Många frågor ang. akvarium

Sv: Många frågor ang. akvarium

Om du menar zoopet så är standardrådet till alla där att använda PMDD, det är nästan som en religion.

Förklara gärna hur PMDD skulle få PH att skjuta i höjden eller botten?

EasyCarbo är ungefär samma sak som Seachem Excel, mikronäring med koldioxid. Det ersätter inte PMDD. Easy Life är ett vattenberedningsmedel, och ersätter inte heller PMDD.
 
Sv: Många frågor ang. akvarium

Fick nu till svar på det andra forumet att det inte är att rekommendera att ha fler än ett par palettciklider tillsammans i ett litet (126 liters) akvarium, då det högst troligt leder till att någon av dem åker på stryk om de är fler. Suck... :crazy:

Fast med par... Räknas det som hona+hane eller två st. totalt oavsett kön? Annars kanske det skulle fungera med en hane och tre honor?

Jag VILL ha paletter! :p ;)
 
Sv: Många frågor ang. akvarium

Fast med par... Räknas det som hona+hane eller två st. totalt oavsett kön? Annars kanske det skulle fungera med en hane och tre honor?

Jag VILL ha paletter! :p ;)
Med tanke på lekvilligheten hos paletter skulle jag hellre rekommendera 3 hanar + 1 hona om du nu vill ha fyra :-)
 
Sv: Många frågor ang. akvarium

easylife är ett växtgödning. jag menar pro fito (eller va den heter - glömde skriva det) =)

som jag skrev så vet jag inte hur det kan få PH att skjuta iväg - det är vad dom sagt till mig när jag frågat om det.
och jag vet att PMDD är heligt på zoopet men att dom även varnar för det.
en kompis som använder PMDD som har stora akvarium gjorde en feldosering och hela akvariet slogs ut. de gjorde ett vattentest på det och nitratet var skjutet i höjden och PH var startkt påverkat. det enda svar de på djuraffären hade var att det mest troliga var att de var PMDD som var orsaken. men dom kanske har fel.

men du akn ju inte neka att nitratet kan sjuta i höjden iafl och förgifta hela karet. cohd et ska tydligen vara jäkligt lätt att gör adet med. men det är fortfarande ett av de bästa gödningarna, jag ville bara påvisa att man inte har så jäkla mycket spelrum med att göra misstag med den som med andra alternativ.
 
Sv: Många frågor ang. akvarium

Med tanke på lekvilligheten hos paletter skulle jag hellre rekommendera 3 hanar + 1 hona om du nu vill ha fyra :-)

Aha. Så det går att ha fyra i så fall? Jag vill ju inte att de tar död på varandra, men om det funkar, så. :)
 
Sv: Många frågor ang. akvarium

Apropå alla möljiga preparat för vattenkvalitet, gödning etc.

Jag har varit akvarist i över 30 år nu och har faktiskt kunnat ha både riktigt fina sällskapsakvarier och en del biotopakvarier som fungerat utmärkt i åravis utan att använda sådana preparat.

Vad man har nytta av är möjligen att kunna mäta vattnets sammansättning så att man om något börjar gå fruktansvärt fel i tid kan häva ett nödtillstånd. Tex har man väldigt hårt vatten ska man tex inte försöka odla tetror utan då har man tanganyikaciklider i stället.

Genom att ha lagom stora akvarier ca 150 liter och mera samt att i dessa ha en väl avvägd sammansättning av växter och fiskar får man ganska naturligt goda levnadsförhållanden för fisken.

Preparat kostar dessutom pengar, mycket pengar. Jag anser att det är bättre att lägga dessa pengar på riktigt bra grundutrustning. Tex ett lite större akvarium, ljusrampar med möjlighet att ha flera olika lysrör, bra driftsäkra filterpumpar etc etc. Samt kanske också på bra litteratur i ämnet akvaristik.

Notera att jag nu menar sötvattensakvaristik. Att ha saltvattensakvarier kräver oerhört mycket mera!

/KT
 
Sv: Många frågor ang. akvarium

Nej det förstår jag men om det är glogrodor man vill ha så får man ju se till att det är det man får med.
 
Sv: Många frågor ang. akvarium

Har du några tips för hur jag ska bli av med brunalgerna? De börjar bli irriterande, och jag upplever att de snarast har ökat igen på sistone. *gruff*
 
Sv: Många frågor ang. akvarium

För att städa akvariet har vi en hink, en slamsugare och en algskrapa. Ingen algmagnet, de är bara meckiga.

Okej, det här känns som årets mest korkade fråga :o, men... hur gör man när man städar då? Finns det några särskilda steg man bör gå igenom i någon speciell ordning eller så? Antingen för fiskarnas/akvariets skull eller för att underlätta för en själv..
 
Sv: Många frågor ang. akvarium

Det är säkert olika, men vi gör såhär (byter 40% en gång i veckan):

Börjar med att ansa dom växter som har vuxit sig för långa sen förra veckan - svårt att se vad som är lagom långt när man börjat hinka ur vattnet. Sen suger jag upp en hink vatten med slamsugen, tar den smutsen som ligger på gruset. Det vattnet är det smutsigaste, så den hinken använder jag till att vattna alla blommor med - jättefint blomvatten med gödsel i!

Nå, sen är det lite mer plats i akvariet, då skrapar jag rutorna runt om (gör man det varje vecka så hinner de aldrig bli särskilt smutsiga), skakar lite på växterna så brunalgerna lossnar, och så.

Sen tar jag upp tre hinkar vatten till med slamsugen.

Sen fixar jag med de andra växterna, planterar ev om någon, tar bort fula blad och så. Lättare att komma åt när det inte är så mycket vatten.

Och sen fyller jag akvariet igen - ställer en hink bredvid akvariet och skopar i med en liten bytta. När det är klart häller jag i växtnäring och putsar täckglaset. Klart!

Alltihop tar en timme ungefär, men då är jag rätt pysslig och tycker det är kul att pilla med växterna och så.
 
Sv: Många frågor ang. akvarium

Okej, tack för svaret! :)

Ang. slamsugen är det en batteri-/eldriven du har eller är den "manuell" s.a.s.?
 
Sv: Många frågor ang. akvarium

Manuell, man kan göra en själv av en slang och en avklippt petflaska om man vill, men jag var lite slö, så jag köpte min färdig.
 
Sv: Många frågor ang. akvarium

Ja, en färdig blir det nog för mig också. Jag är inte särskilt pysslig av mig så sett + att jag är ganska lat. ;)

-----
För övrigt så har jag nu så mycket information i min skalle (efter den här tråden, det andra forumet, faktasidor, o.s.v.) att det bara snurrar (jag DRÖMMER om fiskar och akvarium!). Man skulle ju kunna tro att det bara är att stoppa ner några fiskar i ett kar så har man ett fint akvarium sedan, men så är det ju verkligen inte. Det är väl iofs lite av det roliga med fiskar och akvarium, men det tar nog tid innan man har koll på ens... en tusendel av allting. Puh! Men som sagt, det är ganska roligt. :)
 

Liknande trådar

Övr. Djur Ja, jag vet att det har varit en del akvarietrådar här nu på sistone, men jag hoppas att ni orkar med en till? Det känns enklast att...
2
Svar
27
· Visningar
7 943
Senast: Mabuse
·
Övr. Djur Detta med akvarier börjar kännas nästan hopplöst, så nu skulle jag vilja höra lite mer om era erfarenheter. Hur svårt är det egentligen...
Svar
9
· Visningar
2 326
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp