Min valp đŸ©”

Jag brukar inte skriva sÄ jÀtte mycket om min valp hÀr för att jag har fÄtt sÄ mycket neggativa svar och kritik och massa pÄ pekanden om allt som jag gör fel enligt andra. Men nu vill jag ÀndÄ skriva lite om han och om nÄn bara tÀnker klaga sÄ be höver ni INTE svara alls! Utan om man inte kan sÀga nÄt snÀllt sÄ kan man likagÀrna vara tyst.
Men ja min valp Ă€r somsagt en flat coated retriever och han Ă€r lite över 6 mĂ„nader nu đŸ©” Och nu hĂ„ller han pĂ„ trĂ€na pĂ„ att vara med mig pĂ„ hvb. Och jag har ju bara dag permisson justnu sĂ„ jag sover pĂ„ bup och Ă€r pĂ„ hvb pĂ„ dagarna. Men som igĂ„r sĂ„ skjutsade mamma min valp till hvb och sen kom hon och hĂ€mtade han pĂ„kvĂ€llen sĂ„ jag hade an svar för han sjĂ€lv hela dagen igĂ„r đŸ©” Eller sĂ„klart inte SJÄLV utan personalen kan ju hjĂ€lpa till om det be hövs och M Ă€r vĂ€rldens bĂ€sta före bild för honom sĂ„ han hjĂ€lper ocksĂ„ till JÄTTE mycket! ❀
Men ja det gick iallafall vĂ€ldigt bra igĂ„r. Och han var huuur duktig somhelst och kissade inte inne en enda gĂ„ng fast han inte Ă€r sĂ„ van pĂ„ hvb alls. Och han kan vara lös ute och hĂ„ller sig i nĂ€r heten av mig helatiden och han ÄLSKAR att trĂ€na och tycker att det Ă€r jĂ€tte kul! SĂ„ tillexempel att vara vid sidan om rullstolen om jag flyttar mig framĂ„t eller bakĂ„t och sĂ„nt Ă€r han jĂ€tte duktig pĂ„ och sĂ„ trĂ€nar vi pĂ„ att han ska veta Framför och Sidan. Och han börjar lĂ€ra sig det jĂ€tte bra đŸ©”
Och vi gjorde nÄgra in kallningar med vissel pipa som upp födaren hade lÀrt alla valparna innan dom flyttade sÄ mamma och pappa har bara fort satt att trÀna det. Men ja det Àr iallafall att man blÄser tvÄ gÄnger i vissel pipan och dÄ kommer han DIREKT jÀtte fort sÄ det Àr han ocksÄ hur bra somhelst pÄ! Som ocksÄ Àr vÀldigt bra förmig för dÄ spelar det ju ingen roll om det Àr svÄrt för mig att prata eller ropa precis dÄ utan jag bara be höver blÄsa.
Iallafall sĂ„ vi har fĂ€rdig hets grupp pĂ„ onsdagar ocksĂ„ som Ă€r att vi pratar om nĂ„t Ă€mne typ relationer eller Ă„ngest eller kĂ€nslo reglering och massa o lika saker. Och sĂ„ skulle valpen trĂ€na att vara med dĂ„ ocksĂ„ đŸ©” Och som domflesta borde fatta sĂ„ kanske det Ă€r jobbigt för han att BARA ligga helt stilla och inte göra nĂ„nting sĂ„ igĂ„r hade han ett tugg ben iallafall. Och dĂ„ bara lĂ„g han hur lugnt somhelst och tuggade pĂ„ det och vilade ibland och sĂ„. Och han bryr sig inte sĂ„mycket om domandra heller och alla som Ă€r pĂ„ hvb bĂ„de som bor dĂ€r och personalen vet reglerna om min valp och att det Ă€r jĂ€tte viktigt att han ska lĂ€ra sig att vara med MIG och lyssna pĂ„ MIG sĂ„ dom fĂ„r inte störa han nĂ€r han trĂ€nar liksom.
Men ja han Ă€r heltenkelt SUUUUPER duktig! đŸ©” Och jag vill skriva om han nu för jag vill komma hĂ„g den bra kĂ€nslan frĂ„n igĂ„r och allt som VI kan till sammans! Och att jag VET att han passar jĂ€tte bra för mig och han Ă€r jĂ€tte bra trĂ€nad för sin Ă„lder och har en jĂ€tte bra personlig het. Och vi har vĂ€rldens bĂ€sta personer som hjĂ€lper oss bĂ„de hans upp födare och hon som Ă€ger M som har trĂ€nat han och en hund trĂ€nare som mamma har gĂ„tt en kurs för och som hon har kontakt med. SĂ„ vi har jĂ€tte bra hjĂ€lp av nĂ„gra som kan JÄTTE MYCKET och alla dom tycker att han Ă€r en jĂ€tte fin och trevlig valp och att vi har en bra kontakt och dom tror att det kommer gĂ„ jĂ€tte bra för oss đŸ©”
SĂ„ jag vet att jag inte borde bry mig om dom som Ă€r neggativa och som inte vet nĂ„nting om oss. För jag VET att jag har vĂ€rldens mest under baraste valp đŸ©” Och jĂ€tte bra hjĂ€lp och att mamma har trĂ€nat jĂ€tte bra med han och att han har det JÄTTE BRA hos oss! Och han har egentligen det bĂ€ttre motför MÅNGA andra hundar skulle jag sĂ€ga och han Ă€r jĂ€tte jĂ€tte Ă€lskad och bra om skött och ALLT sĂ„nt đŸ©”
 

Bifogade filer

  • DSC_2327~2.JPG
    DSC_2327~2.JPG
    476,1 KB · Visningar: 118

Kommer du ihÄg tidigare nÀr du nyligen fÄtt honom och han bet dig mycket och du tyckte det var jÀttejobbigt?
Se nu vad bra det blev! :up::heart
Ja det vĂ€xte bort VÄLDIGT mycket nĂ€r han tappade sina mjölk tĂ€nder och fick dom vanliga tĂ€nderna ❀ Nu Ă€r det bara om man tillexempel kampar med ett rep sĂ„ kan han som fuska ibland med att smĂ„ bitas i hĂ€nderna men det Ă€r inte hĂ„rt utan det Ă€r ju bara pĂ„ lek ❀
 
Han Ă€r verkligen jĂ€ttesöt 😍

Hoppas att röntgen och alla tester gÄr bra för han verkar passa jÀttebra som assistanshund!

Blir han enbart din assistanshund eller kommer du komma ”jobba” med honom om du vill nĂ€r du blir Ă€ldre? Jag har ingen aning om hur det fungerar 😊
Tack ❀ Och ja jag tror att han passar perfekt som det!
Och ifall han blir det sĂ„ kommer han bara jobba med mig. För som en assistans hund jobbar BARA med dens mĂ€nniska eller förare. Men det kan vara o lika tillexempel diabetes hund eller som min ska vara psykisk hĂ€lsa hund mest men han kommer ju kunna hjĂ€lpa mig med att kanske öppna dörrar lyfta upp saker och sĂ„nt OCKSÅ ❀ Men ja alla sĂ„na assistans hundar och ledar hundar för syn skadade jobbar BARA med en person.
Men sen finns det tillexempel vĂ„rd hund och terapi hund och skol hund och sĂ„na. Och dĂ„ Ă€r det att dom jobbar till sammans med sin mĂ€nniska men dom be söker andra eller hjĂ€lper andra liksom. Som M jobbade ju med sin matte pĂ„ hvb förut och dĂ„ kunde han vara ett stöd för alla som bodde dĂ€r sĂ„ han var inte bara för EN. Men han var inte ut bildad som det pĂ„riktigt för han var för gammal för att börja det men han hade ju Ă€ndĂ„ det som ett jobb kan man sĂ€ga ❀
Men ja jag vet inte om du fattade sÄ mycket frÄn min för klaring men hoppas det iallafall!
 
Tack ❀ Och ja jag tror att han passar perfekt som det!
Och ifall han blir det sĂ„ kommer han bara jobba med mig. För som en assistans hund jobbar BARA med dens mĂ€nniska eller förare. Men det kan vara o lika tillexempel diabetes hund eller som min ska vara psykisk hĂ€lsa hund mest men han kommer ju kunna hjĂ€lpa mig med att kanske öppna dörrar lyfta upp saker och sĂ„nt OCKSÅ ❀ Men ja alla sĂ„na assistans hundar och ledar hundar för syn skadade jobbar BARA med en person.
Men sen finns det tillexempel vĂ„rd hund och terapi hund och skol hund och sĂ„na. Och dĂ„ Ă€r det att dom jobbar till sammans med sin mĂ€nniska men dom be söker andra eller hjĂ€lper andra liksom. Som M jobbade ju med sin matte pĂ„ hvb förut och dĂ„ kunde han vara ett stöd för alla som bodde dĂ€r sĂ„ han var inte bara för EN. Men han var inte ut bildad som det pĂ„riktigt för han var för gammal för att börja det men han hade ju Ă€ndĂ„ det som ett jobb kan man sĂ€ga ❀
Men ja jag vet inte om du fattade sÄ mycket frÄn min för klaring men hoppas det iallafall!
Jag tyckte din förklaring var bra :)
 
FrÄgar för att jag Àr sÄ nyfiken: Hur blir en hund en assistanshund? Behöver de typ ... ta ett certifikat eller nÄgot?
Hur gammal Àr den nÀr den blir en assistanshund?
Är "enda" skillnaden att en assistanshund fĂ„r följa med överallt (och givetvis Ă€r trĂ€nad för att hjĂ€lpa till pĂ„ ett annat sĂ€tt) eller finns det andra saker som skiljer assistanshundar frĂ„n andra hundar?
 
Tack ❀ Och ja jag tror att han passar perfekt som det!
Och ifall han blir det sĂ„ kommer han bara jobba med mig. För som en assistans hund jobbar BARA med dens mĂ€nniska eller förare. Men det kan vara o lika tillexempel diabetes hund eller som min ska vara psykisk hĂ€lsa hund mest men han kommer ju kunna hjĂ€lpa mig med att kanske öppna dörrar lyfta upp saker och sĂ„nt OCKSÅ ❀ Men ja alla sĂ„na assistans hundar och ledar hundar för syn skadade jobbar BARA med en person.
Men sen finns det tillexempel vĂ„rd hund och terapi hund och skol hund och sĂ„na. Och dĂ„ Ă€r det att dom jobbar till sammans med sin mĂ€nniska men dom be söker andra eller hjĂ€lper andra liksom. Som M jobbade ju med sin matte pĂ„ hvb förut och dĂ„ kunde han vara ett stöd för alla som bodde dĂ€r sĂ„ han var inte bara för EN. Men han var inte ut bildad som det pĂ„riktigt för han var för gammal för att börja det men han hade ju Ă€ndĂ„ det som ett jobb kan man sĂ€ga ❀
Men ja jag vet inte om du fattade sÄ mycket frÄn min för klaring men hoppas det iallafall!
Det hĂ€r inlĂ€gget hade massa spĂ€nnande information och gör mig nyfiken pĂ„ olika ”hundyrken” alltsĂ„ olika jobb som hundar kan ha. Tack!

Jag har sett pÄ sociala medier om flera assistanshundar som Àr trÀnade för en sjukdom jag har dÀr pulsen blir hög av att stÄ och man svimmar om man inte sÀtter eller lÀgger sig dÄ. De hundarna kÀnner av innan man svimmar och kan sÀga till sÄ Àgaren lÀgger sig ner i tid, de hÀmtar medicin, nÄgot att dricka, handduk om de var i duschen osv. De Àr sÄ himla fina och kloka och de gör ju jÀttestor skillnad för sina mÀnniskor som slipper onödiga fallskador och som slipper vara oroliga att svimma utan förvarning.

Nu nĂ€r du skriver sĂ„ tĂ€nker jag pĂ„ de hundarna, pĂ„ din valp och pĂ„ att jag inte vet sĂ„ mycket om olika sorters assistanshundar, tex om psykisk hĂ€lsa-hundar. Om du vill, men bara om du vill och orkar och har tid, skulle du gĂ€rna fĂ„ berĂ€tta lite om vad som du tycker Ă€r de viktigaste sakerna för din valp att lĂ€ra sig för att bli just din assistanshund. 🐕‍đŸŠș :heart
 
FrÄgar för att jag Àr sÄ nyfiken: Hur blir en hund en assistanshund? Behöver de typ ... ta ett certifikat eller nÄgot?
Hur gammal Àr den nÀr den blir en assistanshund?
Är "enda" skillnaden att en assistanshund fĂ„r följa med överallt (och givetvis Ă€r trĂ€nad för att hjĂ€lpa till pĂ„ ett annat sĂ€tt) eller finns det andra saker som skiljer assistanshundar frĂ„n andra hundar?
Jag kommer inte hÄg exakt justnu och jag hinner inte svara sÄ jÀtte lÄngt. Men dom mÄste vara rönkgade sÄ dom har bra höfter och arm bÄgar och sÄnt och ingen ögon sjukdom. Och sen mÄste man ha gjort bph tror jag som Àr som ett personlig hets test ungefÀr. Och sen gör man lÀmplig hets test och den Àr sjÀlva ut bildnings delen och den gör man som nÄt slut test för och se om man klarar det och dÄ blir den godkÀnd om man har klarat allt!
Och jag vet inte om dom fÄr följa med exakt överallt men pÄ mÄnga stÀllen iallafall. Men ja dom ska ju hjÀlpa till med o lika saker som be ror pÄ vad det Àr för assistans hund. Och man mÄste gÄ pÄ vetrinÀr koll en gÄng om Äret tror jag och lite annat sÄ det Àr ju noga koll helstiden sÄ man mÄste ju fort sÀtta trÀna helatiden Àven ifall man blir god kÀnda.
Men ja jag vet inte sÄmycket andra skillnader men det Àr vÀl det stora iallafall att dom har som upp gifter och att dom fÄr vara med mera.
 
Jag kommer inte hÄg exakt justnu och jag hinner inte svara sÄ jÀtte lÄngt. Men dom mÄste vara rönkgade sÄ dom har bra höfter och arm bÄgar och sÄnt och ingen ögon sjukdom. Och sen mÄste man ha gjort bph tror jag som Àr som ett personlig hets test ungefÀr. Och sen gör man lÀmplig hets test och den Àr sjÀlva ut bildnings delen och den gör man som nÄt slut test för och se om man klarar det och dÄ blir den godkÀnd om man har klarat allt!
Och jag vet inte om dom fÄr följa med exakt överallt men pÄ mÄnga stÀllen iallafall. Men ja dom ska ju hjÀlpa till med o lika saker som be ror pÄ vad det Àr för assistans hund. Och man mÄste gÄ pÄ vetrinÀr koll en gÄng om Äret tror jag och lite annat sÄ det Àr ju noga koll helstiden sÄ man mÄste ju fort sÀtta trÀna helatiden Àven ifall man blir god kÀnda.
Men ja jag vet inte sÄmycket andra skillnader men det Àr vÀl det stora iallafall att dom har som upp gifter och att dom fÄr vara med mera.
Tack för svaret, superintressant!
 
Det hĂ€r inlĂ€gget hade massa spĂ€nnande information och gör mig nyfiken pĂ„ olika ”hundyrken” alltsĂ„ olika jobb som hundar kan ha. Tack!

Jag har sett pÄ sociala medier om flera assistanshundar som Àr trÀnade för en sjukdom jag har dÀr pulsen blir hög av att stÄ och man svimmar om man inte sÀtter eller lÀgger sig dÄ. De hundarna kÀnner av innan man svimmar och kan sÀga till sÄ Àgaren lÀgger sig ner i tid, de hÀmtar medicin, nÄgot att dricka, handduk om de var i duschen osv. De Àr sÄ himla fina och kloka och de gör ju jÀttestor skillnad för sina mÀnniskor som slipper onödiga fallskador och som slipper vara oroliga att svimma utan förvarning.

Nu nĂ€r du skriver sĂ„ tĂ€nker jag pĂ„ de hundarna, pĂ„ din valp och pĂ„ att jag inte vet sĂ„ mycket om olika sorters assistanshundar, tex om psykisk hĂ€lsa-hundar. Om du vill, men bara om du vill och orkar och har tid, skulle du gĂ€rna fĂ„ berĂ€tta lite om vad som du tycker Ă€r de viktigaste sakerna för din valp att lĂ€ra sig för att bli just din assistanshund. 🐕‍đŸŠș :heart
Ja det ALLRA viktigaste Ă€r ju att han ska vara som ett stöd förmig! Som bara Ă€r att vara i nĂ€r heten av mig liksom och vara lugn. Och att han ska tycka om att vara nĂ€ra sĂ„ jag kan tillexempel gosa med han för att som ha nĂ€r varo och sĂ„nt och inte disossiera. Och en annan sak Ă€r att jag vill att han ska lĂ€ra sig nĂ€r jag har mycket Ă„ngest och dĂ„ kan dom göra som en tryck sak med huvudet eller att dom hoppar upp med hela fram kroppen i ens knĂ€. Men det brukar hjĂ€lpa endel mot Ă„ngest iallafall ❀
Och sen sÄ Àr det att vara som bakom eller framför mig tillexempel om det Àr mycket folk sÄ ska han kunna hÄlla sin possetion framför mig sÄ att ingen kommer förnÀra.
Och sen Àr det mera för rullstolen men att jag vill att han ska kunna lyfta upp saker om jag tappar nÄt eller hÀmta saker och sÄ.
Och enannan sak som dom ocksĂ„ kan men jag har ju epi lepsi men jag har inte fĂ„tt nĂ„t sĂ„nt pĂ„ lĂ€nge nu och jag vet inte om dom kan vara det OCKSÅ men dom kan ju lĂ€ra sig att hjĂ€lpa till dĂ„ ocksĂ„ men jag har inte sĂ„ jĂ€tte bra koll pĂ„ det.
Men ja detsista som jag inte vet men jag bÄde vill det och inte men det Àr att han kanske skulle kunna lÀra sig att hjÀlpa till om jag tÀnker sjÀlv skada alltsÄ att han kanske antingen kan vara nÀra dÄ sÄ jag inte kan eller tillexempel skÀlla sÄ nÄnannan hör det. Men jag vet inte riktigt om jag vill det men kanske iallafall.
 
Ja det ALLRA viktigaste Ă€r ju att han ska vara som ett stöd förmig! Som bara Ă€r att vara i nĂ€r heten av mig liksom och vara lugn. Och att han ska tycka om att vara nĂ€ra sĂ„ jag kan tillexempel gosa med han för att som ha nĂ€r varo och sĂ„nt och inte disossiera. Och en annan sak Ă€r att jag vill att han ska lĂ€ra sig nĂ€r jag har mycket Ă„ngest och dĂ„ kan dom göra som en tryck sak med huvudet eller att dom hoppar upp med hela fram kroppen i ens knĂ€. Men det brukar hjĂ€lpa endel mot Ă„ngest iallafall ❀
Och sen sÄ Àr det att vara som bakom eller framför mig tillexempel om det Àr mycket folk sÄ ska han kunna hÄlla sin possetion framför mig sÄ att ingen kommer förnÀra.
Och sen Àr det mera för rullstolen men att jag vill att han ska kunna lyfta upp saker om jag tappar nÄt eller hÀmta saker och sÄ.
Och enannan sak som dom ocksĂ„ kan men jag har ju epi lepsi men jag har inte fĂ„tt nĂ„t sĂ„nt pĂ„ lĂ€nge nu och jag vet inte om dom kan vara det OCKSÅ men dom kan ju lĂ€ra sig att hjĂ€lpa till dĂ„ ocksĂ„ men jag har inte sĂ„ jĂ€tte bra koll pĂ„ det.
Men ja detsista som jag inte vet men jag bÄde vill det och inte men det Àr att han kanske skulle kunna lÀra sig att hjÀlpa till om jag tÀnker sjÀlv skada alltsÄ att han kanske antingen kan vara nÀra dÄ sÄ jag inte kan eller tillexempel skÀlla sÄ nÄnannan hör det. Men jag vet inte riktigt om jag vill det men kanske iallafall.
Tack för att du ville berÀtta mer! TÀnk var mycket olika saker de kan hjÀlpa till med. Jag kollade lite filmer nu och sÄg om det dÀr med tryck och tyngd som lugnande, och nÀrhet eller gos för lite distraktion nÀr det behövs. SÄ smart.

Vad hÀrligt att personkemin stÀmmer redan frÄn början mellan er och att han kÀnner in dig sÄ fint pÄ en gÄng. Jag lÀste nÄgot om att just att kÀnna igen epilepsianfall, svimning, migrÀn och sÄdana kroppsliga saker handlar mycket om hundens intuition. Din hund verkar ju ha intuition pÄ vad du behöver (om jag minns rÀtt frÄn en tidigare gÄng han varit hos dig). :heart

Nu ska jag sova. Gonatt!
 
Hunden Àr mÀnniskans bÀsta vÀn :heart
VÀldigt intressant med skillnaderna och likheterna pÄ de olika jobben hundarna kan ha.
Fantastiskt att din valp kom just till dig och att ni klickar sÄ bra - han har ju en fin förebild i M ocksÄ. Det kommer bli sÄ himla bra tror jag.
 
Jag hoppas att han kommer vara bra pĂ„ rönkgen och klara alla tester och allting sĂ„ han kan bli en god kĂ€nd assistans hund đŸ©” Men Ă€ven ifall han inte skulle bli det sĂ„ Ă€r han Ă€ndĂ„ perfekt för mig ❀
HÄller tummarna han blir godkÀnd sen. Oavsett om han blir det eller inte sÄ kan han ju vara en stor hjÀlp och styrka för dig i vardagen :heart .
 
SĂ„ intressant att lĂ€sa om!! ❀

Kommer han att vara i tjÀnst hela tiden eller lÄter man hunden bli ledig ibland? Vissa arbetande hundar behöver ju pauser men tÀnker att det kanske beror pÄ vilket fokus som krÀvs för uppgiften. En narkotikahund behöver ju tex fullt fokus under arbete och behöver en paus efter ett tag.
 
SĂ„ intressant att lĂ€sa om!! ❀

Kommer han att vara i tjÀnst hela tiden eller lÄter man hunden bli ledig ibland? Vissa arbetande hundar behöver ju pauser men tÀnker att det kanske beror pÄ vilket fokus som krÀvs för uppgiften. En narkotikahund behöver ju tex fullt fokus under arbete och behöver en paus efter ett tag.
Det vet jag inte
 

Liknande trÄdar

L
  • Artikel
Dagbok Idag Àr det min födelse dag. Det kÀnns bara helt sjukt. Jag kommer fort farande hÄg nÀr jag skulle fylla 15 och jag var in lagd pÄ bup...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 598
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fÄtt veta en sak som kommer göra denhÀr sommaren till den bÀsta pÄ flera flera Är! Och jag ville verkligen fÄ ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 940
Senast: Nox
·
L
  • Artikel
Dagbok Det hĂ€nder sĂ„mycket helatiden. Jag har tagit upp skolan igen och jag galopperade pĂ„ ridningen förra veckan som jag skrev om ❀ Och Ă€ven...
Svar
12
· Visningar
762
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Som nog endel vet sÄ Àr jag in lagd pÄ bup igen men jag har dag permisson sÄ jag Àr pÄ hvb pÄ dagarna och jag ska kanske till skolan...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 676
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp