Akuta galoppbekymmer!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Crescent
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 1 576
C

Crescent

Jag har ridit en femåring (Pentagon-Pilot) sen i mars ungefär. Hon har haft föl så hon kunde bara grunderna när hon kom (skritt, trav o galopp). Det mesta har funkat kanon, hon hoppar till exempel fantastiskt och hon har ett kanonpsyke. Problemet är galoppen. Min tränare säger att hon fortfarande är för omusklad och man måste låta henne typ slängtrava in i galopp, från början funkade det, men nu har hon blivit så fruktansvärt het när hon ska galoppera, hon tar tag i bettet och drar iväg. Vi ska kolla tänderna på henne men om det inte hjälper vad gör man då? Vill inte att hon ska tappa bjudningen. I skritt och trav funkar hon jättebra. Väldigt tacksam för hjälp, min tränare har semester!

Sv: Akuta galoppbekymmer!

ja hon säger att man måste göra så i början för att dom ska förstå vad man menar, hon var jättedålig på galoppfattningar när hon kom. Men nu tycker jag att hon börjar förstå, men jag vill ju inte förstöra det vi byggt upp heller. Vad tycker du?

Hej! Vill bara säga att jag tycker att din tränare har lite fel. För det första är det inte bra för hästen ur skadesynpunkt att låte den slängtrava... Och för det andra blir den gärna stark.. precis som du skrev. Förra året var mitt sto 5 och hade jobbigt med galoppen, min tränare (B-tränare i dressyr) gav mig rådet att rida övergångar och åter övergångar från trav till galopp. Det gjorde verkligen susen, min häst ville gärna fara iväg i fattningen för att hon inte orkade "sitta" kvar. Men då fick jag se till att inte släppa iväg henne. (Lättare sagt än gjort) men efter ett tag släppte det. Så det råd jag ger dig är att göra tusen övergångar då får du en lydig och bärig häst.

Det var precis det svar jag ville ha! Tack! Nu känner jag mig taggad inför morgondagens ridpass:)

Va roligt:) Kul att man kan hjälpa till:banana:

Ett lite tips. ta med en dressyr pisk så kan man peta på dom lite om dom tycker det 'är jobbig, för att övertyga.

Tack för tipset, kommer nog att behövas:) Eftersom hon inte kommit så långt i utbildningen, bara riden regelbundet sen i mars, så blir det väl bara några få fattningar fattningar åt gången från början också får man väl öka på, men det känns ju som att det måste vara bättre än att dom lära sig att dom är starkare än ryttaren...

Jag antar att det kommer att ta rätt lång tid också, men tålamodet har ju fått träna, hon var inte bara oriden utan även väldigt ohanterad när hon kom... Så det ska nog inte va några problem. Bara man känner att man är inne på rätt spår

Ja det tycker jag. Klart man ska lära dom rätt från början :smirk: Det låter som en bra ide. Tänk på att stretcha ut överlinjen efteråt och ge mkt beröm när den gör rätt.

Det ska jag göra:) Får man fråga hur långt din har kommit?

Ja det gör det, min var också ganska oriden men det gick ganska snabbt. Passa dig bara när allt funkar brukar något annat börja krångla...:smirk: när galoppfattningarna funkade kom hon på hur hon kunde gå och smyga så att det skulle kännas bekvämt när hon i själva verket bara gick och smög :crazy: och då får man börja rida framåt mycket. Jag brukar köra lite intrevall träning ute, för att få upp flåset. Det är mkt bra :banana:

Det där med att nåt annat börjar krångla, känner jag verkligen igen mig i har hunnit vara med om det flera gånger om bara på den här korta tiden:)

Jag köpte henne 2004-11-01 när hon va 4, hon kunde skritt, trav och galopp. Tog det väldigt lugnt förra året. Tränade dressyr varannan vecka och hoppning varannan. Tävlade våran först tävling i oktober i höstas. hon fick 4 fel i 90 och nollade 1m. Har tyvärr varit tvungen att haft henne utlånad under våren. Hon har då gått 1.10 och en 1.20 sen blev hon skadad och kom hem för två veckor sedan, så nu ska vi igång igen, siktar på tävling i slutet av juli början av augusti:banana:

första tävlingen måste ha varit spännande? det börjar jag redan gruva mig för:)

Det va jätte spännande...:) va ganska nervös, men hon av jätte cool

jaha då har man bara 6 och en halv timme kvar på jobbet då.....=)

Så tror jag det kommer bli för oss också, om det nu blir jag:) Hästen är jättetuff!
Sex timmar, usch va segt! Jobbade också natt förut, men jag var som en zombie flera dar efteråt så jag var tvungen att sluta med det:)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 769
Senast: Emuliiaa
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 895
Senast: mamman
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner... 2
Svar
28
· Visningar
4 147

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Balkong 2025
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka