Aktivitetsbaserat arbetssätt

lizzie

Trådstartare
Är det någon här som varit med om att gå från att arbeta i cellkontor till lokaler med "Aktivitetsbaserat arbetssätt" UTAN att arbeta som någon form av konsult?

Vår kommunledning har beslutat att alla tjänstemän i kommunen ska gå över till att arbeta enligt "aktivitetsbaserat arbetssätt" för att vi ska kunna arbeta "modernt och effektivt" och för att kommunen ska "bli en attraktiv arbetsgivare".

Så ni som arbetar enligt aktivitetsbaserat arbetssätt inom offentlig verksamhet får gärna delge mig era erfarenheter.

Jag har inget emot mer kreativa miljöer och andra utrymmen för möten än klassiska konferensrum. Däremot så består min arbetsdag till större delen av att jag sitter vid min dator och jobbar. Jag behöver koncentrera mig och sitter ofta med stängd dörr för att jag behöver vara avskärmad för att kunna utföra detta arbete. Jag har inte behov av ett stort behov, men vill ha eget rum.

Jag har suttit i klassiska kontorslandskap på 80-talet, även i mindre kontorslandskap och i rum där vi suttit 2 och 2 eller fler. Never again!!!

Jag kan se att aktivitetsbaserat arbetssätt mycket väl kan fungera mycket bra i inom vissa verksamheter, men här upplever jag att det enbart handlar om att trycka in så mycket folk på så liten yta som möjligt. Det ska nämligen byggas nytt kontorshus i samma veva som detta med arbetssättet ska genomföras.

/Lizzie
 
Inte jag personligen, men min sambo jobbar på Swedbank HQ i Sundbyberg (ca 3000 pers) och där har de infört detta arbetssätt. Också där i samband med flytt till nybyggda lokaler. Jag förstår det som att det finns s.k. "tysta rum", och tanken är nog att personer med dina (och hens, faktiskt) behov ska kunna utnyttja dem. Men helt ärligt så är min partner inte positiv till förändringen, det är stimmigare och hen blir mer stressad. MEN, och det ska sägas, vad jag har förstått så är lokalerna inte optimala, akustiken funkar inte osv, så det kan nog vara en bidragande faktor!

Vad jag har förstått så arbetar även (åtminstone delar av) Ericsson HQ på detta sätt.

Edit: Jag ser nu att du efterfrågade offentlig verksamhet. Kanske kan mitt svar ändå vara till någon hjälp!
 
Är det någon här som varit med om att gå från att arbeta i cellkontor till lokaler med "Aktivitetsbaserat arbetssätt" UTAN att arbeta som någon form av konsult?

Vår kommunledning har beslutat att alla tjänstemän i kommunen ska gå över till att arbeta enligt "aktivitetsbaserat arbetssätt" för att vi ska kunna arbeta "modernt och effektivt" och för att kommunen ska "bli en attraktiv arbetsgivare".

Så ni som arbetar enligt aktivitetsbaserat arbetssätt inom offentlig verksamhet får gärna delge mig era erfarenheter.

Jag har inget emot mer kreativa miljöer och andra utrymmen för möten än klassiska konferensrum. Däremot så består min arbetsdag till större delen av att jag sitter vid min dator och jobbar. Jag behöver koncentrera mig och sitter ofta med stängd dörr för att jag behöver vara avskärmad för att kunna utföra detta arbete. Jag har inte behov av ett stort behov, men vill ha eget rum.

Jag har suttit i klassiska kontorslandskap på 80-talet, även i mindre kontorslandskap och i rum där vi suttit 2 och 2 eller fler. Never again!!!

Jag kan se att aktivitetsbaserat arbetssätt mycket väl kan fungera mycket bra i inom vissa verksamheter, men här upplever jag att det enbart handlar om att trycka in så mycket folk på så liten yta som möjligt. Det ska nämligen byggas nytt kontorshus i samma veva som detta med arbetssättet ska genomföras.

/Lizzie
Vi hade så på huvudkontoret på mitt förra jobb, väldigt praktiskt när vi från andra kontor var där på besök! :) (De som jobbade där jämt hamnade på bestämda platser ändå...)

Det som är viktigt, tror jag, är att det finns platser för alla typer. När jag var där och hälsade på så tog jag ett "singel-rum med dörr". Beroende på vad jag skulle göra så hade jag nog kunnat krypa ner i soffan med laptopen också... ;)

Tysta rum är också viktigt, att det går att stänga in sig för att kunna ringa ett samtal.

/Lady_S
 
Vi jobbar så, jag gillar det. Jag behöver inget kontor eller en fast plats.
Det är ljust, öppet, lugnt och folk visar mer hänsyn än innan. Vi är ca 1000 personer, 200 per våningsplan.
 
Är det någon här som varit med om att gå från att arbeta i cellkontor till lokaler med "Aktivitetsbaserat arbetssätt" UTAN att arbeta som någon form av konsult?

Vår kommunledning har beslutat att alla tjänstemän i kommunen ska gå över till att arbeta enligt "aktivitetsbaserat arbetssätt" för att vi ska kunna arbeta "modernt och effektivt" och för att kommunen ska "bli en attraktiv arbetsgivare".

Så ni som arbetar enligt aktivitetsbaserat arbetssätt inom offentlig verksamhet får gärna delge mig era erfarenheter.

Jag har inget emot mer kreativa miljöer och andra utrymmen för möten än klassiska konferensrum. Däremot så består min arbetsdag till större delen av att jag sitter vid min dator och jobbar. Jag behöver koncentrera mig och sitter ofta med stängd dörr för att jag behöver vara avskärmad för att kunna utföra detta arbete. Jag har inte behov av ett stort behov, men vill ha eget rum.

Jag har suttit i klassiska kontorslandskap på 80-talet, även i mindre kontorslandskap och i rum där vi suttit 2 och 2 eller fler. Never again!!!

Jag kan se att aktivitetsbaserat arbetssätt mycket väl kan fungera mycket bra i inom vissa verksamheter, men här upplever jag att det enbart handlar om att trycka in så mycket folk på så liten yta som möjligt. Det ska nämligen byggas nytt kontorshus i samma veva som detta med arbetssättet ska genomföras.

/Lizzie
Vi har ett sådant kontor. Det är mest ert kontorslandskap utan fasta platser.

På plussidan så interagerar vi mer med andra i organisationen. Det är också mindre instängt än ett klassiskt landskap och det finns tysta zoner. Sedan har ny teknik spridits till fler, tidigare var mobilt lite en chefsförmån. Nu har man tänkt mer i termer av behov.

Det största minuset handlar om all corporate BS som omger konceptet. Vi har inte blivit frälsta, men vi sparar kvadratmeter och pengar utan att trängas. Det står få tomma platser och inga tomma rum för de som är sjuka, jobbar hemma, är på tjänsteresa etc.
 
På mitt förra jobb gick vi över till aktivitetsbaserat i samband med kontorsflytt, dock satt vi redan innan i kontorslandskap, så skillnaden blev väl i stort sett bara att vi sedan inte längre hade bestämda platser i landskapet...

Vår avdelning på ca 100 personer hade en så kallad "hemvist" som var ett enormt kontorslandskap med olika platser.
Antal traditionella arbetsplatser (skrivbord med skärm, tangentbord och kontorsstol) skulle vara ca 60% av antalet medarbetare som tillhörde hemvisten. Ett tag var det enorm skrivbordsbrist på min avdelning, de som kom senare fick ingen plats alls.

Det fanns en såkallad "tyst zon" i hemvisten, men det var egentligen bara tysta på så sätt att man inte fick prata medan man satt där. I och med att de var placerade i samma stora öppna landskap som alla andra platser, så färdades naturligtvis ljuden även dit...

Det fanns flera mindre obokningsbara rum, men satte man sig i ett sådant för att arbeta ensam så fick man onda ögat, för då fanns det inga platser för de som skulle ha ett mötesrum.

Även om ingen hade egna platser i teorin, så såg det naturligtvis annorlunda ut i praktiken. Många satte sig på samma plats varje dag, och det dröjde inte länge innan en del slutade att plocka undan efter sig vid hemgång. Vissa platser visste man om att man inte rörde, t ex "Kalles plats", även om Kalle råkade vara på semester.

Det jag gillade med konceptet var friheten och möjligheten att kunna gömma sig undan sina kollegor om jag var irriterad eller extra osocial. Om det egentligen är en bra sak eller inte får någon annan bedöma. ;)

Men jag har egentligen inget emot grundkonceptet som sådant...Att det finns många olika slags arbetsplatser, och att jag har möjlighet att välja den jag tycker passar mig bäst, är väl alldeles toppen.
Problemet är bara att man ofta verkar misslyckas i själva utförandet och att det i de flesta fall inte verkar bli "jag kan välja vilken plats jag vill", utan "jag får ta den plats som blir över". För att konceptet VERKLIGEN ska fungera känns det som att det måste finnas ett överflöd av olika typer av arbetsplatser, så att det verkligen finns olika valalternativ? Inte t ex begränsa antalet skrivbord till 60%, för då har ju resterande 40% inte möjlighet till det valet...

Hos oss hade vi en ständig brist på både skrivbordsplatser och mötesrum (egentligen brist på allt utom golvyta och fikaplatser...), så "att välja sin plats" fungerade inte alls så i praktiken.

Dessutom skulle det vara intressant med en uppskattning av hur mycket arbetstid som gått åt att "gnälla" om konceptet både innan och efter det infördes...
 
Vi införde det i samband med flytt till nya lokaler i höstas. Jag är inte emot det principiellt, men när det visade att både arkitekterna som ritat byggnad och inredning och projektledare hade väldigt dålig koll på den verksamhet vi bedriver så blev det i praktiken dåligt. En oväntad effekt är till exempel att jag spontant träffar personer på min avdelning mer sällan nu, tack vare ogenomtänkt planlösning.
 
Min erfarenhet är att folk ändå sitter på samma plats även om det är större integration mellan de olika avdelningarna/personerna.

Men råkar man sätta sig på någons "tingade" plats så är risken stor att man får onda ögat och en ovänn för livet :p
 
Är det någon här som varit med om att gå från att arbeta i cellkontor till lokaler med "Aktivitetsbaserat arbetssätt" UTAN att arbeta som någon form av konsult?

Vår kommunledning har beslutat att alla tjänstemän i kommunen ska gå över till att arbeta enligt "aktivitetsbaserat arbetssätt" för att vi ska kunna arbeta "modernt och effektivt" och för att kommunen ska "bli en attraktiv arbetsgivare".

Så ni som arbetar enligt aktivitetsbaserat arbetssätt inom offentlig verksamhet får gärna delge mig era erfarenheter.

Jag har inget emot mer kreativa miljöer och andra utrymmen för möten än klassiska konferensrum. Däremot så består min arbetsdag till större delen av att jag sitter vid min dator och jobbar. Jag behöver koncentrera mig och sitter ofta med stängd dörr för att jag behöver vara avskärmad för att kunna utföra detta arbete. Jag har inte behov av ett stort behov, men vill ha eget rum.

Jag har suttit i klassiska kontorslandskap på 80-talet, även i mindre kontorslandskap och i rum där vi suttit 2 och 2 eller fler. Never again!!!

Jag kan se att aktivitetsbaserat arbetssätt mycket väl kan fungera mycket bra i inom vissa verksamheter, men här upplever jag att det enbart handlar om att trycka in så mycket folk på så liten yta som möjligt. Det ska nämligen byggas nytt kontorshus i samma veva som detta med arbetssättet ska genomföras.

/Lizzie

Tre (tekniska) förvaltningar i Karlstads kommun har börjat med ABW i ett nytt hus och det var mycket motstånd i början - nu uppskattar de som jobbar både där sitt nya arbetssätt och det nya huset. Och alla andra är imponerade och rätt avundsjuka :D

De tar emot studiebesök, så är det inte jättelångt till Karlstad så kan ni säkert boka ett. :)
Vet att inför skiftet var projektgruppen på flera studiebesök, bland annat i Södertälje (?) och något mer i ställe i Stockholmstrakten, plus Vasakronan.
 
Jag jobbar i vanligt kontorslandskap, men ar valdigt nyfiken pa aktivietetsbaserat landskap. Problemet ar val att manga foretag ar valdigt kostfokuserade, och forsoker man "trycka in sa manga som mojligt pa sa liten yta som mojligt" sa funkar det garanterat inte.

Daremot, val genomfort, blir det inte ungefar som arbetssattet pa universitetet - du gar till biblioteket for tyst fokuserat arbete, seminarierum for "grupparbeten" och moten, cafeer for mer avslappnade moten och sen sa forelasningssalar for informationsutbyte och larande.
Jag skulle tro att ett bra utfort aktivitetsbaserat kontor gor under for produktivitet, maende och staff retention - borde val undersoka om det finns forskning pa omrodet.
 
Tre (tekniska) förvaltningar i Karlstads kommun har börjat med ABW i ett nytt hus och det var mycket motstånd i början - nu uppskattar de som jobbar både där sitt nya arbetssätt och det nya huset. Och alla andra är imponerade och rätt avundsjuka :D

De tar emot studiebesök, så är det inte jättelångt till Karlstad så kan ni säkert boka ett. :)
Vet att inför skiftet var projektgruppen på flera studiebesök, bland annat i Södertälje (?) och något mer i ställe i Stockholmstrakten, plus Vasakronan.

Ansvariga i kommunen har redan varit där på studiebesök och det som alla var lyriska över är "det är ju nya lokaler".

Självklart nya lokaler jättetrevligt, men det var inte så mycket prat om hur det nya arbetssättet fungerade.

/Lizzie
 
Jag har alltid jobbat i sådana placeringar och det är en framgångsfaktor om de som sitter tillsammans jobbar med samma produkter eller liknande produkter. Det kräver en hel del med tysta rum och disciplin att inte störa.

Egna rum där man sitter själv en majoritet av tiden skulle jag aldrig mer tillåta. Av effektivitetsskäl och gruppbyggnadsskäl.
 
Vår kommunledning har beslutat att alla tjänstemän i kommunen ska gå över till att arbeta enligt "aktivitetsbaserat arbetssätt" för att vi ska kunna arbeta "modernt och effektivt" och för att kommunen ska "bli en attraktiv arbetsgivare".

Oh my...du kunde ha beskrivit min arbetsplats :rofl:
Egentligen handlar det om att spara pengar i rätt ruta :meh:
 
Ni som jobbar aktivitetsbaserat, hur fungerar det med specialutrustning?
Jag behöver en särskild dator och ingen bärbar, ska jag dra runt en stationär dator? Jag behöver en speciell mus m.m. Hur gör jag med sånt? Vi kommer få aktivitetsbaserat om något år.
 
Ni som jobbar aktivitetsbaserat, hur fungerar det med specialutrustning?
Jag behöver en särskild dator och ingen bärbar, ska jag dra runt en stationär dator? Jag behöver en speciell mus m.m. Hur gör jag med sånt? Vi kommer få aktivitetsbaserat om något år.

En av mina kollegor hade behov av ytterligare belysning (vi hade inga skrivbordslampor utan enbart stark och vidrig takbelysning). Hon fick en mindre variant av en ICA-kundvagn att frakta runt sin lampa och övriga grejer i...
 
En av mina kollegor hade behov av ytterligare belysning (vi hade inga skrivbordslampor utan enbart stark och vidrig takbelysning). Hon fick en mindre variant av en ICA-kundvagn att frakta runt sin lampa och övriga grejer i...
Å kul... Ja där kan jag ju dra runt på mina saker... Vilket bök. Jag har så otroligt många olika arbetsuppgifter så jag lär få ha en kundvagn till mina pärmar, papper och underlag också :-P
 
Vi har precis flyttat till nya lokaler med aktivitetsbaserat kontor. Det kunde varit bra men...
* I den zon som skulle vara tyst är det väldigt lyhört mellan rummen så sätter man sig ett eget rum så hör man när grannen pratar i telefon.
* Om man vill välja fritt vilken arbetsplats man ska ha så måste man komma tidigt, efter halv nio finns det bara platser utan skärm/tangentbord.
* Det känns som man snålat på stolarna, en del går inte att ställa in så att de fungerar för mig.

Vi har kontoret uppdelat i fyra zoner: en tyst zon, en zon för traditionellt kontorsarbete med öppet landskap och två zoner för mer kreativt arbete/arbeta tillsammans. I alla zoner finns små rum man kan gå in för att sitta ostört - men många av rummen har bara en fåtölj och ett litet bord, så det är svårt att balansera datorn och prata i telefon samtidigt (vilket dessa rum är tänkta till).
 
Nu har jag andats lite och kan ge mina erfarenheter...

Jag är egentligen varken mot vanliga landskap eller aktivitetsbaserade landskap som så, men tyvärr tror jag inte att det är så vanligt att funktionerna får byggas efter behov, utan oftast är det pengarna som styr. T ex vet jag på ett ställe där arkitekterna ritat in ett antal "pratfåtöljer" som har avskärmande väggar runt sig så samtal inte stör andra. Men pengarna räckte inte till det, så de ställde dit några vanliga stolar istället. Men det är ju liksom inte samma funktion...och så blir man förvånad över att folk som sitter i närheten blir störda av samtal, för det var ju inte så det skulle vara enligt planen :meh:
Om aktivitetsbaserade kontor ska fungera måste ju funktionerna byggas enligt de behov som finns, i enlighet med den expertkunskap som finns, och inte främst pengar.

Sen spelar det stor roll vilka regler man kommer överens om och hur väl de följs. I vårt landskap är det t ex tillåtet med samtal i vanlig samtalston, vilket jag tycker är ganska störande faktiskt. Men vi har så få mötes-/samtalsrum så det går ju inte att enkelt gå undan någonstans om man får telefonsamtal eller besök heller. Själv har jag många spontanmöten av typen "kom förbi mig och avrapportera någon gång under dagen". Tycker det är stressande att alla andra runt mig ska behöva höra på alla mina möten, jag vill egentligen inte utsätta dem för det eftersom jag själv inte uppskattar andras skrivbordsmöten.

Ni som jobbar aktivitetsbaserat, hur fungerar det med specialutrustning?
Jag behöver en särskild dator och ingen bärbar, ska jag dra runt en stationär dator? Jag behöver en speciell mus m.m. Hur gör jag med sånt? Vi kommer få aktivitetsbaserat om något år.

Tror inte det finns någon hos oss som har en stationär dator, så det vet jag inte hur det skulle lösas. Men specialprylar av typen mus, tangentbord, stol får vi bära med oss (+ dator, strömsladd, papper och pärmar som alla får bära på), vi har varsitt skåp där allt sånt ska förvaras när vi inte är vår plats. Jag är lite nyfiken på vad allt detta bärande och upp- och nedpackning egentligen kostar i tid och kroppsliga besvär. Men det synliggörs väl inte, det går ju på en annan budgetpost :meh:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur ska jag hantera min kollega? För 6 veckor sedan började jag på ett nytt jobb. Jag fick dela rum med en man som verkade trevlig om...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 924
Senast: Stalone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp