Bukefalos 28 år!

akut kejsarsnitt...

Jag förstår precis vad du menar, men varför ska det då vara rätt att avla endast på raskatter? (Jag har inte skrivit någonstans att jag är för avel på huskatter heller..) Om det finns så många hemlösa så borde vi bry oss om dem först och främst? Vad spelar det för roll vilken ras katten har? Det känns lite som dubbelmoral...
 
Om det nu skulle finnas så många hemlösa katter så undrar jag hur det kommer sig att folk som bor 60 mil ifrån mig ringer och vill komma och köpa en av mina "huskattsungar"?
Det kan ju inte vara någon skillnad på vilken kattunge som tar en annan kisses plats, dina raskatter tar ju oxå en annan kisses plats så fortsätt du och avla oxå med gott samvete. :p
 
Varför är jag övertygad om att vissa raskattsavlare ser huskatter som en ovälkommen konkurrens, går ju inte att ta hur mycket som helst för en raskatt när det finns lika "fina" kattungar att köpa för en bråkdel av pengarna. Det är ju inte rasen på katten som ger ägaren glädje!!!!!
Skenhelig dubbelmoral!!! FY :devil:
 
Nu är du ute och cyklar helt...
Korater är ovanliga i Sverige, eftersom tillgången på dem inte motsvarar efterfrågan, det är mer än ett års kö för att få en unge. Det är en mycket frisk ras, den enda sjukdomen som orskat problem är "bortavlad" tack vare DNA-tester på alla avelsdjur. Och då antar att du testar dina huskatter för alla sjukdomar som huskatter kan bära :smirk:

Läs loveponies inlägg en gång till! ALL avel med djur bör vara målinriktad och mycket medveten. (Nej, jag skulle aldrig betäcka ett travarsto med ett fullblod heller) Det är "kattungeproduktion" och inte avel när man parar två "söta och trevliga" katter med varandra...
 
Inga problem med konkurrens... Jag har människor ringande varje månad, trots att jag inte ens har en fertil katt för tillfället. Priserna ligger ett par tusenlappar UNDER vad folk är beredda att betala...

Men här blir det inga ungar förrän om tidigast ett år, och enbart om honan får bra kritik på utställning, OCH testar negativt för de anlag vi inte vill ha in i rasen. :smirk:
 
Skrev inte alla, utan vissa, och jag misstänker att du fortfarande pratar Korat, som är ovanlig o har en stor efterfrågan pga just det, men hur är det med siameser burmer perser o allt vad dom nu heter där det går 20 uppfödare på ett dussin?
Jag vet att det finns många utmärkta uppfödare o jag ber dom inte ta åt sig kritik som inte är menad till dom, men ta alla som skaffar t.ex. 2 skogisar för att ungarna går att sälja dyrt,,, nä en katt är en katt, putsa o polera o ställ ut men, likförbannat är det en katt!!! :mad:
 
Ja, det finns raskattuppfödare som inte är ett dugg seriösa med sin avel, men det ursäktar ju inte att man avlar hej vilt på huskatter.

Jag är inte emot huskattavel. Jag är emot ALL avel som inte är målmedveten. Som inte har ett syfte. Att avla innebär mer än att bara föda upp en kull. Man har ett enormt ansvar. Det finns folk som klappar sig själv på ryggen för att de är så duktiga, de vaccinerar, avmaskar, ID-märker och ger sina huskattungar den bästa möliga starten precis som man gör med raskatter. Men det finns några saker de inte gör, som seriösa uppfödare gör som t ex att blodgrupera avelsdjuren. Det finns hos katten tre olika blodgrupper och "fel" kombination kan ge fatala konsekvenser. Hur många huskattuppfödare vet vilken blodgrupp deras avelsdjur har? Hur många huskattuppfödare testar sina avelsdjur mot FIV och FeLV? Hur många huskattuppfödare testar mot alla andra sjukdomar som deras avelsdjur kan tänkas ha (och det är ganska många om man inte vet kattens exakta ursprung)?

Det finns rötägg bland raskattuppfödare, ja. Men det ursäktar ingenting.
 
I de större raserna finns det tyvärr oseriösa uppfödare, de som säljer sina katter oreggade billigt om de inte får köpare, inte testar sina aveldjur ordentligt osv. Mitt intryck (jag umgås ju med de kattmänniskor jag tcker är duktiga och seriösa...) från annonser i tidingar etc är ändå att det finns fler "halvskogisar" är oseriösa uppfödare, alltså är det ren buskavel. (Och falsk marknadsföring, eftersom deras långhåriga husisar oftast inte har en droppe NFO i sig.)

Jag kan föstå att uppfödarna till just dessa raser (NFO tex) blir lite griniga när folk påstår sig sälja skogisar för 1000:-, eftersom det förvillar den icke insatta kattungeköparen. Om man däremot säljer dem som långhårig husis kan jag inte tänka mig att det är konkurrensproblemet folk blir irriterade på.

Min invädning mot huskattavel är av samma orsaker som jag motsätter mig all korsningasavel, på alla djur (undantaget prestationsavel på tävlingshästar, men där finns det ju ordentliga bedömningar och godkännanden av hingstarna.)

Avel för mig innebär ett enormt ansvar. I och med att vi har tämjt djuren har vi också satt evolutionen ur spel. Nu är det upp till oss att göra det bästa vi kan av det. Det vill säga att man inte parar djur för att "få ungar" (inte i första hand iaf) utan för att föra arten/rasen vidare, i rätt riktning. Rätt rikting för mig innebär noggrannt utvalda avelsdjur, med hänsyn taget till hälsa, temperament, och exteriör (i nämnd ordning). Detta kan man inte göra om man inte gör en noggrann studie av avelsdjurens ursprung, och även uppföljning av ungarna. Visar det sig att ett djur nedärver negativa egenskaper tar man den givetvis ur avel, och om det är något allvarligt fel slutar man helt använda de linjerna tills man lokaliserat orsaken till problemet. Denna uppfattning delar jag med de flesta katt och hunduppfödare jag känner.

(Och, bara för att det finns oseriösa inom en branch så ursäktar det inte att andra är ännu mer oseriösa...)

Mitt mål (eller utopi får man väl kalla det...) är att alla djurungar ska vara noggrant planerade, få all den vård som krävs under dräktighet och uppväxt. Vara väl hanterade, vaccinerade och avmaskade vid leverans. Under resten av sitt liv vara älskade familjemedlemmar som får det bästa foder som kan erbjudas, mycket uppmärksamhet och kärlek. Detta är tyvärr en omöjlighet så länge kater (och i viss mån hundar) är för lätta att skaffa, och alldeles för lätta att göra sig av med för den delen också.

Jag älskar alla katter, husisar står högt på den listan över vad jag själv skulle vilja ha, men jag skulle aldrig bidra till att sätta fler till jorden, så länge det finns tiotusentals hemlösa.

(*puh* det här blev långt...)
 
För det första. Jag har två HUSKATTER. Två underbara kastrerade honor som jag GÄRNA skulle kopiera, men om jag letar ny katt så blir det på Stockholm Katthem eller KKS eller nåt. Skulle aldrig falla mig in att avla på dem.

Sen citerar jag ett tidigare inlägg av mig själv:

Visst vore det drömmen att alla hemlösa katter fick ett hem innan NÅGON avlade överhuvudtaget. Men om man åtminstone kunde begränsa avlandet så att INGEN avlar på huskatter, dvs de katter som är hemlösa så har vi ju kommit en liten bit på väg eller hur ?

Tyvärr så tror jag att det är så att vissa vill inte ha huskatter utan just en speciell ras med sina särdrag så en raskattunge tar nog aldrig en hemlös kisses plats.

Men fortsätt avla på era huskatter om det känns bra. Jag tycker det är synd - eftersom just huskatterna faktiskt ÄR möjliga att hitta på katthemmen.
 
För det första har jag inte hoppat på någon i den här tråden. Jag skrev bara att min åsikt är att man inte bör avla på huskatter, sen blev JAG påhoppad och anklagad för att vara kattrasist!

Jag tycker att jag tydligt har framlagt varför avel på huskatter inte är lämpligt, meningen verkar ha något att säga om det...

Att korsningar skulle vara sundare än raser är helt enkelt inte sant. Saken är bara den att inom raserna så uppmärksammas hälsoproblem mycket mer, eftersom det är nödvändigt för att kunna bedriva seriös avel. Om en huskatt har någon ärftlig sjukdom så är det ju inte direkt något som följs upp och registreras. Därför är det ju enorma mörkertal.

Jag orkar inte fortsätta den här diskussionen för det slutar alltid med att huskattägare/"uppfödare" anklagar oss raskattuppfödare för att vara kattrasister, de vägrar inse att det är för kattens bästa vi anser som vi gör.

Jag har absolut inget emot huskatter som INDIVIDER. Men jag skulle vilja att alla katter avlades som raskatter, för att det är det bästa ur kattens synpunkt.
 
Hmmm "satt evolutionen ur spel" "avla i rätt riktning" "för mig innebär det"
Det du tar på dig, (och givetvis också står för, all heder åt detta)är något som åt minstone religösa mäniskor skulle tycka var något för gud fader att bestämma!
Att vi mäniskor tycker och vill något, vad gäller utseende eller liknandehos våra djur är helt osunt i naturen, där är det ett naturligt urval som gäller, raser som har andningsproblem för att en kort näsa är vackert och sådana dumheter är ingen uppfinning av naturen utan en bestialisk handling av mäniskor, det är förmodligen många "huskatter" som aldrig borde fötts pga som du skriver att ingen vet genetisk historia hos förfädrar osv, men lika säkert är att huskatten förmodligen är mer lik det naturen själv skapar än många framavlade abnormiteter.
Sluta försvara mänsklig dårskap och fundera över vad som är naturligt för katten, INNAN kattvärlden får en Belgisk Blå.
Du drar paralleller med hästvärldens avel, men i hästvärlden avlas det på funktion, inte som inom kattvärlden, någon form av konstgjort gulligull som duger att visa upp på ett dommarbord efter timmar av föning, borstning, tvättning o vad det nu kan va..
Jag tror säkert att du menar väl o har dina katters bästa för ögonen, men vem avgör vad som Är det bästa? Allt det vi mäniskor hittar på är inte bra!!! :mad:
Sunda djur i sund miljö är vad vi borde vilja se, inte rastypiska drag som inte alltid är till gagn för djuren!
 
Skriv inte "citationstecken" på uppfödare av huskatter då om du nu inte har något emot nån
 
Jo, den bästa aveln står helt klart naturen för, det är jag hel t med på. Men huskattavel är ju inte på något sätt naturligt det heller! Där är det ju också människor som styr, men här utan mål eller mening. Därför blir det fel.

Jag försvarar inte avel på osunda raskatter, det kan jag absolut inte stå för. Den ras jag avlar på är inte osund.
Det finns självklart många uppfödare inom raskattaveln som jag anser har felaktiga mål med sin avel, men det förvarar inte huskattavel!

Om man skulle göra det bästa för katten ur din synvinkels så kulle man ta bort alla tamkatter och alla vildkatter som hamnat i fel miljö och enbart låta katten vara det vildsjur det en gång varit? För endast då skulle ju naturen få styra aveln helt och hållet.
Nu är ju inte det möjligt, och dessutom inget jag skulle önska, för då skulle vi ju inte kunna ha våra älskade katter hemma!
Nu är det ju faktiskt så att vi människor en gång har gått in och styrt i kattens avel och utveckling, och då får vi stå vårt kast och verkligen ta ansvar för det!

Och det är INTE många raser som har sk "osunda drag" (jag vet att perser alltid kommer på tal här, och jag håller fullständigt med om att den gamla typen av perser är mkt vackrare och hälsosammare, men det är bara EN ras).
 
Det var ju du själv som inte ville kalla dig själv uppfödare (eller du tyckte inte att din katt var någon avelskatt, eftersom hon inte var raskatt), så därför satte jag "". Dessutom så HAR jag ju något emot avel på huskatter, det har jag ju redan framlagt.
 
Hmmm "satt evolutionen ur spel" "avla i rätt riktning" "för mig innebär det"
Det du tar på dig, (och givetvis också står för, all heder åt detta)är något som åt minstone religösa mäniskor skulle tycka var något för gud fader att bestämma!
Att vi mäniskor tycker och vill något, vad gäller utseende eller liknandehos våra djur är helt osunt i naturen, där är det ett naturligt urval som gäller, raser som har andningsproblem för att en kort näsa är vackert och sådana dumheter är ingen uppfinning av naturen utan en bestialisk handling av mäniskor, det är förmodligen många "huskatter" som aldrig borde fötts pga som du skriver att ingen vet genetisk historia hos förfädrar osv, men lika säkert är att huskatten förmodligen är mer lik det naturen själv skapar än många framavlade abnormiteter.
Sluta försvara mänsklig dårskap och fundera över vad som är naturligt för katten, INNAN kattvärlden får en Belgisk Blå.
Du drar paralleller med hästvärldens avel, men i hästvärlden avlas det på funktion, inte som inom kattvärlden, någon form av konstgjort gulligull som duger att visa upp på ett dommarbord efter timmar av föning, borstning, tvättning o vad det nu kan va..
Jag tror säkert att du menar väl o har dina katters bästa för ögonen, men vem avgör vad som Är det bästa? Allt det vi mäniskor hittar på är inte bra!!! :mad:
Sunda djur i sund miljö är vad vi borde vilja se, inte rastypiska drag som inte alltid är till gagn för djuren!

Redan den dagen för flera tusen år sedan när vi männsikor började domesticera olika djurarter satte vi evulotionen ur spel. Vi tillät inte de djur som inte uppfyllde våra krav att reproducera sig. På det sättet styrde vi aveln då.

Om vi idag vill rätta till vårat ingrepp i naturen är väl den enda möjliga vägen att kastrera (möjligen avliva) domesticerade djur och låta dem dö ut helt enkelt. För inga av våra domesticerade arter är skapade av naturen, därmed har de heller inget naturligt habitat att leva i.

Det mest ansvarsfulla vi kan göra, om vi inte vill göra ovanstående, är att avla på friska och sunda djur och att ta väl hand om djuren. Det låter ju väldigt enkelt och man kan påstå att huskattavel inte faller utanför ramen för dessa (av mig) ställda krav. Men så är ju friskhet och sundhet en definitionsfråga. Vissa anser att det räcker med att aveldjuret inte visa några sjukdomstecken och har ett bra temperament för att det skall anses vara ett friskt och sunt djur. Jag hävdar att det inte räcker till. En kärnfrisk katt kan bära på anlag för olika sjukdomar. Har man ingen information om kattens härstamning bör man, enligt min åsikt, utgå ifrån att det är ett olämpligt avelsdjur, oavsett ras.
 
Min mening i denna diskussion är nog att jag föredrar avel - som i _planerade_ kullar - av huskatt, framför alla "vildfödda" kattor som inte alltid är önskade direkt. Inget ont om katterna i sig. Det är bara det att om alla kattägare var lika engagerade, så skulle inte det problem som diskuteras angående huskatter existera i samma utsträckning som nu.
 

Liknande trådar

Katthälsa HJÄLP! Vad kan jag AKUTMATA till kattungar som är ca 2 veckor gamla? Gårdens ena katt har fått ungar ute och vi hittade dom först nu...
Svar
5
· Visningar
5 415
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Behöver eran hjälp akut. I natt precis första timmen på dag 60 föddes S*Stolen Hearts´s(min första som uppfödare) och Lilla Ofelias...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
17 453
Senast: Sol
·
K
Övr. Katt Jag har fyra katter hemma, en syskonkull. Skulle bara vara två men när de två andra syskonen skulle avlivas tog jag dem med. De 1 år och...
Svar
2
· Visningar
965
Senast: Kyria
·
C
Övr. Katt Inatt blev jag mormor! Fem små kattungar har det tittat ut. Lite fundersam på om det inte finns en till där inne, men sista ungen kom ut...
Svar
2
· Visningar
746
Senast: Cettan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp