Akvariefrågor

_moa_

Trådstartare
Jag har fått erbjudandet om att ta över ett akvarium från en vän. Älskar akvarier och tycker det är väldigt fint. Men det finns ju alltid ett (eller flera) men och många frågor.

Jag har aldrig haft akvarie tidigare, kan absolut ingenting om fiskar ens utan tycker mest det är fint.
Som fattig student så är jag såklart väldigt tveksam till den ekonomiska biten, hur dyrt är det egentligen? Akvariet är litet och det enda som behövs bytas i nuläget är lysrör. Och så vill jag ju köpa några växter då dom inte har det nu. Av olika anledningar har akvariet förfallit och just nu är det mycket alger, massor med alger. Uppskattningsvis är det någonstans mellan 30-54 l och det finns nu fem stycken scalarer (heter det så???) som bor där i.

Är det ens möjligt att flytta akvariet och byta vattnet så snabbt, nu är det ju så slajmigt så det behöver rengöras ordentligt?!

Och den viktigaste funderingen som jag har, avlivning. Jag är världens mest blödigaste människa, hur avlivar man en fisk? Om det skulle visa sig att dessa fiskar inte skulle må bra av att flyttas, hur gör man då? Om dom simmar omkring och är deppiga i akvariet, hur sjutton klarar man upp det?

Och jag vill verkligen inte lägga ut mängder med pengar, hur är det med veterinär och medicinkostnader på akvariefiskar?
Uppskattningsvis, vilken kostnad ska man räkna med per månad?
 
Sv: Akvariefrågor

det enda jag vet är att det låter väldigt litet att ha 5 scalare i ett så litet akvarium..
 
Sv: Akvariefrågor

Och då ska jag tillägga innan det blir en diskussion om det... som det ser ut nu finns det en plan för Scalarerna så att dom ska få komma till ett större akvarium. Dom måste bara överleva första flytten och vara friska.
 
Sv: Akvariefrågor

För mig var kostnaderna höga precis då jag skaffade akvariet, men nu nästan ingenting alls. Vad jag förstår så har du ju det mesta av utrustningen redan? Jag tycker det är värt att lägga ner pengar på det i början. Lysrör kostar några hundra beroende på vad du har, bäst är att prata med någon kunnig djuraffär så du hittar rätt. Växter köpte jag rätt många i början. Jag valde ut tre olika sorter som funkade efter mina förhållande till ljus osv, planterade en hel del och nu flyter det på. Några nya växter behövs sedan inte om man sköter dem för då växer det ju ut nya skott på dem hela tiden.
Jag hade inte bytt ut allt vattnet om det är menat att fiskarna ska klara av det. De är ju vana vid de sämre förhållandena nu så jag hade börjat med små vattenbyten, bara skrapat av lite alger från rutorna och skaffat någon algätande fisk/snäckor. Men om fiskarna ändå ska flytta skulle jag valt att starta upp allt från scratch utan firrarna.

Om fiskarna ser lite hängiga ut efter flytten måste man ju inte avliva dem, bara om de verkligen är döende. Är de bara lite hängiga kan det mycket väl hända att de piggnar till efter ett tag.
Veterinär har jag aldrig varit hos med mina firrar iaf. Dock har jag drabbats av parasiter en gång, köpt medicin i djuraffär och kört på det tills de frisknat till.

Jag skulle råda dig att läsa på så mycket som möjligt innan du tar över karet. Även vattenvärdena är viktiga att hålla koll på, framförallt i början.

Mitt kostar oftast ingenting i månaden. Ibland får man köpa nytt vattenberedningsmedel, växtnäring och fiskmat.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Ja, jag vet att det har varit en del akvarietrådar här nu på sistone, men jag hoppas att ni orkar med en till? Det känns enklast att...
2
Svar
27
· Visningar
7 939
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 658
Senast: Lavinia
·
Övr. Djur Okej, jag kopierar in mitt inlägg från ett annat forum, om även någon av Bukes fisk- och akvariekunniga skulle vilja svara på mina...
2
Svar
33
· Visningar
5 100
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp