Många frågor ang. akvarium

aiquen

Trådstartare
Okej, jag kopierar in mitt inlägg från ett annat forum, om även någon av Bukes fisk- och akvariekunniga skulle vilja svara på mina nybörjarfrågor. :)

-----
Jag är nu äntligen på G att köpa mitt första "riktiga" akvarium, och trots att jag har försökt läsa på en del (både här och på andra ställen) så har jag en hel del frågor som jag funderar över. Förhoppningsvis kan ni här inne hjälpa mig med dem. :)

- För det första... Akvariumet jag har tittat på är ett MP-akvarium på 126 liter, finns det något att säga om det? Är märket av bra kvalité, är storleken okej, o.s.v.?

- Den medföljande belysningen till ovanstående akvarium är två lysrör om 18 watt vardera. Räcker det till ovanstående akvarium med tanke på växter o.d.?

- Så undrar jag över det här med filtret. Jag vill ha ett innerfilter, men har ingen aning om vilket märke. Jag vill helst ha ett så billigt filter som möjligt, utan att det påverkar kvalitén alltför mycket, om ni förstår vad jag menar. Finns det något märke ni kan rekommendera? Och hur stort bör filtret vara? Jag har erfarenhet av ett Aquael mini-filter sedan tidigare och den enda nackdelen jag märkte med det var att det lät en del; är det något man får stå ut med eller är det olika ljudnivåer på olika filter? Till det här filtret hade jag också en kort slang som stack upp en liten bit ovanför vattenytan (för att hämta/tillföra syre, kan jag tänka mig) är det någonting som behövs (och/eller kanske rentav är en del av alla filter, vad vet jag) eller räcker det att filtret får vattnet att cirkulera? För jag tror bestämt att filtret lät mindre när den slangen inte var påkopplad, men vattnet cirkulerade ju ändå.

-Och vattentester... är det någonting man absolut bör kosta på sig? I så fall; vad ska man testa, hur går det till och hur mycket kostar det? Och hur avläser man resultaten? Ev. åtgärder?

- Ska man ha några medel i akvariet? Sera aqutan, kanske? Något gödningsmedel (PMDD har jag hört ska vara outstanding, men det känns lite väl avancerat såhär i början, så om det finns något annat, färdigblandat)? Och så har jag hört någonting om (akvarie)salt - är det någonting man måste ha i? Varför och hur mycket? Var får man tag i det?

- Så en ganska dum fråga, men om man sätter (limmar?) dit en fotobakgrund på akvariumet, har man s.a.s. förstört akvariet för all framtid då? D.v.s. det går inte att byta eller ta bort bakgrunden om man någon gång skulle tröttna på den?

- Jag har hört att det kan vara bra att ha ett underlägg eller frigolit i botten på akvariet... Men var ska man placera denna? Inuti eller under akvariet? Jag har alltid förstått det som att underlägget/frigoliten bör ligga UNDER akvariet, men efter att ha läst att man bör ha frigolit i akvariet så blev jag tveksam? Eller bör man kanske rentav ha någonting både under och inuti? Det vore ju lite trist om akvariet gick sönder... ;)

- Och så fiskarna. Jag har funderat på att köpa tre stycken siamesiska algätare, en skäggmunsmal, två black mollys och så antingen fyra fjärilsciklider eller fyra palettciklider. Vad tror ni om det? Är det lagom många (eller skulle det gå att få plats med fler fiskar, ev. yngel t.ex.?), fungerar de bra ihop, är det tillräckligt med algätare för den akvariumstorleken, o.s.v.? Och ang. cikliderna... Vad tycker ni vore bäst - fjärilsciklider eller palettciklider? Vad jag har förstått det så är palettcikliderna lite mer lättskötta (mindre känsliga) än fjärilscikliderna, men är det någon större skillnad egentligen? Andra för- och nackdelar med resp. art? Jag är mest ute efter en trevlig, mellanstor fisk med lite (eller mycket ;)) färg (som jämvikt till de andra, mer färglösa fiskarna).

- Vad är lämplig inredning till ovanstående fiskar? Jag vill gärna ha ett ganska lummigt akvarium... D.v.s. mycket växter, och gärna en större rot. Finns det något mer jag kan lägga till? Och finns det någon speciell sorts rot som är att föredra framför andra om jag INTE vill att den ska färga vattnet alltför mycket?

- Och så sist men inte minst; vad bör jag ha för utrutstning till själva städandet av akvariet? Algskrapa, algmagnet, slamhävert... Puh, det finns ju hur mycket som helst! Så vad bör ingå i grundutrustningen?
-----

/aiquen, mycket tacksam för svar. :)
 
Sv: Många frågor ang. akvarium

- Och så fiskarna. Jag har funderat på att köpa tre stycken siamesiska algätare, en skäggmunsmal, två black mollys och så antingen fyra fjärilsciklider eller fyra palettciklider. Vad tror ni om det? Är det lagom många (eller skulle det gå att få plats med fler fiskar, ev. yngel t.ex.?), fungerar de bra ihop, är det tillräckligt med algätare för den akvariumstorleken, o.s.v.? Och ang. cikliderna... Vad tycker ni vore bäst - fjärilsciklider eller palettciklider? Vad jag har förstått det så är palettcikliderna lite mer lättskötta (mindre känsliga) än fjärilscikliderna, men är det någon större skillnad egentligen? Andra för- och nackdelar med resp. art? Jag är mest ute efter en trevlig, mellanstor fisk med lite (eller mycket ;)) färg (som jämvikt till de andra, mer färglösa fiskarna).

Puh, massa frågor och såhär på natten orkar jag bara svara på att jag tycker det är en enorm skillnad på fjärilar och paletter.. Vi har haft paletter som stått ut med allt i ur och skur och levt över 5 år och förökat sig utan att man har behövt anstränga sig så mycket. Medans fjärilarna (som väl oftast bara blir typ max 3 år?) har varit jättekänsliga vid vattenbyten och dyl. Bara min erfarenhet dock.. Inte så väldans insatt. :o
 
Sv: Många frågor ang. akvarium

Vi startade upp vårt första akvarium i november, men på basis de erfarenheterna skulle jag ge följande råd:

När det gäller lysrören så låter det som att det skulle räcka, men kolla vilket ljusspektra de har, helst ska det vara växtlysrör (dvs mest blått och rött ljus, inte så mycket gult och grönt). Köp eventuellt reflektorer till också.

Limma fast en fotobakgrund låter dumt, kan du inte bara tejpa den i kanterna, så går den att ta bort sen? Så har vi gjort, och det går bra.

Pumpen skulle jag nog inte spara på, funkar den dåligt så kommer ni irritera er på den. Vi köpte på zooaffärens inrådan en lite mindre pump, och det var ett uselt råd. Vi kommer behöva köpa en ny, större. Syreblåset kan man vara utan vad jag vet.

Vattentester är ganska dyra, om allt går som det ska behöver du dem inte, men visst kan det vara bra att ha. Vattenberedningsmedel är nog valfritt, vi har inte använt det och det har gått bra ändå. Gödningsmedel rekommenderas absolut, köp ärna bottengödning också som du lägger i redan när du gör i ordning akvariet. PMDD är makrogödning, medan i princip allt du köper färdigblandat är mikrogödning. De flesta mikrogödningar är hyfsat likvärdiga, Seachem Excel plus har fördelen att dessutom tillföra koldioxid (som växterna behöver) och kan därför rekommenderas. Vi har bara mikrogödning, men har då fått rätt mycket problem med brunalger, så vi får nog bita i det sura äpplet och prova med PMDD också. Kompletterar man med färdigblandad mikrogödning behöver man bara två pulver från PMDD (kväve och fosfor), och då blir det lite enklare. Men jag skulle börja med enbart mikrogödning och se hur växterna trivs först.

Jag skulle också välja växter noga, åk till en bra akvariebutik som har lite att välja på, så att ni får tag på rätt sorts, dvs mycket snabbväxande och lättskötta, växter såhär i början. Köp gärna flera olika sorter, alltid är det nån som trivs.

Av mina erfarenheter skulle jag säga att fiskarna är den lätta delen, det svåra är att få växterna att trivas och frodas.

De flesta rötter färgar, om de är nya. Men om den får bo i badkaret en vecka, och du kokar ur den ordentligt (sex-sju timmar, byt vatten en gång i timmen kanske) så blir det mycket, mycket bättre. Rekommenderas, för det är svårt att veta på förhand hur mycket roten kommer färga. Dessutom flyter den förmodligen i början.

För att städa akvariet har vi en hink, en slamsugare och en algskrapa. Ingen algmagnet, de är bara meckiga.

Fiskarna låter som en trevlig blandning, möjligen att det blir lite mycket med fyra siameser, de kan bli lite dumma mot varandra när de blir större. Jag skulle verkligen rekommendera ett litet gäng pansarmalar, de är jättecharmiga små fiskar som gör stor nytta genom att städa botten hela dagarna. Så man behöver inte vara orolig över att det ligger gammal mat och ruttnar på bottnen. Om du köper pansarmalar, tänk då på att ha lite finkornigare grus eller sand, eftersom de bökar. Det är bättre än grus för växterna också.
 
Sv: Många frågor ang. akvarium

Puh, massa frågor och såhär på natten orkar jag bara svara på att jag tycker det är en enorm skillnad på fjärilar och paletter.. Vi har haft paletter som stått ut med allt i ur och skur och levt över 5 år och förökat sig utan att man har behövt anstränga sig så mycket. Medans fjärilarna (som väl oftast bara blir typ max 3 år?) har varit jättekänsliga vid vattenbyten och dyl. Bara min erfarenhet dock.. Inte så väldans insatt. :o

Okej, men det låter ju som om paletterna faktiskt är klart mycket mer lättskötta än fjärilscikliderna då. Är det lätt att få de (paletterna) att producera bebisar?
 
Sv: Många frågor ang. akvarium

När det gäller lysrören så låter det som att det skulle räcka, men kolla vilket ljusspektra de har, helst ska det vara växtlysrör (dvs mest blått och rött ljus, inte så mycket gult och grönt). Köp eventuellt reflektorer till också.

Okej. Men reflektorer, var får jag tag i sådana?

Limma fast en fotobakgrund låter dumt, kan du inte bara tejpa den i kanterna, så går den att ta bort sen? Så har vi gjort, och det går bra.

Riktigt smart idé! Jag har alltid tänkt att man liksom "ska" limma fast bakgrunden, efter att jag sett att det finns en limsort lämpad för just det ändamålet. :o

Pumpen skulle jag nog inte spara på, funkar den dåligt så kommer ni irritera er på den. Vi köpte på zooaffärens inrådan en lite mindre pump, och det var ett uselt råd. Vi kommer behöva köpa en ny, större. Syreblåset kan man vara utan vad jag vet.

Ja, jag har förstått att pumpens storlek är väldigt viktig. Vad har ni för pump nu och vad kommer ni köpa istället? (Jag har för mig att ditt akvarium är ungefär lika stort som "mitt blivande"?)

Gödningsmedel rekommenderas absolut, köp ärna bottengödning också som du lägger i redan när du gör i ordning akvariet. PMDD är makrogödning, medan i princip allt du köper färdigblandat är mikrogödning. De flesta mikrogödningar är hyfsat likvärdiga, Seachem Excel plus har fördelen att dessutom tillföra koldioxid (som växterna behöver) och kan därför rekommenderas. Vi har bara mikrogödning, men har då fått rätt mycket problem med brunalger, så vi får nog bita i det sura äpplet och prova med PMDD också. Kompletterar man med färdigblandad mikrogödning behöver man bara två pulver från PMDD (kväve och fosfor), och då blir det lite enklare. Men jag skulle börja med enbart mikrogödning och se hur växterna trivs först.

Okej, det här lät lite som rena grekiskan för mig. :D Vad menas med mikro- resp. makrogödning? Och hur fungerar bottengödning? Varför kan man få problem med alger om man använder mikrogödning jämfört med annan gödning?

Jag skulle också välja växter noga, åk till en bra akvariebutik som har lite att välja på, så att ni får tag på rätt sorts, dvs mycket snabbväxande och lättskötta, växter såhär i början. Köp gärna flera olika sorter, alltid är det nån som trivs.

Tack för tipset. Jag har precis börjat kika lite på olika växter nu. Det finns många att välja på!

De flesta rötter färgar, om de är nya. Men om den får bo i badkaret en vecka, och du kokar ur den ordentligt (sex-sju timmar, byt vatten en gång i timmen kanske) så blir det mycket, mycket bättre. Rekommenderas, för det är svårt att veta på förhand hur mycket roten kommer färga. Dessutom flyter den förmodligen i början.

Jag har förstått att alla rötter färgar mer eller mindre, jag tänkte bara om det är någon skillnad mellan olika rötter (har för mig att du hade uppe en tråd om en rot som färgade väldigt mycket t.e.x.?). Men tack för tipsen hur man kan få de att färga mindre!

Fiskarna låter som en trevlig blandning, möjligen att det blir lite mycket med fyra siameser, de kan bli lite dumma mot varandra när de blir större. Jag skulle verkligen rekommendera ett litet gäng pansarmalar, de är jättecharmiga små fiskar som gör stor nytta genom att städa botten hela dagarna. Så man behöver inte vara orolig över att det ligger gammal mat och ruttnar på bottnen. Om du köper pansarmalar, tänk då på att ha lite finkornigare grus eller sand, eftersom de bökar. Det är bättre än grus för växterna också.

Jag har funderat lite på pansarmalar också, men jag vet inte riktigt hur jag skulle kunna få dem att få plats... :o

Nu TROR jag dessutom att jag har ändrat mig lite vad gäller fiskarna, nu funderar jag på 4 palettciklider, 10 svarta neontetror och 2 skäggmunsmalar istället...

Vad tror ni här inne om det? Det känns som om det skulle ge ett lite mer "cleant" intryck...

----
Tack för ditt svar, för övrigt! :)
 
Sv: Många frågor ang. akvarium

Filterpumpar av märke Fluval är billigare än Eihem och har de senaste åren blivit så pass bra att tillverkaren har tre års garanti.

Det står på pumparnas förpackningar till vilken akvariestorlek de är lämpade.

Jag köper alltid EN storlek större pga av att man alltid kan strypa vattenflödet i filterpumpen om man vill men det är svårt att göra "mer". Dessutom har en större pump mer filtermateial dvs det tar längre tid innan man måste rensa pumpen.

Min upplevelse av Fluvalfiltren är att det fungrar bra men kan vara lite krångliga att öppna för att rensa. Enkel konstruktion visst men man måste ha starka nypor för att få upp den!

Eihem är mycket lättare att rensa men är men är en betydligt dyrare pump.

Jag har haft Eihem pumpar som fungerat prickfritt i mer än tio år dock!

/KT
 
Sv: Många frågor ang. akvarium

Okej. Men reflektorer, var får jag tag i sådana?

Köper i djuraffären bara, de kostar typ 100 kr styck.

Ja, jag har förstått att pumpens storlek är väldigt viktig. Vad har ni för pump nu och vad kommer ni köpa istället? (Jag har för mig att ditt akvarium är ungefär lika stort som "mitt blivande"?)

Vårt är för 75 liter, och filtrerar 300 l/timme. Akvariet är 104 liter. Problemet är att själva filtermaterialet är så litet, så filtret blir typ fullt på en vecka, max tio dagar. Så vi kommer förmodligen byta till en storlek större - känns lite surt bara, det hade varit bättre att köpa ett större från början. Det skiljer inte så mycket i pris heller.


Okej, det här lät lite som rena grekiskan för mig. :D Vad menas med mikro- resp. makrogödning? Och hur fungerar bottengödning? Varför kan man få problem med alger om man använder mikrogödning jämfört med annan gödning?

Mikrogödning är spårämnen - mineraler och sånt, järn, magnesium etc. Det är viktigt för växterna, ungefär som att vi behöver vitaminer och mineraler för att inte få brister. Makrogödning är kväve och fosfor, det behöver växterna i stora mängder, och är mer som byggstenarna, som protein för oss. Också jätteviktigt, förståss. Växterna får i viss mån makrogödning från fiskarnas bajs och urin, men det är jättesvårt att få den balansen perfekt, man vill ju inte ha övergödning i akvariet heller. Så därför byter man vatten, och sen tillsätter man näring så att det blir rätt proportioner.

Bottengödning är mikrogödning i form av kulor eller korn, det är till växternas rötter. Näringen man häller i vattnet tas framförallt upp av bladen. Väldigt snabbväxande växter har ofta knappt några rötter i bottnen, så de har inte lika stort behov av bottengödning, medan mer långsamväxande växter har mer rötter och använder sig mer av bottennäring. Vi har petat ner gödningskulor i efterhand, men det hade ju varit helt klart enklare att ha i substrat från början när man gjorde i ordning det.

Det finns ju en massa olika sorters alger som man får av olika anledningar, men just den sorten vi har, brunalger (ser ut som brunt damm ungefär) beror på att det är för näringsfattigt, det fattas kväve och fosfor. Det är vanligt i början att man får såna, men eftersom våra inte försvinner så ska vi prova med att börja tillsätta makronäring (dvs kväve och fosfor). Jag kanske ska tillägga att vi har ganska mycket och väldigt snabbväxande växter, så de slukar säkert mycket näring. Så det är nog inte givet att man behöver tillsätta makronäring, med mer fiskar och mindre växter så blir det kanske balans ändå.

Tack för tipset. Jag har precis börjat kika lite på olika växter nu. Det finns många att välja på!

Det beror ju lite på vad man tycker är snyggt, men några tips på snabbväxande sorter som har funkat bra hos oss är vattenpest, hornsärv, spikblad och hygrophila polysperma. Men det kan säkert vara olika, beroende på vad man har för miljö. Gälört exempelvis gäller för att vara väldigt lättskött, men trivs inte särskilt bra hos oss.
Jag har förstått att alla rötter färgar mer eller mindre, jag tänkte bara om det är någon skillnad mellan olika rötter (har för mig att du hade uppe en tråd om en rot som färgade väldigt mycket t.e.x.?). Men tack för tipsen hur man kan få de att färga mindre!

Vi köpte red moore, de är väldigt fina, lite vridna sådär, men färgar fruktansvärt. Men efter sin sejour i badkaret och kastrullen så färgar den faktiskt inte alls längre, nu några månader senare.


Jag har funderat lite på pansarmalar också, men jag vet inte riktigt hur jag skulle kunna få dem att få plats... :o

Nu TROR jag dessutom att jag har ändrat mig lite vad gäller fiskarna, nu funderar jag på 4 palettciklider, 10 svarta neontetror och 2 skäggmunsmalar istället...

Vad tror ni här inne om det? Det känns som om det skulle ge ett lite mer "cleant" intryck...

----
Tack för ditt svar, för övrigt! :)

Jag tycker siamesiska algätare är helt överlägsna som renhållare, de äter ständigt, så en sån skulle jag nog ha i alla fall. Vår L-mal tycker så mycket om sin rot, så han flyttar sig aldrig därifrån - vore det inte för siameserna skulle ingen hålla rent i resten av akvariet. Det finns jättemycket olika vackra tetror, så jag skulle titta ordentligt på vilken sort man ville ha. Man ser ju sällan alla fiskarna samtidigt, särskilt om man har mycket växter (malarna kommer du förmodligen knappt se alls), så det blir inte så farligt med "fisksoppan", tycker jag. Och sen ska man förståss inte sätta i alla fiskarna på en gång, utan ta dem undan för undan, de tåligaste först - men det vet du säkert redan.
 
Sv: Många frågor ang. akvarium

Jag tittade på Eheim på en sida nu och de var inte särskilt billiga, nej. Säkert väldigt bra dock, men jag tror ändå att jag hellre satsar på t.ex. Fluval. Aquael verkar dock vara billigast - är de dåliga? (Jag har ju som sagt haft ett sådant själv, men jag har ju egentligen inte tillräckligt med kunskap för att kunna se om de faktiskt är bra eller inte.)
 
Sv: Många frågor ang. akvarium

Tack för svaret! Nu klarnade det lite ang. gödningen. :)

Ang. fiskarna så har du ju rätt i att framförallt malarna inte syns så mycket. Dessutom kanske det ändå kan vara bra att blanda ett par olika algätare, då jag kan tänka mig att de är (äter) lite olika beroende på art, o.s.v.? Siamesiska algätare är dessutom en art som jag tycker väldigt mycket om (de är så roliga att titta på), så kunde jag ha ett par sådana utan att det blev "för mycket" så skulle jag gärna ha det.

Så, om jag köper 4 palettciklider, 10 svarta neontetror (de är i alla fall intressantast i dagsläget, tror de skulle kunna bli en ganska bra kontrast till paletterna?), 1 skäggmunsmal och 2 siamesiska algätare... Hm?

Jag hinner kanske ändra mig igen iofs. (jag har ju inte ens köpt akvariet än) men det är så kul att planera lite!
 
Sv: Många frågor ang. akvarium

Men du du får ju inte glömma klogrodorna, det absolut roligaste djuret man kan ha i ett akvarium ju :bump: MEN nu vill jag med ha ett ju, dumma dej ;)
 
Sv: Många frågor ang. akvarium

Jag tänkte på klogrodor faktiskt... Men huh, de är lite läskiga. ;)

Har ni inte kvar något akvarium som du kan starta upp? :bump:
 
Sv: Många frågor ang. akvarium

Nej de är jätte roliga ju :banana:

Mjo, men jag vet inte hur jag ska hinna med det.... :angel:
 
Sv: Många frågor ang. akvarium

EasyCarbo är en bra koltillsats om man inte vill böka med PMDD då man kan döda hela akvariet om man råkar dosera lite fel så PH sjunker åt fanders. EC är inte så dyrt de heller. 240kr för 5 mån om man har 350lit. så ditt skulle räcka i minste 10 månader.

frigoliten ska du ha i akvariet under sanden.
 
Sv: Många frågor ang. akvarium

Fast det är ju helt olika saker, så man kan inte ersätta det ena med det andra. EasyCarbo ger koldioxid, PMDD är gödning. Så EasyCarbo ersätter väl snarare mäsk eller koltillsatsen i Seachem Excel.

Hur skulle det gå till för att sänka PH med hjälp av en överdos PMDD, menar du? Vad man kan få är naturligtvis övergödning, och det är ju inte bra. Men det är ju inte samma sak som lågt PH.
 
Sv: Många frågor ang. akvarium

Men du du får ju inte glömma klogrodorna, det absolut roligaste djuret man kan ha i ett akvarium ju :bump: MEN nu vill jag med ha ett ju, dumma dej ;)

Men grodorna är väl ena riktiga goffare? Och köper man fel sort, dvs inte dvärgklogroda (ser likadana ut som små) så växer de och växer och äter allt de får in i munnen på vägen. Och de har ganska stora munnar för sin storlek.
 
Sv: Många frågor ang. akvarium

Tack för svaret! Nu klarnade det lite ang. gödningen. :)

Ang. fiskarna så har du ju rätt i att framförallt malarna inte syns så mycket. Dessutom kanske det ändå kan vara bra att blanda ett par olika algätare, då jag kan tänka mig att de är (äter) lite olika beroende på art, o.s.v.? Siamesiska algätare är dessutom en art som jag tycker väldigt mycket om (de är så roliga att titta på), så kunde jag ha ett par sådana utan att det blev "för mycket" så skulle jag gärna ha det.

Så, om jag köper 4 palettciklider, 10 svarta neontetror (de är i alla fall intressantast i dagsläget, tror de skulle kunna bli en ganska bra kontrast till paletterna?), 1 skäggmunsmal och 2 siamesiska algätare... Hm?

Jag hinner kanske ändra mig igen iofs. (jag har ju inte ens köpt akvariet än) men det är så kul att planera lite!

Rent utseendemässigt tycker jag kanske att svarta neontetror inte är så roliga. Kejsartetra eller vinkeltetra är snyggare, i så fall. Men det är ju verkligen en smaksak, neontetrorna är väl också härdigare än kejsartetrorna.

Tror inte att du behöver bekymra dig om att det är för mycket fiskar, vi har i vårt hundraliters (som ju bara har en bottenyta på 50x50) 10 blodfenstetror, 2 fjärilsciklider, 4 pansarmalar, 2 siameser och 1 pleco. Och det är varken överbefolkat eller ser ut som fisksoppa. Vi funderar lite på att skaffa två pansarmalar till kanske, vi får se.
 
Sv: Många frågor ang. akvarium

Rent utseendemässigt tycker jag kanske att svarta neontetror inte är så roliga. Kejsartetra eller vinkeltetra är snyggare, i så fall. Men det är ju verkligen en smaksak, neontetrorna är väl också härdigare än kejsartetrorna.

Och jag som tycker de svarta neontetrorna är tuffa. :D Inte så färgglada visserligen, men snyggare än t.ex. vinekltetror. Kejsartetror har jag aldrig sett IRL, men enligt bilder så verkar de ganska fina.

Tror inte att du behöver bekymra dig om att det är för mycket fiskar, vi har i vårt hundraliters (som ju bara har en bottenyta på 50x50) 10 blodfenstetror, 2 fjärilsciklider, 4 pansarmalar, 2 siameser och 1 pleco. Och det är varken överbefolkat eller ser ut som fisksoppa. Vi funderar lite på att skaffa två pansarmalar till kanske, vi får se.

Nej, det kanske inte är så mycket egentligen... Men det är lite svårt att veta när man inte har akvariet framför sig. Sedan vet jag inte heller hur mycket man egentligen ska gå efter "1 cm fisk/liter vatten"-regeln..?
 
Sv: Många frågor ang. akvarium

Fick nu till svar på det andra forumet att det inte är att rekommendera att ha fler än ett par palettciklider tillsammans i ett litet (126 liters) akvarium, då det högst troligt leder till att någon av dem åker på stryk om de är fler. Suck... :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Många frågor ang. akvarium

Men de är roliga i vilket fall som helts. Själv har jag aldrig råkat ut för att få med mej "fel" groda hem
 
Sv: Många frågor ang. akvarium

Fast det är ju helt olika saker, så man kan inte ersätta det ena med det andra. EasyCarbo ger koldioxid, PMDD är gödning. Så EasyCarbo ersätter väl snarare mäsk eller koltillsatsen i Seachem Excel.

Hur skulle det gå till för att sänka PH med hjälp av en överdos PMDD, menar du? Vad man kan få är naturligtvis övergödning, och det är ju inte bra. Men det är ju inte samma sak som lågt PH.

om amn använder easycarbo och easylife så ska räcka om man säger så. om man vill att de ska växa ännu mera så kan man tillstta CO2.

men jag skulle inte använda PMDD just för att det är så riskabelt om amn skulle råka göra ett litet fel. de andra två tillsammans är ju ett säkrare alternativ.

du är säkert inne på samma stora akvariecomunity som jag är och där skriver dom som har erfarenhet av PMDD att man kan få PHt att kjuta i höjden eller i botten med feldosering av PMDD och rekomenderar därför inte det till "nybörjare". även nitratet kan skjuta i taket av en litet feldosering. och att man ska vara väldigt försiktig. jag själv har aldrig använt mig av de just pga de sakerna. jag tror att mång där vet vad de talar om då de är väldigt insatta i kemi och biologi. läs där så får du förklarat vad som händer =)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Djur Ja, jag vet att det har varit en del akvarietrådar här nu på sistone, men jag hoppas att ni orkar med en till? Det känns enklast att...
2
Svar
27
· Visningar
7 943
Senast: Mabuse
·
Övr. Djur Detta med akvarier börjar kännas nästan hopplöst, så nu skulle jag vilja höra lite mer om era erfarenheter. Hur svårt är det egentligen...
Svar
9
· Visningar
2 326
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp