats för det i dagens samhälle i Sverige idag enligt min åsikt.
 
Men det är ju faktiskt skillnad på då och nu...

Ditt exempel ovan är tämligen harmlöst (även om jag förstår de som blev förbannande pga förseningen) även om det till viss del drabbade tredje part. Men jag pratar om aktivister som bryter mot lagen genom sabotage och hot. Det finns ingen som helst plats för det i dagens samhälle i Sverige idag enligt min åsikt.
Ja det är skillnad på då och nu, i Sverige iaf. Sabotage och hot är något annat än civil olydnad (vars definition ju är att bryta mot lagen utan våld). Man har ju olika erfarenheter men mina erfarenheter är att det vanligaste i Sverige nu är aktivism utan våld, dina erfarenheter är kanske annorlunda och jag motsäger inte att det existerar (vilket jag absolut inte stöttar).

Min utgångspunkt var att aktivism inte är lika med skit (tvärtom viktig) och att inte all aktivism som bryter mot lagen är fel.
 
Just djurrättsaktivister ( de mer extrema ), har en otäck tendens att rikta in sina aktioner mot enskilda småföretagare och enskilda personer. Man väljer att göra sabotage och hot om våld mot enskilda som direkt hamnar i stort underläge, där de får frukta för både liv, hälsa och gårdens framtid. Jag ser det som en ganska stor del av problemet med den typen av aktivism.

Det är liksom skillnad på att skicka brev till en lantbrukare att man ska göra med dennes familj vad den gör med grisarna - och sedan komma en grupp maskerade personer till gården. Mot att exempelvis protestera mot en vindkraftspark genom att hindra lastbilar med material att komma fram. Båda är brott.
 
Det är stor skillnad mot att rikta aktivism/civil olydnad mot enskilda människor/familjer/familjeföretag och mot samhället i stort, staten eller stora koncerner.

Vid det förstnämnda blir människor personligen väldigt negativt påverkade oavsett hur icke våld det är. Det är för mig inte okej att gå på enskilda.

Att genom icke våld protestera mot strukturella problem i samhället är däremot ok sålänge det inte riktas mot enskilda.
För att ta djurrättsaktivister som exempel, helt ok enligt mig att ställa sig på torget i stan eller riksdagen med skyltar och informera om deras åsikter, men INTE ok att ställa sig precis utanför ingången till en liten pälsbutik eller ställa sig på gårdsplanen hos en bonde. Detta oavsett hur ’icke våld’ det rör sig om.
 
Sen inte att förglömma så finns det inte bara fysiskt våld. Psykologiskt våld kan vara än värre.

Att ha folk som ogillar dig vid din gårdsplan och hem som skriker ’mördare’ till dig och din familj torde vara väldigt otäckt även om de inte ens kastar ett sandkorn mot någon. Jag skulle t.o.m. tycka det var otäckt om jag kände att det närsomhelst kunde stå främmande människor helt tysta vid vår gård som bara stirrade på oss😬
 
Det får du tycka. Återkom när ditt hjärta rusar för att dina kollegor ringer in och berättar att de upptäckt ett sabotage precis innan de skulle starta sin maskin.

Sabotage på maskiner och stöld av drivmedel är väl ändå väldigt vanligt och behöver inte vara en aktivist?
Vissa gillar att jävlas och låta andra få skulden...
 
Jag förespråkar djurvälfärd alla dagar i veckan men gillar inte alls ordet aktivist. Det klingar för negativt. Det finns så mycket fina, vackra och helt fredfulla sätt att protestera mot något eller att sprida "fakta" (tyvärr är min erfarenhet att det sällan är fakta (särskilt) djurrättsaktivister sprider utan mer känslor eller halvt påhittade teorier baserad på nåt sanningskorn nånstans). Min erfarenhet av miljöaktivister är att man fokuserar hårt på ett par områden i taget och helt glömmer bort andra vilket i slutändan inte ger bättre effekter ändå, t.ex. hyllar planterade träd men glömmer att träden ifråga är klonade och saknar genetisk mångfald. Eller de som förkastar köttätande men samtidigt importerar veganska produkter från alla världens hörn och tycker det är jobbigt att behöva överväga att klippa sin gräsmatta lite annorlunda för att gynna biologisk mångfald. För att inte tala om de som riktar våld och hot mot andra för att få sin vilja eller ideologi igenom. Och disneyfiering/överdrivet förmänskligande... :confused1:

Jag tror tyvärr att det kanske är de mer extrema som hörs och syns mest? Jag tycker tanken med aktivism är god så länge man fortfarande respekterar de som tycker annorlunda lika mycket som liktänkande, i sann demokratisk andra typ.
 
Sabotage på maskiner och stöld av drivmedel är väl ändå väldigt vanligt och behöver inte vara en aktivist?
Vissa gillar att jävlas och låta andra få skulden...

Absolut men övriga omständigheter gör att det inte var någon tvekan om att det var riktat mot vår verksamhet (bla hade de inte ens försökt stjäla en större mängd diesel och bensin eller några dyrare saker som enkelt hade kunnat plockas med).
 
Kamper för mänskliga rättigheter av olika slag, som @Niyama nämner. I Sverige fick ett fall stor uppmärksamhet för några år sen, när en person försökte förhindra en utvisning genom att gå ombord på samma flygplan och vägra sätta sig ner. Just det ledde inte till någon förändring vare sig för individen eller migrationslagarna, men jag kan se det som en del av en större kamp för mänskliga rättigheter.

Absolut kan man påverka makten på andra sätt, genom att rösta eller opinionsbilda tex men historiskt skulle vi varit utan flera rättigheter vi har idag om människor i alla lägen hade följt de lagar som fanns.
Har du funderat över kostnaderna för förseningen och vad den drar med sig av obehag för övriga passagerare? Inte bara att de riskerar att missa vidare anslutningar men också att behöva uppleva otrevliga diskussioner i kabinen, polisiära ingripande för att avlägsna personen, en missad slot tid.
Jag har varit med om ett tillfälle, också en utvisning, där två barn bland de andra passagerarna blev helt skräckslagna när polisen kom och fick bära/släpa personen ut. Den yngste grät mer eller mindre hysterisk hela vägen från Arlanda till München. Tror du det barnet förstod att det var en kamp för mänskliga rättigheter som utspelade sig?
Min inställning är att man skall engagera innför lagens råmärken och när det gäller aktioner som beskrivet så är beslutet redan fattat och ändras inte för att någon aktioner på att flygplan.
 
Har du funderat över kostnaderna för förseningen och vad den drar med sig av obehag för övriga passagerare? Inte bara att de riskerar att missa vidare anslutningar men också att behöva uppleva otrevliga diskussioner i kabinen, polisiära ingripande för att avlägsna personen, en missad slot tid.
Jag har varit med om ett tillfälle, också en utvisning, där två barn bland de andra passagerarna blev helt skräckslagna när polisen kom och fick bära/släpa personen ut. Den yngste grät mer eller mindre hysterisk hela vägen från Arlanda till München. Tror du det barnet förstod att det var en kamp för mänskliga rättigheter som utspelade sig?
Min inställning är att man skall engagera innför lagens råmärken och när det gäller aktioner som beskrivet så är beslutet redan fattat och ändras inte för att någon aktioner på att flygplan.
Ja det är helt okej att vi tycker olika. I mina ögon är fortfarande civil olydnad ett bra sätt att påverka makten när andra metoder inte går fram. Handlar det om att rädda liv eller förbättra livsvillkoren för människor tycker jag att dina argument är ganska egoistiska. Tycker man att solidaritet är viktigt tror jag att man står ut med att saker är lite besvärliga för sitt eget priviligierade jag ibland.

Om barnet förstod eller inte kan jag såklart inte svara på. Det beror ju på ålder och hur de vuxna pratade om det. Barnet kanske var ledset när den förstod att en person skulle utvisas och riskera att dödas?
 
För att ta djurrättsaktivister som exempel, helt ok enligt mig att ställa sig på torget i stan eller riksdagen med skyltar och informera om deras åsikter, men INTE ok att ställa sig precis utanför ingången till en liten pälsbutik eller ställa sig på gårdsplanen hos en bonde. Detta oavsett hur ’icke våld’ det rör sig om.
Jag tycker det är stor skillnad på att stå utanför en butik (ej gårdsbutik) jämfört med att stå på nåns gårdsplan.

Sen som exemplet jag tog upp med cirkus: jag struntar i om ett familjeföretag blir drabbat när det de ägnar sig åt är så fruktansvärt (t.ex. elefanter på cirkus vilket var tillåtet då). Det var viktigt för opinionsbildning att stå med info utanför.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp