AKUT!!!! hjälp mig??

S

siggestark

jag har varit "kattmamma" till två kattungar nu i 3 veckor(mamman dog två dagar efter födsel...RIP :cry:)...har gått jättebra, och väldit smärtfritt...!!... dom växer båda som dom ska... äter & kissar/bajjar.... i dag är dom 3 veckor..... Den minsta av dom båda, vill inte äta i dag!!???!!!!! HJÄLP!!! har värkligen försökt ALLT!!! kollat igenom den i munnen, halsen osv, för att vara säker på att inget sitter fast eller i vägen..... men, allt annat värkar okej.... den har både kissat o bajjat i dag, flera ggr.... men, INTE ätit!!!!!???? vad ska jag göra???? vad är det för fel?????
-snälla, hjälp mig??!.... satt just o funderade på att ringa rådgivningen hos vetrinären, men dom stängde 20.00..... så jag måste oavsätt vänta till morgonen....
-nu på kvällen har den blivit lite slapp & vill hälst bara sitta ner/sova..... men, ruskar jag lite liv i honnom piggnar han ju i lite..... jag har tvingat i honnom lite mat vid varje måltid under hea dagen.... (fått i sig max 5ml till varje mål... då dom annars äter mellan 10-15ml varje mål).....
jag kommer inte få sova i natt nu när det är så här.... vill ju inte förlora honnom nu!!!!??..... den andra är jättepigg o allt som vanligt.... vad hände?? vad har jag gjort fel??.... och, viktigare... vad ska jag göra för att få den att äta????!!...

snälla, tipsa mig...ngn som varit m om sådant??.... har han kanske ingen matlust i dag bara?? eller??

Tack på förhand=)

Kramar från SiggeStark & misterSnuttis
 
Sv: AKUT!!!! hjälp mig??

Agria har en telefonveterinär man kan ringa dygnet om. Sök lite på deras hemsida så kan du säkert hitta numret. Kostar 25 kr per samtal.
 
Sv: AKUT!!!! hjälp mig??

ok....tack.... skal se om jag hittar nr dit.....
 
Sv: AKUT!!!! hjälp mig??

0900-1005161 är det hittade jag.
Och inte dygnet runt, men 16-24 på vardagar och 7-24 på helger. En rikstäckande jourtelefon typ.

Hoppas det inte är nån fara med den lilla!
 
Sv: AKUT!!!! hjälp mig??

tack för hjälpen! Ringde o pratade m trevlig vetrinär där.... jättebra tjänst by the way...!!!
- ser inte ljust ut för min lilla snuttis.... antagligen en infeksjon av nått slag... och då sa hon att det antagligen är över till morgonen =(
-skulle han klara natten, får jag hämta ut antibiotika- droppar till han i morgon.... så.... jag x'ar alla fingrar o tår....

TACK snälla du för tipset
 
Sv: AKUT!!!! hjälp mig??

Håller oxå tummen för den lilla kissen...

När jag fortfarande va "ung" och bodde hemma fick vår kisse ungar. En av ungarna stötte hon bort,det va antagligen något fel på den från fördseln, och den försökte jag hålla vid liv från födseln och framåt. Men efter ett dygn klarade den inte mer och dog i min famn:cry:
Det va hemskt och jag hoppas att din kisse har mer tur och klarar sin infektion:(
 
Sv: AKUT!!!! hjälp mig??

Här hålls alla tummar som bara går! Måtte lilleman klara sig. :(
 
Sv: AKUT!!!! hjälp mig??

Sitter här alldeles tårögd och undrar hur det har gått! :( Hoppas innerligt att det har gått bra!

//Alice
 
Sv: AKUT!!!! hjälp mig??

lillen lever fortfarande....men, är inte alls pigg än... han åt lite själv nu i kväll!!!- men, annars tvingar jag i honnom lite mat vid varje mål.... Han har tydligen ett framben som inte fungerar som det ska, men jag kan med säkerhet säga att inget har händt i mina händer.... så detta måste va ngt som antingen hänt i lådan dom bor i...eller att det är nått fel på honnom från början.
Va hos vetrinären i dag, men dom sa bara att det inte är mkt att göra..... antingen tar vi bort honnom, eller så låter jag det gå ngra dagar..... huvudsaken är att han inte har ont...!! och det har han inte- sa dom.... inte som vi kan veta i alla fall.... han "kurrer, skiter & kissar" som han ska....
men, är allmänt slö...och äter som sagt inte mkt själv.
Den andra äter mellan 10-15 ml per mål nu(som dom ska göra vid denna ålder).... medans Snuttisen bara äter 5-7 ml pr mål.... (stoppar in det i munnen på honnom, och han sväljer)....
Jag har värkligen lagt ner tid& kärlek på dom här två.... så jag VILL värkligen att han ska klara sig....!!!! Tycker oerhört synd om honnom!!...och är livrädd för att han ska ha ONT!!....
-nu får jag kolla läget genom natten, och se hur han mår i morgon..... blir han inge bättre, är ju frågan om han ska få vila.......:cry:
...men, i mina ögon, är han bättre i dag än i går....

Tack till er som bryr er:love:
 
Sv: AKUT!!!! hjälp mig??

rönkgad veterinären frambenet för att exakt kolla om de var brutet eller deformaterat?

Att en katt är slö tyder på att kattungen kan ha feber, kolla veterinären de? blev kattungen uppvätskad och fick antibiotika?
Min kattunge då äldre än 3 veckor blev tvärhängig, drog sig undan, matvägrade m.m han var uttorkad då mamman börja avänjningen men han ville ej äta annat än mammans di fick även antibiotika.. dan efter var han sitt glada ja igen.
 
Sv: AKUT!!!! hjälp mig??

Jag håller med bengeten här - vätskade veterinären upp kattungen och gav antibiotika? Jag skulle ALDRIG gett mig om en veterinär sagt att inget fanns att göra, det finns alltid något man kan försöka åtminstone! På en så liten kattunge som är så illa däran så måste man göra allt, och jag förstår att du verkligen försöker. Tyvärr så är många veterinärer inte särskilt intresserade av att rädda kattungar, de förstår inte att en så liten kan betyda så mycket.

Jag har alltid antibiotika hemma IFALL det skulle behövas, som jag isåfall ger på veterinärens inrådan. Den heter dihydrostreptomycin, brustabletter som man löser upp i vatten och ger med spruta i munnen.

Lycka till!!

/Erica
 
Sv: AKUT!!!! hjälp mig??

LILLEN LEVER!!!=)
Han är fortfarande inte HELT pigg, men i dag åt han sin vanliga dos med mat- det han ska ha i sig på ett mål!!, och jag är ju överlycklig!!=)..gråt mina tårar i morse- då han tog flaskan själv...och kom med sina "goselåtar" när han åt...!!
-med tanke på att vetrinären i går sa att det fanns noll hopp, är ju detta fantastisk!!...jag vägrar nu ge mig, och ska åka till en annan vetrinär med benet.... den är svag i ena sidan, men har fått fart på frambenet(som värkade dött i går), i dag är det bakbenet på samma sida som hänger lite efter..... han har ju legat still i typ 3 dagar nu, så han kanske bara "hänger lite efter"?!.... oavsätt ska jag få kollat upp riktigt i dag, det finns ju tydligen hopp för den lille=D
-vi kollade temp på honnom i går- hade ingen feber..... men, ingen röntgen blev tagen då.....
-nu är det här inga raskatter eller så!!...helt vanliga "bonnkatter"...men, då jag redan förlorat min älskade Missan(mamman)- vägrar jag låta dom här försvinna!!!...Ger inte upp!!

Ska mata dom nu igen, sen bär det av.....

Tack alla för att ni bryr er=)
 
Sv: AKUT!!!! hjälp mig??

...glömde...
-i går fick jag även i honnom lite kokt vatten på morgonen.... det va efter detta som han började hämta sig lite..... sen att jag tvingade i honnom mjölken förstås..... I går kväll bajjade han reält mkt, och i dag åt han nästa hela dosen själv....=D
 
Sv: AKUT!!!! hjälp mig??

Jag håller med bengeten här - vätskade veterinären upp kattungen och gav antibiotika? Jag skulle ALDRIG gett mig om en veterinär sagt att inget fanns att göra, det finns alltid något man kan försöka åtminstone! På en så liten kattunge som är så illa däran så måste man göra allt, och jag förstår att du verkligen försöker. Tyvärr så är många veterinärer inte särskilt intresserade av att rädda kattungar, de förstår inte att en så liten kan betyda så mycket.

Jag har alltid antibiotika hemma IFALL det skulle behövas, som jag isåfall ger på veterinärens inrådan. Den heter dihydrostreptomycin, brustabletter som man löser upp i vatten och ger med spruta i munnen.

Lycka till!!

/Erica

-den antidiotikan du pratar om här?....receptbelagd utskreven av vetrinär?? eller.... räknar ju med det... så jag får ju fråga i dag om dom kan skriva ut lite åt mig.... =)
 
Sv: AKUT!!!! hjälp mig??

Skönt att höra att han är på bättringsvägen! Det spelar ju ingen roll att de inte är raskatter, men tyvärr är det ju så många veterinärer resonerar. :( Håller tummarna att det går bra.

Antibiotikan är receptbelagd, jag har använt den då mina kattungar varit magsjuka. Det är inte säkert att den hjälper i ditt fall.

/Erica
 

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 186
L
  • Artikel
Dagbok Jag brukar inte skriva så jätte mycket om min valp här för att jag har fått så mycket neggativa svar och kritik och massa på pekanden om...
2
Svar
36
· Visningar
2 444
Senast: LiviaFilippa
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 265
Senast: Blyger
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 383

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp