Akut sadelhjälp!

charliesangel

Trådstartare
Ska nu köpa ny sadel till unghästen men hittar ingen som ligger perfekt på han. Han har kort rygg, ganska platt med ganska mycket manke, är omusklad med ändå ganska bred. Har just nu en zaldi star hoppsadel 31" i bommen den har legat bra men nu har han blivit bredare och då tycker jag inte den ligger alls bra. Han har även haft en prestige golden star 35" i bommen men den blev för smal och va även lite för svängd. Jag söker både hopp och dressyrsadlar. Han är under inridning så han kommer säkert behöva byta sadel inom en snar framtid igen så inte allt för dyra sadlar. Lägger upp bilder på hans rygg. sadeln på bilden är den sadeln han har nu.

20111128603.jpg

20111128604.jpg

20111128596.jpg

Sv: Akut sadelhjälp!

Jag hade provat en Passier. Han tycks ha lång och hög manke och då ligger i regel sadlar med ordentlig cutback bäst.

Jag har funderat lite på dom men jag tycker dom är gräsliga att rida i, jag har bara provat passier Comet och Optimum alla modeller är väl kanske inte lika. De viktigaste just nu är väl att få en sadel som passar han. Inga fler förslag?

Har en häst som ser ut som din ungefär.
Blev en Santacruz Merina och en Celine. De låg riktigt bra på honom.
Passar häst med mycket manke

de glädjer mig! Har tidigare haft en jacson som jag fullkomligt älskade, letar nu efter en jacson sadel till min andra häst så förhoppningsvis kan dom ha samma storlek!

blir inte en celine lite för rak för den hästen? alt för lång?

har en celine till min häst med lång rak rygg
mobilbilder274.jpg

inte bästa bilden men man ser hur rak ryggen är på hästen, vår foderhäst har pytte lite mer svängd rygg och på henne så är celine sadeln för rak :/

Vill du ha bra billiga sadlar så skulle jag testa en Thorrowgood eller en av Wintecs nya modeller. Där kan du ju även byta järn ifall han breddar sig.

Jag tycker att han är lik min förra häst i ryggen, och på henne passade en Lippo Marcello. En fördel med dem är att man även kan byta järn och på så sätt ändra bomvidden på sadeln :)

Tror min häst är lite rakare, han har lite rakare rygg i verkligheten, bilden är tagen ur en dålig vinkel och den är inte helt ny. Han har musklat sig lite mer nu. Jag ska ha en jacson celine eller legano till min andra häst i storlek wide och 16.5" men är nästan säker på att den blir för smal för honom. Han har ju som sagt ganska kort rygg också.

Vad tror ni om Jeremy Rudge?

Tycker inte speciellt mycket om någon av dom men hade tänkt att testa en wintec dressyrsadel, tänkte prova en Isabell Werth Cair och en 500.

jag tror också på bates/wintec. Din häst ser ut o ha en rätt normal rygg, se bara till att du inte köper en för smal sadel, o att den har cutback så att inte manken tar i. celine kan funka men din häst har inte fullt så rak rygg som den sadeln kräver, men den kan mkt väl passa sen när hästen musklat på sig :) Skulle även tro att amerigo cc passar. Du skulle även kunnaleta upp en bredare zaldi, för som du säger ser den för smal ut, men vad jag kan se på bilden borde den för övrigt ligga bra.

nej en allt för smal sadel går inte då han är ganska bred över ryggen, han har musklat sig lite mer nu än på bilden och även blivit rakare i ryggen, dock inte spikrak. Ska pröva 2 wintec dressyrsadlar, ligger dom bra så har jag iallafall något att rida i tills jag hittar en passande hoppsadel. Ska prova en jacson celine också då jag ska ha en sån till min andra häst, prova kan man ju alltid men den är i storlek wide så är nästan säker på att den blir för liten.

tycker jacson är lite små i storlekarna, min häst har extra wide i sin celine och är inte så jätte bred över ryggen. testa en xwide eller en xxwide, har du tur kan du ha en fårskinns padd som utfyllnad på ena hästen och kunna ha sadeln till båda

ja man får ju alltid gå upp en storlek, har funderingar på att prova en x-wide och prova med fårskinnspadd under till den andra hästen, eller helt enkelt köpa två.

hej
jag föreslår att du åker till sadelprovare.. jag har letat sadel till min unghäst jätte länge nu men på fredag bli de att prova ut en sadel ist, man riskerar att förstöra så mycket för hästen :)

Har varit hos sadelutprovare och provat ut denna som han har nu men tyvärr har han växt ur den, självklart ska sadelutprovaren vara med när jag ska prova sadlarna men blir billigare att köpa via privat person än hos sadelmakaren. Skulle aldrig rida i en sadeln som jag inte vet ligger bra :)

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
405
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
971
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 420
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Jeg trenger noen innspill. Hesten er en lusitano, liten manke, bred, rak rygg med god lengde. Jeg har prøvd følgende saler: Prestige...
Svar
3
· Visningar
827
Senast: Sebastian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka