Akut hjälp, bukepedia!

tanten

Trådstartare
KRIS i kompiskretsen. Behöver all input och kunskaper jag kan få förutom det jag lyckas googla

Såhär är det: en familj med två barn. Pappa har permanent uppehållstillstånd och så har även barnen som är 2 och 4 år gamla. Barnen är födda här i Sverige. Mamma har tillfälligt uppehållstillstånd och är europeisk medborgare.

Pappa vill plötsligt skiljas och har vägrat skriva på ansökan om förlängt uppehållstillstånd för mamma. det kom hastigt på. Han bara tvärvägrade, rätt nyligen. Nu i veckan har hennes uppehållstillstånd gått ut.

Hon är livrädd och ledsen. Han säger att hon kommer att bli utkastad från Sverige och inte kunna komma tillbaka eftersom hon inte har uppehållstillstånd. Han säger att han tar barnen och hon kan glömma att träffa dem igen. Han och barnen har ju permanent uppehållstillstånd här. Hon tror att hon kommer att blil utslängd till sitt hemland och aldrig mer få se sina barn.

Rättsläget - hur ser det ut?

Jag vägrar tro att myndigheter skiljer mor och barn. Inte kan det vara så att hon får söka tillfälliga uppehållstillstånd (de där tre månaderna) stup i ett, för att kunna bo med sina barn?? För barnen kan ju knappast utvisas med henne eftersom de saknar anknytning till hennes land.

Hjälp!
Vart ska jag ringa, vem ska jag tala med, hur löser vi i vänkretsen det här?
 
Jag skulle inte vara alltför optimistisk när det gäller den myndigheten. En advokat är väl inkopplad om det är en skillsmässa. Hon borde ju tycker man få vara kvar tills skillsmässan är utredd.
Har ni ingen advokat/jurist i vänkretsen?
 
Är det ett EU-land eller ett land som ligger i Europa som hon är medborgare i?
Hur länge har hon varit i Sverige?
 
Förutom om mamman är medborgare i EU eller annat land, så är det relevant att veta hur länge hon har bott i Sverige samt om hon jobbar/driver företag här.

Min spontana reaktion är dock att hon inte har något att oroa sig över.
 
@trazel och @Karfitsa - Mamman är brittisk.
Hon har varit i Sverige i ungefär 3 år? Yngsta barnet är fött här och båda de små har permanent uppehållstillstånd iom att pappa är syrier.
Hon har inte jobb än efter att ha varit hemma med barn och sedan läst SFI (hon vill läsa vidare på universitet och behöver därför gå SFI-SVA) I sommar har hon jobb.

Skilsmässan är inte ansökt än. Han har bokat tid på soc i veckan för underskrift. (varför han vill göra det på soc vet jag inte men han kanske har fått uppfattningen att det måste gå den vägen?)
 
@trazel och @Karfitsa - Mamman är brittisk.
Hon har varit i Sverige i ungefär 3 år? Yngsta barnet är fött här och båda de små har permanent uppehållstillstånd iom att pappa är syrier.

Skilsmässan är inte ansökt än. Han har bokat tid på soc i veckan för underskrift. (varför han vill göra det på soc vet jag inte men han kanske har fått uppfattningen att det måste gå den vägen?)

Har de underåriga barn är det ju dessutom betänketid på skilsmässan, den går ju inte igenom på en gång.
 
Exakt. och inte borde de väl kasta ut henne innan den är klar..

Det känns väldigt märkligt om de skulle göra det eftersom hon är EU-medborgare. Iofs måste hon ju kunna visa att hon har försörjning här, har hon jobb?

Edit: Sorry, såg att hon inte jobbar jämt. Då skulle jag rekommendera henne att söka heltidsjobb fort som attan. Dock kommer de aldrig att kunna hindra henne från att komma tillbaka till Sverige ifall hon måste tillbaka till UK så länge hon inte begått något brott, pga den fria rörligheten inom EU.
 
KRIS i kompiskretsen. Behöver all input och kunskaper jag kan få förutom det jag lyckas googla

Såhär är det: en familj med två barn. Pappa har permanent uppehållstillstånd och så har även barnen som är 2 och 4 år gamla. Barnen är födda här i Sverige. Mamma har tillfälligt uppehållstillstånd och är europeisk medborgare.

Pappa vill plötsligt skiljas och har vägrat skriva på ansökan om förlängt uppehållstillstånd för mamma. det kom hastigt på. Han bara tvärvägrade, rätt nyligen. Nu i veckan har hennes uppehållstillstånd gått ut.

Hon är livrädd och ledsen. Han säger att hon kommer att bli utkastad från Sverige och inte kunna komma tillbaka eftersom hon inte har uppehållstillstånd. Han säger att han tar barnen och hon kan glömma att träffa dem igen. Han och barnen har ju permanent uppehållstillstånd här. Hon tror att hon kommer att blil utslängd till sitt hemland och aldrig mer få se sina barn.

Rättsläget - hur ser det ut?

Jag vägrar tro att myndigheter skiljer mor och barn. Inte kan det vara så att hon får söka tillfälliga uppehållstillstånd (de där tre månaderna) stup i ett, för att kunna bo med sina barn?? För barnen kan ju knappast utvisas med henne eftersom de saknar anknytning till hennes land.

Hjälp!
Vart ska jag ringa, vem ska jag tala med, hur löser vi i vänkretsen det här?
Googlade EU-medborgare uppehållstillstånd och får fram följande

http://www.migrationsverket.se/Priv...tta/Uppehallstillstand-for-EU-medborgare.html
Om du har uppehållsrätt behöver du inte kontakta Migrationsverket
Om du arbetar, studerar eller har egna medel för din försörjning har du automatisk uppehållsrätt i Sverige och behöver därför inte ansöka om uppehållstillstånd eller kontakta Migrationsverket. Om du är familjemedlem till en EU-medborgare som har uppehållsrätt, så har även du uppehållsrätt. Efter fem år har du möjlighet att få permanent uppehållsrätt.

Läs mer under EU-medborgare som arbetar, studerar eller bor i Sverige

För att folkbokföra dig i Sverige och få ett svenskt personnummer behöver du kontakta Skatteverket



För att du ska kunna ansöka om uppehållstillstånd ska din familjemedlem i Sverige vara

  • sambo, make eller maka eller registrerad partner
  • blivande sambo, make eller maka
  • barn under 18 år.

Hon borde inte ha några problem att få U-tillstånd här om barnen har det
 

Liknande trådar

Äldre Nytt tillfälligt nick då det är känsligt. Kort sammanfattning: Där jag bor finns en mindre förläggning med c:a 20 asylsökande unga...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Flytta eller ej?
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp