Akut pankreatit - erfarenheter?

WildWilma

Trådstartare
Min ena hund ligger inlagd sen drygt 3 dygn med akut pankreratit. Vi vet inte om den är primär eller sekundär. Totalt kollaps av magen blev det mest påtagliga symtomet i alla fall. Nu börjar han sakta sakta bli bättre. Vi hoppas verkligen det går hela vägen och att han blir tillräckligt återställd för att leva ett aktivt och bra liv några år till, han är 8,5 år och har lite artros i tassar och rygg men är pigg och älskar att träna i vanliga fall.

Någon som har erfarenheter av återhämtningen efter akut pankreatit?

Hur har det gått och blev det många bakslag? Mm.Jag kommer säkert få massor med hemgångsråd om vi får hem honom men jag försöker få en bild av hur det blir att leva med en hund som varit så väldigt sjuk. Specialmat vet jag ju redan att det blir men om det är för alltid vet jag inte. Kan man någonsin slappna av igen?

Vi håller tummarna för att det fortsätter gå åt rätt håll för vår älskade brunbjörn Helix så han får komma hem.

20221214_133203.jpg
 
Eehhmm…. Börjar med en dum fråga, men det är inflammation i bukspottkörteln va? Jag är urusel på fackliga termer :)

Min hund hade det för drygt ett år sedan. Han har sedan tidigare diagnosen kronisk magtarminflammation och enligt vet är det inte ovanligt att de då kan få inflammation i bukspottkörteln, de vet dock inte varför. Hon sa att det fanns lite olika teorier.
Han låg inne i två eller tre dagar sedan fick han komma hem. Han går på kortison och har sedan dess mått bra, utan några mer problem hitintills.
 
Mitt minne sviktar lite.
Men Totte hade akut pankreatit när han var runt 8 år. Låg inne 2 dagar.
Återhämtade sig bra. Vi bytte foder, fick ner honom i vikt och var noga med inget extragotta vid matbord osv.

Kollade tillbaka här på buke och han fick samma symtom igen för 2 år sen, men mildare och behövde inte läggas in.

Håller tummarna för din brunbjörn ❤️
 
Eehhmm…. Börjar med en dum fråga, men det är inflammation i bukspottkörteln va? Jag är urusel på fackliga termer :)

Min hund hade det för drygt ett år sedan. Han har sedan tidigare diagnosen kronisk magtarminflammation och enligt vet är det inte ovanligt att de då kan få inflammation i bukspottkörteln, de vet dock inte varför. Hon sa att det fanns lite olika teorier.
Han låg inne i två eller tre dagar sedan fick han komma hem. Han går på kortison och har sedan dess mått bra, utan några mer problem hitintills.
Ja det är samma sak. Tack för att du delade med dig.

Tydligen kan de få pankretatit av tarminflammation eller vid kräkning har jag fått veta under dessa dagar.
 
Ja det är samma sak. Tack för att du delade med dig.

Tydligen kan de få pankretatit av tarminflammation eller vid kräkning har jag fått veta under dessa dagar.

Vid kräkning visste jag inte men tarminflammation var som sagt antagligen anledningen hos min. Tror vet sa nånting om att en av teorierna var att tarmarna och bukspottkörteln ligger så nära intill varandra att inflammationen ”vandrade” över dit.
Håller tummarna att allt går bra, men har det börjat gå på rätt håll känns det ju som ett gott tecken.
Jag kommer inte ihåg värdena min hade men vet uttryckte att det var inte de värsta hon sett, men ändå definitivt allvarligt.
 
Min ena hund ligger inlagd sen drygt 3 dygn med akut pankreratit. Vi vet inte om den är primär eller sekundär. Totalt kollaps av magen blev det mest påtagliga symtomet i alla fall. Nu börjar han sakta sakta bli bättre. Vi hoppas verkligen det går hela vägen och att han blir tillräckligt återställd för att leva ett aktivt och bra liv några år till, han är 8,5 år och har lite artros i tassar och rygg men är pigg och älskar att träna i vanliga fall.

Någon som har erfarenheter av återhämtningen efter akut pankreatit?

Hur har det gått och blev det många bakslag? Mm.Jag kommer säkert få massor med hemgångsråd om vi får hem honom men jag försöker få en bild av hur det blir att leva med en hund som varit så väldigt sjuk. Specialmat vet jag ju redan att det blir men om det är för alltid vet jag inte. Kan man någonsin slappna av igen?

Vi håller tummarna för att det fortsätter gå åt rätt håll för vår älskade brunbjörn Helix så han får komma hem.

Visa bifogad fil 108181
Hoppas hunden återhämtar sig väl ❤

Tråkigt att det verkar så vanligt att råka ut för detta.
 
Jag hade en hund som blev inlagd några dygn men återhämtade sig och fick komma hem. Tyvärr var inte lyckan långvarig då han ca ett halvår enare istället dog av cancer i bukspottkörteln, så jag har alltid undrat om den första diagnosen var helt riktig och om han inte hade cancer redan då. :(
 
Viktor låg på Ultuna i 3 dygn med pancreatit i maj i år. Det tog lång tid för honom att återfå orken, vi pausade från träning i nästan 4 månader för han kändes så trött. Jag är noga med att hålla nere fetthalten i mat och godis efter det, är en del annat pyssel pga allergi också.

Håller tummarna för att allt går bra med brunbjörnen :heart
 
Min ena hund ligger inlagd sen drygt 3 dygn med akut pankreratit. Vi vet inte om den är primär eller sekundär. Totalt kollaps av magen blev det mest påtagliga symtomet i alla fall. Nu börjar han sakta sakta bli bättre. Vi hoppas verkligen det går hela vägen och att han blir tillräckligt återställd för att leva ett aktivt och bra liv några år till, han är 8,5 år och har lite artros i tassar och rygg men är pigg och älskar att träna i vanliga fall.

Någon som har erfarenheter av återhämtningen efter akut pankreatit?

Hur har det gått och blev det många bakslag? Mm.Jag kommer säkert få massor med hemgångsråd om vi får hem honom men jag försöker få en bild av hur det blir att leva med en hund som varit så väldigt sjuk. Specialmat vet jag ju redan att det blir men om det är för alltid vet jag inte. Kan man någonsin slappna av igen?

Vi håller tummarna för att det fortsätter gå åt rätt håll för vår älskade brunbjörn Helix så han får komma hem.

Visa bifogad fil 108181
Min ena hund fick det efter en intensiv kurshelg med lite för många köttbullar och godis (hög fetthalt). Hon återhämtade sig efter några dagar och har aldrig haft återfall sedan dess. Hon var dock aldrig livshotande sjuk som vissa kan bli.
Åt specialfoder några månader och sedan bytte jag tillbaka till vanligt foder men undviker sådant med för hög fetthalt. Hon klarar av vanligt foder runt 12-14% i fett (undviker att ge något med högre mängd) men det är inte alla som gör det. Hon får också tuggben och träningsgodis precis som vanligt, men samma där, för vissa hundar är det för mycket fett och vissa får återfall och utvecklar kronisk pankreatit.
 
I början av 2022 så åkte jag in med vår 3-åriga beagletik (slank och i jaktform) då hon var låg och åt dåligt (inga kräkningar och ingen diarré). Hon åt då något standardfoder och städade våra tallrikar.

Hon fick diagnosen pankreatit och fick byta foder till low fat som hon inte ville äta. Fick byta mot ett annat foder som låg lite högre i fett men som hon iaf petade i sig. På det fick hon ett återfall och vi fick byta till low fat-fodret igen och hon ställdes på kortison vilket gav oss en helt ny hund.

Hon hade innan fått Andapsin och Losec utan något större resultat.

Hon äter enbart low fat-fodret och funkar bra på det men dricker just nu mer vatten än normalt. Ingen feber, ingen förhöjd crp och pigg och glad.
Nästa steg är troligen gastroskopi.

Hur har ni konstaterat tarminflammationer?
 
Skönt att höra om hundar som blir återställda även om det tar lite tid.

Låter som min hund blivit rejält dålig då som fortfarande efter över 3 dygn är rätt dålig. Nu har han även fått förhöjt bilirubin (gulsot) i blodet vilket tydligen inte var ovanligt vid just pankreatit.

Han har hittills haft bland annat:

- frekventa kräkningar
- diarréer med och utan blod
- svårt att hålla kroppstemperaturen
- smärta i magen
- magatoni (stillastående magsäck och del av tarmarna)
- mycket vätska i magsäcken pga. magatoni
- högt bilirubin

Säkert mer som jag inte vet eller har glömt. Det var inte långt i från att han fick somna in när han var som sämst med svår diarre och hypotermi men dropp med antibiotika verkade hjälpa mot den värsta diarrén och sen har han sakta sakta blivit bättre.
 
Skönt att höra om hundar som blir återställda även om det tar lite tid.

Låter som min hund blivit rejält dålig då som fortfarande efter över 3 dygn är rätt dålig. Nu har han även fått förhöjt bilirubin (gulsot) i blodet vilket tydligen inte var ovanligt vid just pankreatit.

Han har hittills haft bland annat:

- frekventa kräkningar
- diarréer med och utan blod
- svårt att hålla kroppstemperaturen
- smärta i magen
- magatoni (stillastående magsäck och del av tarmarna)
- mycket vätska i magsäcken pga. magatoni
- högt bilirubin

Säkert mer som jag inte vet eller har glömt. Det var inte långt i från att han fick somna in när han var som sämst med svår diarre och hypotermi men dropp med antibiotika verkade hjälpa mot den värsta diarrén och sen har han sakta sakta blivit bättre.
Amen stackars liten då. :heart
Hoppas det vänder snart.
 
Jag var inne med Vips för en månad sen, då hade hon varit lite strulig med magen, kräkts två gånger, sen stal hon en påse Polly från min väska som jag tror löst ut det och hon hade ont i magen ofta under ett par dagar. Hon behövde dock aldrig läggas in utan går nu endast på low-fat mat. Jag ska boka tid för nytt blodprov innan jul då det inte hunnits med men hon visar inga symptom men kan vara bra att veta så värdet gått ner till normalt.
 
Min ena hund ligger inlagd sen drygt 3 dygn med akut pankreratit. Vi vet inte om den är primär eller sekundär. Totalt kollaps av magen blev det mest påtagliga symtomet i alla fall. Nu börjar han sakta sakta bli bättre. Vi hoppas verkligen det går hela vägen och att han blir tillräckligt återställd för att leva ett aktivt och bra liv några år till, han är 8,5 år och har lite artros i tassar och rygg men är pigg och älskar att träna i vanliga fall.

Någon som har erfarenheter av återhämtningen efter akut pankreatit?

Hur har det gått och blev det många bakslag? Mm.Jag kommer säkert få massor med hemgångsråd om vi får hem honom men jag försöker få en bild av hur det blir att leva med en hund som varit så väldigt sjuk. Specialmat vet jag ju redan att det blir men om det är för alltid vet jag inte. Kan man någonsin slappna av igen?

Vi håller tummarna för att det fortsätter gå åt rätt håll för vår älskade brunbjörn Helix så han får komma hem.
Min hund hade det för inte alls längesen, han blev akut riktigt dålig från en dag till en annan och sedan blev han symptomfri redan efter 2 dagar. Inget godis eller någonting i en månad men sen fick han gå tillbaka till sin vanliga kost. Han kan äta som vanligt nu tack och lov men jag är väldigt noga med fetthalten i allt han äter. Allt godis under 7% fett sa veterinären är okej oftast och det försöker jag hålla mig under.
 
Tack för alla svar. Nu verkar han må mycket bättre och imorgon får vi förmodligen hämta hem honom.

En riktigt pärs för honom fysiskt men även för oss mentalt. Troligen har han ätit något som irriterat magen (tuggben eller något skit ute) och att det i sin tur gav en väldigt stor reaktion från bukspottkörteln. Han har inte vad jag vet ätit något ovanligt fett. Både tuggbenet och hundgodis han fick är magra.
 
Tack för alla svar. Nu verkar han må mycket bättre och imorgon får vi förmodligen hämta hem honom.

En riktigt pärs för honom fysiskt men även för oss mentalt. Troligen har han ätit något som irriterat magen (tuggben eller något skit ute) och att det i sin tur gav en väldigt stor reaktion från bukspottkörteln. Han har inte vad jag vet ätit något ovanligt fett. Både tuggbenet och hundgodis han fick är magra.
För Viktor var det förmodligen ett grisöra som utlöste det. Han fick grisöra på onsdagen, på lördagen började han kräkas och fick blodiga diarréer, smärtor i magen och kraftigt påverkat allmäntillstånd.
 
För Viktor var det förmodligen ett grisöra som utlöste det. Han fick grisöra på onsdagen, på lördagen började han kräkas och fick blodiga diarréer, smärtor i magen och kraftigt påverkat allmäntillstånd.
Låter väldigt lika.

Helix fick ett tuggben (torkad hud med bara 1,5 % fett enligt förpackningen) dagen innan och jag misstänker att han svalt någon lite stor bit då han har rätt slitna tänder numera. Vanligtvis brukar han spy upp om det är något som inte kan passera men denna gång kom det inte upp något tuggben när han spydde första gången, sen var det lugn i två timmar så spydde han slem och sen igen inom två timma sen efter det spydde han slem mer än två gånger i timmen tills vi kom till veterinären. Jag trodde att det hade passerat någon lite stor bit torkad hud ner i tarmen som gjorde den irriterad eller ett stopp. Inget stopp syntes vid kontraströntgen dock.

Ena veterinären berättade att det förekommer att tarminnehåll flyttas baklängens i tolvfingertarmen när hunden spyr och att det då kan komma in lite tarminnehåll i bukspottkörteln och ge en kraftig inflammation. Inte osannolikt att något sånt hände Helix.
 
Mina får inte märgben längre, inte för att det har varit vanligt förekommande, men nu inte alls.
 
Min ena hund fick det efter en intensiv kurshelg med lite för många köttbullar och godis (hög fetthalt). Hon återhämtade sig efter några dagar och har aldrig haft återfall sedan dess. Hon var dock aldrig livshotande sjuk som vissa kan bli.
Åt specialfoder några månader och sedan bytte jag tillbaka till vanligt foder men undviker sådant med för hög fetthalt. Hon klarar av vanligt foder runt 12-14% i fett (undviker att ge något med högre mängd) men det är inte alla som gör det. Hon får också tuggben och träningsgodis precis som vanligt, men samma där, för vissa hundar är det för mycket fett och vissa får återfall och utvecklar kronisk pankreatit.
Vet du om det finns nån genetisk komponent i det hela? Jag har nämligen aldrig hört om nån i min ras som fått det (det har ju säkert hänt alltså, men det känns otroligt ovanligt..)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 664

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp