AKUT! Smärtlindring i väntan på klinikbesök?

T

tussa

Jaha, nu kommer man hem från semestern och får reda på att shettisen haft fång en vecka. Hon har fått finadyne (heter det väl?) men smärtan har inte gått över efter den femdagarsdosen. Veterinären hänvisar bara till röntgen för att kolla hovbensrotation. Jag har bokat tid, men pållan får inte kommma förrän om en vecka. Så nu ska hon gå och ha ont en vecka till och det skär i hjärtat att se henne.

MEN då kom jag på att jag har en ask butta kvar efter att en annan häst skadat sig. Så min fråga är, törs jag ge shettisen butta (tillsammans med MagTarm förstås) i väntan på klinikbesöket? I så fall hur mycket (det är förpackat i dospåsar)?

Misstänker att ni svarar att jag ska kolla med veterinären och det ska jag - imorgon när de svarar i telefon. Men törs jag ge henne lite ikväll? Hon lider verkligen och jag vill inte se henne så här!

Snälla ge mig råd!!!
Tack!
 
Ring djursjukhuset i din region och fråga om dosering och uppehållstid mellan finadyne och butta .
Jag tycker ingen annan än en vet. bör ge dig råd via nätet...försök inte självmedicinera med gamla slattar!
Ring hovslagare (duktig på sjukbeslag), den kan hjälpa dig akut!
 
Ring djursjukhuset i din region och fråga om dosering och uppehållstid mellan finadyne och butta .
Jag tycker ingen annan än en vet. bör ge dig råd via nätet...försök inte självmedicinera med gamla slattar!
Ring hovslagare (duktig på sjukbeslag), den kan hjälpa dig akut!
 
Du kan ge butta efter finadyne. MEN, ring kliniken och hör vad de tycker.

Annat du kan göra år att ställa hästen på SANDBÄDD, gärna lite fuktig. Då kan de sticka ner tårna i sanden och avlasta, och så kyler den en del. Nu är det inte så lätt att få tag på sand alla gånger, men kan du det är det oslagbart. Ha tillräckligt djup sand så hästen kan sticka ner tårna bara. Spån/torv fungerar inte lika bra, men i brist på annat så.

Kyla hovarna med en fot i varsin hink fungerar också (blöt inte för länge bara).

Grejen med butta och finadyne är att det är mer antiinflammatoriskt än smärtstillande, så smärtan får man ofta försöka hjälpa på andra sätt. Men är det en inflammation kvar som ger smärta är det ju på sin plats.

Så, ring och konferera med vet.

Vill du ändå experimentera själv (jag dömer inte, jag har gjort det själv) så står doseringen i fass. www.fass.se

Men butta har magbiverkningar, så hör med vet ändå tycker jag.
 
Nej eller nja, du ska inte ge butta om du inte tagit ställning till att det är numera livstids karantän på fenylbutazon.Kanske inte kul att fundera över men på en stor häst som skickas till slakt kan det bli ett antal tusenlappar mindre i potten till en ny häst. Men det är nog enda anledningen till att låta bli,att ge butta i avpassad dos till shettisen är inget att vara orolig för. Hoppas allt går väl, :) fång är inte kul och ett livslångt problem för både häst och ägare.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 067
Senast: Skjøldur
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
4 897
Hästvård Min shettis har fång och har stått på boxvila i ett par månader. Vi har vart till klinik och ponnyn är röntgad. Kraftig hovbensrotation...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 519
Senast: lizzie
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 852
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp