Aktivitetsbaserat arbetssätt

Tror inte det finns någon hos oss som har en stationär dator, så det vet jag inte hur det skulle lösas. Men specialprylar av typen mus, tangentbord, stol får vi bära med oss (+ dator, strömsladd, papper och pärmar som alla får bära på), vi har varsitt skåp där allt sånt ska förvaras när vi inte är vår plats. Jag är lite nyfiken på vad allt detta bärande och upp- och nedpackning egentligen kostar i tid och kroppsliga besvär. Men det synliggörs väl inte, det går ju på en annan budgetpost :meh:

Jag jobbar på en enhet där alla har CAD/CAM datorer - några har bärbara datorer, men de är mest släpbara, andra väljer stationära datorer. Framför allt har ALLA minst två skärmar.

Jag har individanpassad stol och mouseroller pga arbetsskador. Dessa kommer jag troligen få släpa runt på, plus dator och alla annan utrutstning, ifall det blir enligt förslaget. Känns inte roligt!

/Lizzie
 
Tack för alla synpunkter - både positiva och negativa! På min enhet har vi i alla fall en chef som ganska snart vill göra en riskanalys för vår enhet om vad förslaget innebär för oss. Vi har andra chefer inom verksamheten som inte bryr sig alls...

Det som jag faktiskt är mest orolig över är detta med parfymer. Jag är nämligen doftöverkänslig och får andnöd och astma av dofter. Jag har kämpat i 3 år med att få vårt våningsplan doftfritt - men det finns medarbetare som anser att de är "nakna" om de inte har parfym på sig. Numera gör jag en tillbudsanmälan varje gång jag reagerar så pass allvarligt på en doft att jag t ex är tvungen att lämna ett möte eller inte kan fika eller äta lunch

På en öppen yta har jag ju ingenstans att ta vägen - nu kan jag alltid stänga dörren till mitt kontor för att slippa dofter, men det går inte sedan. Det tycker jag är bekymmersamt!

/Lizzie
 
Ja, det hade åtminstone varit just ärligt. Det roliga är att det sålts in på min arbetsplats med EXAKT samma värdeord, undrar om det är en konsult som varit i farten :up::rofl::angel:

Jag tror det är lite inne för tillfället. Det är ju dyrt att bygga nytt så därför ska de trycka in så mycket folk som möjligt. Jag tror de har räknat på att vi ska få 2 kvm per person och det gäller ALLT utrymme, toaletter, pentry, tysta rum, konferensrum etc...

I min värld går det ju åt MER utrymme till att få till riktigt bra aktivitetsbaserat arbetssätt - inte mindre än som vi har det nu med cellkontor.

/Lizzie
 
Jag tror det är lite inne för tillfället. Det är ju dyrt att bygga nytt så därför ska de trycka in så mycket folk som möjligt. Jag tror de har räknat på att vi ska få 2 kvm per person och det gäller ALLT utrymme, toaletter, pentry, tysta rum, konferensrum etc...

I min värld går det ju åt MER utrymme till att få till riktigt bra aktivitetsbaserat arbetssätt - inte mindre än som vi har det nu med cellkontor.

/Lizzie

Oj, det låter inte mycket det...

Enligt teorin så ska vi ha olika behov vid varje tidpunkt, och därmed dela på utrymmet. I verkligheten så är det många av oss som har ganska lika behov en stor del av dagen (t ex koncentrerat arbete vid datorn, med avbrott då och för telefon och samtal).

Jag ser iofs fördelar med traditionella landskap jämfört med cellkontor för många typer av arbeten, men då måste landskapen vara bra utformade och reglerna accepterade. För mitt nuvarande arbete vore det bästa med rum, men jag har suttit i bra landskap tidigare.

I vårt kontor får en del personer egna rum, men det behövs motiveras med särskilda behov som kan styrkas med läkarintyg.
 
Jag tror det är lite inne för tillfället. Det är ju dyrt att bygga nytt så därför ska de trycka in så mycket folk som möjligt. Jag tror de har räknat på att vi ska få 2 kvm per person och det gäller ALLT utrymme, toaletter, pentry, tysta rum, konferensrum etc...

I min värld går det ju åt MER utrymme till att få till riktigt bra aktivitetsbaserat arbetssätt - inte mindre än som vi har det nu med cellkontor.

/Lizzie

2 kvm per person? Det låter väldigt lite. Vi är ca 250 personer på vårt nya kontor och jag vet att det är lite mindre än där vi satt innan i cellkontor men så mycket mindre är det inte, skulle gissa på att vi har en total yta på ca 2500 kvm. Det som jag känner är lite för litet här är "personalmatsalen" - där vi fikar/äter lunch, där är trångt mellan borden och ljudnivån blir hög för det är många personer på liten yta.

Jag skulle gissa på att drygt hälften av personalen är på jobbet varje dag (dvs har arbetsuppgifter som innebär att sitta vid dator större delen av dagen), andra hälften är mer rörliga, mer möten utanför kontoret, reser etc.
Vi har många arbetsplatser med dubbla skärmar, men skulle behövt fler med skärmar för tar man inte en plats på morgonen så är det svårt att hitta en plats med skärm sedan.
Vi har inte så många med specialbehov avseende datorer, tror det är ca 10 stycken och de har bärbara (eller släpbara kanske det mer är). De som har specialmöss/tangentbord/rollermouse tar med sig dessa.
 
Ok, det ni beskriver är inte riktigt det jag menar. Att dagligen hitta plats låter inte effektivt.

Där jag jobbat sitter man i projektteam och de är stabila i X månader.

Det jag värjer mig emot är egna rum med dörrar. Av effektivitetsskäl när det gäller komplext projektarbete.
 
2 kvm per person? Det låter väldigt lite. Vi är ca 250 personer på vårt nya kontor och jag vet att det är lite mindre än där vi satt innan i cellkontor men så mycket mindre är det inte, skulle gissa på att vi har en total yta på ca 2500 kvm. Det som jag känner är lite för litet här är "personalmatsalen" - där vi fikar/äter lunch, där är trångt mellan borden och ljudnivån blir hög för det är många personer på liten yta.

Ja, de har räknat på en väldigt liten yta. På en ritning som vi sett (inget är bestämt än) så finns det inga "kreativa ytor", pentryt och tillhörande bord är placerat mitt i kontorslandskapet. Finns inte plats för några soffor etc.

På min enhet har vi en del sekretessjobb, anbudsöppningar, känsliga samtal etc... Vi allihopa har arbetsuppgifter som innebär att sitta och arbete vid datorn med avbrott för kortare möten. Möten utanför kontoret eller resor är ytterst fåtal.

Jag och min chef har stort behov av ett "brainstormingutrymme" - diskussioner som sker oplanerat. Och om jag inte har några väggar - vart ska jag ha min whiteboardtavla??? Jag kan inte leva utan min whiteboardtavla!!

/Lizzie
 
Oj, det låter inte mycket det...
I verkligheten så är det många av oss som har ganska lika behov en stor del av dagen (t ex koncentrerat arbete vid datorn, med avbrott då och för telefon och samtal).

Precis så är det hos oss. Vi har lyckats rekrytera ingenjörer från konsultfirmor just pga att vi i dagsläget erbjuder egna kontor - det har vägt upp det faktum att vi betalar sämre än privata aktörer.

/Lizzie
 
Jag jobbar på en enhet där alla har CAD/CAM datorer - några har bärbara datorer, men de är mest släpbara, andra väljer stationära datorer. Framför allt har ALLA minst två skärmar.

Jag har individanpassad stol och mouseroller pga arbetsskador. Dessa kommer jag troligen få släpa runt på, plus dator och alla annan utrutstning, ifall det blir enligt förslaget. Känns inte roligt!

/Lizzie
Storleksordningen för oss är kanske 5 -10 stycken av 150 som gör annat än skriver i Word/PP...
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur ska jag hantera min kollega? För 6 veckor sedan började jag på ett nytt jobb. Jag fick dela rum med en man som verkade trevlig om...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 918
Senast: Stalone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp