Akut eller inte?

Svar till flera utifrÄn de lite förvÄnande reaktioner jag fÄtt :

Jag har nu kollat historiken pÄ den som diskuteras och tydligen uttrycker den historiken en del pÄ Àmnet ni nu utgÄr frÄn hÀr ?

Övriga som inte har den historiken svarar mer utifrĂ„n vad som skrivs rent objektivt. Det tycker jag Ă€r rĂ€tt sunt . Dvs man ska inte lĂ€sa in annat Ă€n vad som stĂ„r. Än mindre svara utifrĂ„n övriga trĂ„dar/investigera TS tidigare trĂ„dar osv 😎👍
 
Ditt "va" dÀr du verkade vara uppriktigt förvÄnad över att man ens kan tÀnka tanken att en kvinna med ett blÄmÀrke och kÀnselbortfall i ansiktet ens har fÄtt stryk.

Även om orsaken kan vara 3 miljoner andra saker, sĂ„ kan det röra sig om misshandel och Ă€r det sĂ„ kan hon dessutom kunna fĂ„ viss vĂ€gledning och rĂ„d frĂ„n sjukvĂ„rden om var hon vĂ€nder sig vidare.

Men varför ska ts öht pÄ ett nÀtforum fÄ sig tillskrivet att vara en misshandlad kvinna? KÀnns som en vÀldig övertolkning av trÄdstartsinlÀgget.

Förövrigt sÄ har dÄ inte jag minsta susning om ts Àr en hon eller en han, sÄ för mig blev inte den automatiska slutsatsen av frÄgan som stÀlldes att "hÀr har vi en misshandlad kvinna".

Ganska givetvis kommer en lÀkare att frÄga vad som hÀnt, men knappast kommer frÄgan att stÀllas som "har du blivit misshandlad" oavsett kön pÄ patient.
 
Svar till flera utifrÄn de lite förvÄnande reaktioner jag fÄtt :

Jag har nu kollat historiken pÄ den som diskuteras och tydligen uttrycker dem historiken en del pÄ Àmnet ni nu utfÄr frÄn hÀr ?

Övriga som inte har den historiken svarar mer utifrĂ„n vad som skrivs rent objektivt. Det tycker jag Ă€r rĂ€tt sunt . Dvs man ska inte lĂ€sa in annat Ă€n vad som stĂ„r. Än mindre svara utifrĂ„n övriga trĂ„dar/investigera TS tidigare trĂ„dar osv 😅👍😎
Igen dÄ: jag för min del har ingen aning om TS historik. Jag har inte kollat den. Och sjÀlv har jag aldrig blivit misshandlad. Men jag tycker nog att det hör till allmÀnbildningen numera att det Àr BRA att frÄga en kvinna hur hon fÄtt sin blÄtira.

Kan vi slÀppa det hÀr onödiga spÄret nu?
 
Jag har en ansiktsskada efter en olycka. Jag hade kÀnselbortfall i 2 Är. Full rörlighet men under ögat, kinden och halva nÀsan samt övre tandraden hade jag ingen kÀnsel i men det hÀr kommit tillbaks.

Jag skulle kontakta vc
 
Svar till flera utifrÄn de lite förvÄnande reaktioner jag fÄtt :

Jag har nu kollat historiken pÄ den som diskuteras och tydligen uttrycker den historiken en del pÄ Àmnet ni nu utgÄr frÄn hÀr ?

Övriga som inte har den historiken svarar mer utifrĂ„n vad som skrivs rent objektivt. Det tycker jag Ă€r rĂ€tt sunt . Dvs man ska inte lĂ€sa in annat Ă€n vad som stĂ„r. Än mindre svara utifrĂ„n övriga trĂ„dar/investigera TS tidigare trĂ„dar osv 😎👍

Fast jag har inte koll pÄ tidigare trÄdar och skulle ÀndÄ stÀllt frÄgan om inte @Voeux hann före.
Hur ofta skadar nÄn sig i ansiktet?
Vad gör det för skada att frÄga?
 
Men varför ska ts öht pÄ ett nÀtforum fÄ sig tillskrivet att vara en misshandlad kvinna? KÀnns som en vÀldig övertolkning av trÄdstartsinlÀgget.

Förövrigt sÄ har dÄ inte jag minsta susning om ts Àr en hon eller en han, sÄ för mig blev inte den automatiska slutsatsen av frÄgan som stÀlldes att "hÀr har vi en misshandlad kvinna".

Ganska givetvis kommer en lÀkare att frÄga vad som hÀnt, men knappast kommer frÄgan att stÀllas som "har du blivit misshandlad" oavsett kön pÄ patient.

Jo, de frÄgar rÀtt ut. Jag har gÄtt in i en stege en gÄng och dÄ separerade de mig och dÄvarande partner för att kunna frÄga öven i enrum vad som hÀnt.
 
Igen dÄ: jag för min del har ingen aning om TS historik. Jag har inte kollat den. Och sjÀlv har jag aldrig blivit misshandlad. Men jag tycker nog att det hör till allmÀnbildningen numera att det Àr BRA att frÄga en kvinna hur hon fÄtt sin blÄtira.

Kan vi slÀppa det hÀr onödiga spÄret nu?

Du - det Ă€r inte jag som dragit ”det onödiga spĂ„ret ” hĂ€r 😎
Varför skulle TS vara en kvinna ?
 
Men varför ska ts öht pÄ ett nÀtforum fÄ sig tillskrivet att vara en misshandlad kvinna? KÀnns som en vÀldig övertolkning av trÄdstartsinlÀgget.

Förövrigt sÄ har dÄ inte jag minsta susning om ts Àr en hon eller en han, sÄ för mig blev inte den automatiska slutsatsen av frÄgan som stÀlldes att "hÀr har vi en misshandlad kvinna".

Ganska givetvis kommer en lÀkare att frÄga vad som hÀnt, men knappast kommer frÄgan att stÀllas som "har du blivit misshandlad" oavsett kön pÄ patient.
FörlÄt, HEN dÄ! Oavsett kön dÄ.
Jag reagerade mest pÄ att nÄgon ens reagerar med förvÄning pÄ att nÄgon annan vÀnskapligt frÄgar vad som hÀnt och över att ytterligare en annan ger rÄdet att vara Àrlig mot VC om vad som hÀnt. Det Àr liksom sÄ att sjukvÄrden faktiskt arbetar med att prata med kvinnor, framför allt dÄ, som kommer in med skador som SKULLE KUNNA vara orsakade av en misshandel sÄ för mig kÀnns det mycket mÀrkligt att man inte kan ens i sin vildaste fantasi tÀnka sig att en kvinna med blÄmÀrke har blivit misshandlad. Om man tÀnker det lite oftare hade fler kvinnor kunnat fÄ hjÀlp.

Absolut, det stÄr dig och andra dÄ, fria att tycka att det Àr lite överdrivet, men det Àr inte alls fel att tÀnka misshandel om en kvinna pratar om blÄmÀrken. Kvinnomisshandel Àr vanligare Àn man tror. Och de behöver ofta hjÀlp.
 
Jo, de frÄgar rÀtt ut. Jag har gÄtt in i en stege en gÄng och dÄ separerade de mig och dÄvarande partner för att kunna frÄga öven i enrum vad som hÀnt.
Jag har fĂ„tt samma frĂ„ga. Rakt ut. "Är det sĂ„ att nĂ„gon har slagit dig?".
Vid ett annat tillfÀlle nÀr jag faktiskt hade fÄtt ett slag ville personen i frÄga att jag skulle berÀtta precis vad som hÀnt och sÄ pratade vi om det en stund. Det tas pÄ stort allvar. Och bör sÄ göras.
 
Men varför ska ts öht pÄ ett nÀtforum fÄ sig tillskrivet att vara en misshandlad kvinna? KÀnns som en vÀldig övertolkning av trÄdstartsinlÀgget.

Förövrigt sÄ har dÄ inte jag minsta susning om ts Àr en hon eller en han, sÄ för mig blev inte den automatiska slutsatsen av frÄgan som stÀlldes att "hÀr har vi en misshandlad kvinna".

Ganska givetvis kommer en lÀkare att frÄga vad som hÀnt, men knappast kommer frÄgan att stÀllas som "har du blivit misshandlad" oavsett kön pÄ patient.

Ja precis - och verkligen .
 
FörlÄt, HEN dÄ! Oavsett kön dÄ.
Jag reagerade mest pÄ att nÄgon ens reagerar med förvÄning pÄ att nÄgon annan vÀnskapligt frÄgar vad som hÀnt och över att ytterligare en annan ger rÄdet att vara Àrlig mot VC om vad som hÀnt. Det Àr liksom sÄ att sjukvÄrden faktiskt arbetar med att prata med kvinnor, framför allt dÄ, som kommer in med skador som SKULLE KUNNA vara orsakade av en misshandel sÄ för mig kÀnns det mycket mÀrkligt att man inte kan ens i sin vildaste fantasi tÀnka sig att en kvinna med blÄmÀrke har blivit misshandlad. Om man tÀnker det lite oftare hade fler kvinnor kunnat fÄ hjÀlp.

Absolut, det stÄr dig och andra dÄ, fria att tycka att det Àr lite överdrivet, men det Àr inte alls fel att tÀnka misshandel om en kvinna pratar om blÄmÀrken. Kvinnomisshandel Àr vanligare Àn man tror. Och de behöver ofta hjÀlp.

Jag förvÄnas fortfarande ang dina responser pÄ mina reflektioner utifrÄn sammanhanget .
 
FörlÄt, HEN dÄ! Oavsett kön dÄ.
Jag reagerade mest pÄ att nÄgon ens reagerar med förvÄning pÄ att nÄgon annan vÀnskapligt frÄgar vad som hÀnt och över att ytterligare en annan ger rÄdet att vara Àrlig mot VC om vad som hÀnt. Det Àr liksom sÄ att sjukvÄrden faktiskt arbetar med att prata med kvinnor, framför allt dÄ, som kommer in med skador som SKULLE KUNNA vara orsakade av en misshandel sÄ för mig kÀnns det mycket mÀrkligt att man inte kan ens i sin vildaste fantasi tÀnka sig att en kvinna med blÄmÀrke har blivit misshandlad. Om man tÀnker det lite oftare hade fler kvinnor kunnat fÄ hjÀlp.

Absolut, det stÄr dig och andra dÄ, fria att tycka att det Àr lite överdrivet, men det Àr inte alls fel att tÀnka misshandel om en kvinna pratar om blÄmÀrken. Kvinnomisshandel Àr vanligare Àn man tror. Och de behöver ofta hjÀlp.

En kan vĂ€l frĂ„ga, liksom. Jag drog inga slutsatser. Är det en olycka sĂ„ Ă€r det en olycka och ingen skada skedd av att nĂ„gon stĂ€llde frĂ„gan. Det skulle kĂ€nnas ytterst mĂ€rkligt att dra en hel trĂ„d om vĂ„rd utan att nĂ„gon ens stĂ€llde frĂ„gan. Även om TS Ă€r en man kĂ€nns det lika rimligt att frĂ„ga.
 
En kan vĂ€l frĂ„ga, liksom. Jag drog inga slutsatser. Är det en olycka sĂ„ Ă€r det en olycka och ingen skada skedd av att nĂ„gon stĂ€llde frĂ„gan. Det skulle kĂ€nnas ytterst mĂ€rkligt att dra en hel trĂ„d om vĂ„rd utan att nĂ„gon ens stĂ€llde frĂ„gan. Även om TS Ă€r en man kĂ€nns det lika rimligt att frĂ„ga.
Dessutom, vad Àr katastrofen med att nÄgon frÄgar? Som om det skulle vara fult om nÄgon misstÀnkte att man blivit slagen.
 
Jag förvÄnas fortfarande ang dina responser pÄ mina reflektioner utifrÄn sammanhanget .
Menar du dina "va"? Jag förstÄr inte vad du menar med dem helt enkelt. Jag kanske Àr för trög för sÄdana korta orimliga svar pÄ rimliga inlÀgg.
 

Liknande trÄdar

Kropp & SjÀl Varning för lÄngt inlÀgg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhÄlan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 500
Senast: tott
·
Kropp & SjÀl Hur pratar man med vÄrdcentralslÀkare sÄ att man faktiskt fÄr hjÀlp? Jag har inte sökt vÄrd pÄ VC pÄ mÄnga Är nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 066
Senast: tornblomma
·
Kropp & SjÀl Det finns ju massor av trÄdar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgÄr började jag mÄ lite dÄligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
25 429
Senast: Lillefrun
·
Kropp & SjÀl Tycker vi behöver en pollentrÄd. En trÄd dÀr vi kan gnÀlla av oss, sympatisera och dela med oss av tips och rÄd förstÄs! SjÀlv Àr min...
Svar
11
· Visningar
719
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

  • Göra inlĂ€gg med mobilen
Tillbaka
Upp