Akut eller inte?

Jo, det är du. Du fortsätter att mala trots att du fått förklaringen.

Sannolikheten för att en bukefalist ska vara en kvinna är väl cirka 99 procent. Fler män är det inte här.

Nej . Jag har inte hittat på vinkeln i denna tråden så nej . Oavsett procent .

Du är ju bra insatt ang objektivitet osv allmänt , så jag tror nog att det jag uttrycker inte är så svårt att greppa 👍
 
En kan väl fråga, liksom. Jag drog inga slutsatser. Är det en olycka så är det en olycka och ingen skada skedd av att någon ställde frågan. Det skulle kännas ytterst märkligt att dra en hel tråd om vård utan att någon ens ställde frågan. Även om TS är en man känns det lika rimligt att fråga.
Ja precis, alla kan ju råka ut för en olycka, bara att säga det.
Alla kan ju råka ut för misshandel- man som kvinna- och om det uppmärksammas i en tråd på buke kan det ju ändå leda till något gott. Om det nu är så, annars är det ju bara att vänligt säga "ingen fara". Jag ser inte problemet.
 
För ca två veckor sedan slog jag mig rejält i ansiktet. Blåtira med svullnad, men svullnaden har gått ner något. Mer oroande (för mig) är visst känselbortfall i halva ansiktet - ungefär som när man blir bedövad hos tandläkaren (del av kinden och halva näsan, typ). Ingen huvudvärk utöver den vanliga, inget illamående.
Jag har flera alternativ nu: Vänta på att det ska bli bättre. Gå till vårdcentralen och ev. bli remitterad till sjukhus med röntgen etc. Gå till akuten på sjukhuset när jag ändå har vägarna förbi om några dagar.
Pga logistiska skäl är vårdcentralen minst frestande - jobbigt att ta sig dit och ska jag ändå ta mig till sjukhuset sen så blir det ännu jobbigare.
Men kan man gå till akuten med en "gammal" skada bara för att den inte blivit bättre? Det är ju uppenbarligen inte akut längre...
1177 var inte till någon hjälp, "vårdcentralen eller kanske akuten, du får ta det som känns bäst"...
Vad tycker ni?

Om du inte kommer uppsöka vc för att det blir svårt, ta då akuten om du ändå har vägarna förbi. Du kan alltid fråga och se om de har tid.
 
För ca två veckor sedan slog jag mig rejält i ansiktet. Blåtira med svullnad, men svullnaden har gått ner något. Mer oroande (för mig) är visst känselbortfall i halva ansiktet - ungefär som när man blir bedövad hos tandläkaren (del av kinden och halva näsan, typ). Ingen huvudvärk utöver den vanliga, inget illamående.
Jag har flera alternativ nu: Vänta på att det ska bli bättre. Gå till vårdcentralen och ev. bli remitterad till sjukhus med röntgen etc. Gå till akuten på sjukhuset när jag ändå har vägarna förbi om några dagar.
Pga logistiska skäl är vårdcentralen minst frestande - jobbigt att ta sig dit och ska jag ändå ta mig till sjukhuset sen så blir det ännu jobbigare.
Men kan man gå till akuten med en "gammal" skada bara för att den inte blivit bättre? Det är ju uppenbarligen inte akut längre...
1177 var inte till någon hjälp, "vårdcentralen eller kanske akuten, du får ta det som känns bäst"...
Vad tycker ni?

Jag cyklade omkull för en väldig massa år sen och skrapade ansiktet - jag hade känselbortfall på halva överläppen i minst 5 år. Om du inte misstänker skelettskador vet jag inte vad en röntgen kan tillföra. Jag hade suttit lugnt i båten och väntat på att det skuille gå över
 
Det är verkligen inte otroligt, det bör snarare komma upp när någon söker för ansiktsskador. "Är det någon som slagit dig?" är en väldigt enkel fråga som ingen inom vården bör vara rädd att ställa.
Precis. Socialstyrelsen har t o m exempel på hur frågan kan ställas:

”Detta är några exempel på direkta frågor:

  • Har någon slagit, sparkat, skrämt eller gjort dig illa?
  • Jag ser att du har ett blåmärke på armen, hur fick du det?
  • Jag undrar lite, är det något som har hänt dig?
  • Har det hänt att du känt dig rädd för någon?
  • Känner du dig trygg där du bor nu?
  • Känner du dig säker med din partner?”
 
Om du inte kommer uppsöka vc för att det blir svårt, ta då akuten om du ändå har vägarna förbi. Du kan alltid fråga och se om de har tid.

Konstigt råd.
"Om du har vägarna förbi" akuten.
Om man uppsöker akuten för att man råkar ha vägarna förbi så är det inte akut.

Jag tycker TS ställt en rimlig fråga och fått ett gäng rimliga svar. Kontakt med vårdcentralen eftersom det gått ett par veckor (och det är inte osannolikt att läkaren på VC i sin tur kommer att diskutera med kollega inne på exempelvis ÖNH-klinik).
 
Tack alla som bryr sig! :)
Blev inte misshandlad, jag har folk som har frågat vad som har hänt så jag hade kunnat få hjälp om jag behövt. Ren klantighet på egen hand alltså.
Verkar inte vara någon skelettskada så jag avvaktar.

Skönt att höra. Var rädd om dig.
 
För ca två veckor sedan slog jag mig rejält i ansiktet. Blåtira med svullnad, men svullnaden har gått ner något. Mer oroande (för mig) är visst känselbortfall i halva ansiktet - ungefär som när man blir bedövad hos tandläkaren (del av kinden och halva näsan, typ). Ingen huvudvärk utöver den vanliga, inget illamående.
Jag har flera alternativ nu: Vänta på att det ska bli bättre. Gå till vårdcentralen och ev. bli remitterad till sjukhus med röntgen etc. Gå till akuten på sjukhuset när jag ändå har vägarna förbi om några dagar.
Pga logistiska skäl är vårdcentralen minst frestande - jobbigt att ta sig dit och ska jag ändå ta mig till sjukhuset sen så blir det ännu jobbigare.
Men kan man gå till akuten med en "gammal" skada bara för att den inte blivit bättre? Det är ju uppenbarligen inte akut längre...
1177 var inte till någon hjälp, "vårdcentralen eller kanske akuten, du får ta det som känns bäst"...
Vad tycker ni?
Vårdcentralen. Du ska inte uppsöka akuten för en två veckor gammal skada om du ändå tänker vänta några dagar och bara har vägarna förbi då. Akuten är för akut vård som inte kan vänta till morgondagen, inte en dropp in mottagning.
 
Det kommer inte vara någon skillnad för ta om hen söker vård på vårdcentralen. Men det är ett stort problem att människor använder akuten som dropp in mottagning. Människor med akut behov av vård får vänta. Frågorna kommer inte skilja sig och att ha svårt att ta sig in är inte en ursäkt för att välja akuten istället.
Ja det är ett stort problem, lika stort problem är det med bukefalister som svarar på inlägg som de uppenbart inte förstått men ändå måste svara på för att driva sin tes.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 536
Senast: tott
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 130
Senast: tornblomma
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
25 475
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Tycker vi behöver en pollentråd. En tråd där vi kan gnälla av oss, sympatisera och dela med oss av tips och råd förstås! Själv är min...
Svar
11
· Visningar
719
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp