Akut hjälp korsförlamning

sommarvind

Trådstartare
Igår förmiddag hittade jag min häst liggande i hagen (troligen sluntit via ett lerigt dike) Jag lyckades inte få henne att resa sig upp. Då jag har mina hästar på lösdrift så går dom in och ut som dom vill och jag är osäker på hur länge hon kan ha legat då jag åkte tidigt på morgonen hemifrån då det var mörkt och noterade då inte detta. Så detta var vid 11 på förmiddagen som jag hittade henne. När jag gick in för att ringa veterinären så fick jag se att hon lyckats resa sig upp och sprang runt i hagen precis som vanligt med dom andra hästarna. Jag tog in henne torkade henne och tog på henne täcke och släppte ut henne så hon fick äta tillsammans med sina flockmedlemmar. Jag trodde där att faran var över.

Kollade till henne en stund senare och hittade henne återigen liggande. Lyckades inte resa henne. Tog ut veterinär som gav henne antibiotika samt dropp. Prover togs och muskelvärdena visade på kraftig korsförlamning. Veterinären nämde att hon kommer nog inte resa sig upp i de närmaste. Hon gjorde dock detta strax efter att veterinären åkt och hon stallades in och åt och var som vanligt. Låg ner och vilade och var sedan uppe och åt och så fortsatte det under kvällen och natten.

I morse så låg hon ner och jag försökte resa henne upp vilket inte gick. Veterinär kom ut och gav henne dropp med B-vitamin och smärtstillande. Han rekommenderade att vi skulle ändra läge på henne dvs byta liggsida så att hon inte blir liggande för länge på samma sida. Veterinären menar att det bara är att avvakta och att det är bra om vi kan lyckas resa henne upp, går inte detta ska vi förska ändra viloläge på henne. Han menar att det kan ta ett tag innan hon återhämtar sig.

Det har nu hunnit bli kväll och jag börjar bli desperat. Finns det verkligen inget mer som man kan göra?

Någon med erfarenheter? Vi börjar förlora hoppet och känner oss otroligt utlämnade till veterinären som ber oss avvakta. Tilläggas skall att hon hålls varm, har normal temp och äter och dricker, fast liggandes.
 
Sv: Akut hjälp korsförlamning

När min häst blev liggande i vad vi trodde var korsförlamning (som sedan visade sig vara något annat) så skulle jag låta honom ligga. Rörelse, även uppstigning för en liggande häst, kan förvärra muskelskadorna. Tillskott av E+B vitamin hjälper återhämtningen. Det var den infon jag fick av veterinären här.
 
Sv: Akut hjälp korsförlamning

Stackars hästen! Selen och e vitamin brukar också kunna ges. Men det kanske hon får redan i sin vanliga foderstat...

Hoppas hon klarar sig!

Det värsta är att det inte är så mycket ni kan göra nu när hon har korsförlamning. att ni inte ger kraftfoder tar jag förgivet..
Hon ska hållas i stillhet så mycket som möjligt sedan får ni se hur pass skadad muskulaturen är. Alternativet är ju att ta bort henne om ni tycker hon lider förmycket...
 
Senast ändrad:
Sv: Akut hjälp korsförlamning

Okej, ja man blir så splittrad när alla säger olika. Ångest:( Veterinären ja haft ute säger att jag ska försöka resa henne upp, alternativt ändra viloläge för att undivka tryckskador på nerver?
 
Sv: Akut hjälp korsförlamning

Ja det får hon via sina mineraler. Jag ger inget kraftfoder nu sedan hon blev sjuk.

Men hur blir det med klämskador på nerver när hon ligger på samma skinkhalva så länge? Benet måste ju domna och då får hon ju heller ingen kraft att resa sig upp om hon skulle orka?

Vet du hur länge man kan räkna med att hon blir liggande utan att det är onormalt. Hon är 2,5 år. Det sista jag vill är att ta bort henne. I dagsläget känns inte det aktuellt. Hoppas att de ska slippa gå så långt.
 
Sv: Akut hjälp korsförlamning

Ja ändra viloläge sa de åt mig. Men man vet ju att det inte är bra att de ligger för länge heller, svårt :(

Hoppas hästen blir bättre snart och inte fått alltför stora skador.
 
Sv: Akut hjälp korsförlamning

Ge henne salt (minst 2 matskedar) och magnesium om du har.

Magnesiumbrist är tillsammans med natriumbrist och uttorkning den vanligaste orsaken till muskelspänningar och korsförlamning.

Brist på selen och E-vitamin kan också orsak korsförlamning.
 
Sv: Akut hjälp korsförlamning

Hon har en välbalanserad foderstat. Men det är klart att jag skulle kunna ge henne extra salt. Går det bra med vanligt matsalt? Kan jag blanda det med mineralerna? Det är ingen risk att det blir för mkt salt i samband med att hon fick bvitamindropp som också innehöll salter?
 
Sv: Akut hjälp korsförlamning

Ändra viloläget och hör med veterinären, varför inte ringa någon klinik? Arne Lindhom är en veterinär som forskat på korsförlamning, kolla var han är, förut var han på Mälarkliniken...

Hon kanske har rest sig upp nu? Hoppas det går bra för er!
 
Sv: Akut hjälp korsförlamning

Vi har ringt till Ale hästklinik men dom hänvisar till distritksveterinärerna i närområdet. Hon har varit liggande sedan tidigt i morse. När vi var ute och skulle ändra viloläge för henne så kom hon till vår överaskning upp på benen!

Vi lyckades hålla henne uppe på benen i ca tio minuter men sedan orkade hon inte mer, och lade sig ner. Gick inte att hindra. Men jag hoppas att det gjorde henne gott det lilla som hon stod upp. Hon hamnade i ett bättre viloläge denna gång. Jag är livrädd att det inte ska gå vägen men jag hoppas att detta är ett litet ljust i tunneln att hon faktiskt lyckades komma upp på benen. Ringde veterinären igen och han tyckte vi skulle låta henne vila nu. Hoppas på att dom kan ge henne mer dropp i morgon. Hon äter och dricker dock och det känns bra.

Uppdaterar er i morgon. Tack för att jag fått dela med mig av allt elände!
 
Sv: Akut hjälp korsförlamning

Ska ta reda på Arne Lindholms telefonnummer och ringa honom i morgon. Vi bor dock i norra bohuslän men det kan vara bra att rådfråga.:)
 
Sv: Akut hjälp korsförlamning

Orsaken till att du ska vända henne är inte att det blir tryck på nerverna utan att hästens inre organ tar skada om hästen ligger på samma sida för länge. Däremot så är det ju väldigt obehagligt för hästen att halva kroppen domnar.

Det kan vara bra att veta att hon alltid kommer ha större risk att få korsförlamning i sitt liv. För att förebygga så ska du se till att hon alltid hålls ordentligt täckad vid behov och minimera stärkelsehalten i hennes foder. Helst ska hon inte få något spannmål alls och när hon börjar ridas/köras så var noga med att hon aldrig får vila helt efter att ha gått ett hårt pass dagen innan. Det ökar risken för korsförlamning. Min häst som hade korsförlamning blev till slut så känslig att hon fick korsförlamning vid lätt regn även om det var 20-25 plusgrader och vindstilla om hon inte hade regntäcke på sig. Hon var också alltid tvungen att ha ländtäcke på vid ridning/körning och täckad i hagen när det var under 15 grader varmt även när det var uppehåll. Nu var hon sjuk på annat sätt också så det var svårt att veta vad som berodde på vad men det kan vara bra att veta att de blir fruktansvärt känsliga när musklerna blir skadade av en korsförlamning så de behöver skyddas på många olika sätt.

Hoppas verkligen att det går vägen. Jag håller tummarna för er!
 
Sv: Akut hjälp korsförlamning

Har hon fått e-vitamin också? Det tryckte veterinären i min när hon fick korsförlamning.

Hoppas allt går bra.
 
Sv: Akut hjälp korsförlamning

Om hon har fått ordentligt med dropp så behöver du inte ge henne tillskott av vitaminer och salt det kommer varken göra till eller ifrån. Obehagligt att hon inte blir bättre! Min häst fick korsförlamning efter att hon gått ner sig i ett dike och fastnat och kämpat i det iskalla vattnet i 24 timmar... Men hennes symptom släppte på en-två timmar när hon fått värme, dropp, b-vitamin och lite smärtstillande.

Är ni säkra på att det inte är något annat också, att hon skadat sig, fläkt sig kanske, i samband med olyckan?
 
Sv: Akut hjälp korsförlamning

Skönt att hon kom upp,sedan att hon lägger sig igen är inget ni kan göra åt. Svår korsförlamning är en otäck åkomma. Det är nog litet som fång det gäller som ägare att härda ut för att se om hästen klarar sig...och hur den mår sedan.

Hoppas den snart blir bättre så den kan stå igen, men som sagt var just nu kan ni bara härda ut.
 
Sv: Akut hjälp korsförlamning

Undrar också hur det går?

I skicket du beskriver henne är det ändå inte läge att köra till klinik eftersom hon är så dålig. Så förhoppningsvis får ni bra hjälp av distriktaren.
 
Sv: Akut hjälp korsförlamning

Igår natt när jag skrev mitt senaste inlägg om att vi lyckats få upp henne på benen i tio minuter innan hon lade sig ner. Fortsätter där.

Igår morse kändes allt hopplöst och hon var fortfarande liggande på sidan. Hon har svårt att komma upp från att ligga helt på sidan till bröstläge. Hon började för första gången under sjukdomsförloppet att svettas en hel del. Hon åt och drack fortfarande och man fick hjälpa henne upp i bröstläge. Någon tendes att få upp henne på benen kändes minimal. Distriktarna bad mig avvakta.

Ja valde att boka hästambulansen från helsingborg och dom kunde vara här på tre timmar. Min tanke var då att transportera henne till hästkliniken i Helsingborg då jag vet att dom har ganska bra förutsättningar där. Distriktsveterinären verkade inte heller tycka att de var en dum ide. Men strax därpå så lyckades vi resa henne upp (hon ville själv) klockan var då 12 (lunchtid) igår. Efter att distriktsveterinären blivit underrättade kontakde hon i sin tur veterinärerna i helsingborg och dom diskuterade hur vi skulle göra nu när hon ändå rest sig upp. Dom kom fram till att hon skulle få en chans att friskna till hemma.

Hon stod upp och åt och drack i 12 timmar i sträck. Fick dropp ( vanlig vätska) nästan tre påsar. Hon kissade flera gånger och även bajsade. Vid midnatt igen efter 12 timmars stående så beslöt hon sig för att lägga sig ner. Hon har sovit till och från. Helt på sidan. Raspat med ben och hovar med jämna mellanrum ocj då har vi hjälpt henne upp i bröstläge. :
Hon har svårt för det. Försökt resa henne upp en gång nu på morgonen men hon orkar inte tillräckligt.

Jag har sovit ute i lösdriften i natt för att ha så god koll som möjligt. Men jag hade ångest igår vid midnatt när hon lade sig ner. Rädlsan av att inte få upp henne igen är enorm. Men veterinären menar att hon måste få lägga sig ner för att vila. Jag upplever dock att hon fått bäst vila när hon stått för då slipper hon att bli stressad av att bli liggande på sidan.

Jag frågar mig själv om jag gjorde rätt när ja inte skickade iväg henne med ambulansen? Ja vill ju göra allt för att hjälpa henne. Hur länge kan en korsförlamning hålla på? Ja menar att dom blir svåra att resa? En av veterinären på distriktet sa att man brukar ge dom 4 dagar från det att dom inte kan stå upp? Men hon stod ju upp senast vid midnatt har hon fyra dagar på sig att komma upp nu då eller hur menar dom?
 
Sv: Akut hjälp korsförlamning

Usch vilka hemska dygn!
Jag hade nog satt mig själv och ringt till ett par av de större klinikerna (Ultuna, Skara, Helsingborg) för att samla på mig egna fakta.
Arne Lindholm är numera pensionär (men bor i Sigtuna så finns kanske nummer att få tag i på tex eniro).

Jag håller tummarna för dig och önskar lycka till!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 182
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 651
Senast: co-SMAD4
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 261
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 318

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp