Akvarietråden II

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Soffan74
Jag gillar verkligen den som är mer i fokus i bilden!
Så glad att du håller hanar med kortare fenor också! De är så läckra. :heart
 
Det växer och växer.
Här är efter första trimmningen av de nya växterna. Jag väljer att låta tigerliljan hållas med sina flytblad i ett tafatt försök att kanske få henne att blomma! Förmodligen hopplöst men skam den som ger sig? :o

35464629_2149816938570923_1995058806307946496_n.jpg
 
Åh är så sugen på att köpa ett större kar. Hade ett för några år sen, mest guramis, så roliga fiskar :love: Är sugen på ett 120 liters men är så svårt att hitta snygga akvariemöbler tycker jag. Just nu har jag ett litet 40 liters med snäckor och en sur kampfiskhane i :D
 
Hoppar in i den här tråden.

Funderar allvarligt på att skaffa ett akvarium igen till hösten. Haft det i tonåren men blev sedan student och flyttade runt en del, så då gick det inte. Hoppas kunna få lite inspiration och tips här.

Tanken än så länge är ca 150-200 liter. Vill ha pansarmalar och neontetror, övrigt är oklart, men vill börja med lättskötta arter. Drömmen har alltid varit scalarer men inser att de behöver mer plats. Växter har jag pinsamt dålig koll på, men tycker det är vackert med mycket grönt.
 
Åh, jag önskar också att jag hade möjlighet att skaffa ett mycket större kar! Känner mig så begränsad med mitt lilla. Ett enda par ciklider och jag får anpassa hela tanken, eftersom det ju är hela deras revir.

Jag skulle lätt köra på ett 220 eller närmaste om du ändå är uppe i den storleken och funderar, @Silver Girl . :)
 
Funderar lite på ett Juwel Lido 120 då jag inte bor så stort och jag vill att akvariet ska vara en snygg möbel och inte som mitt förra dvs en hiskelig tingest som var ett ständigt ögonsår. Är lite fundersam över måtten bara, det är så pass kort att det begränsar fiskvalet rätt rejält. Juwel Rio 180 kunde vara ett alternativt men är kanske lite för stort. Vad har ni för kar? Märken/Storlekar? Tycker akvariebänkar kan vara rätt så hiskeliga så tar tacksamt emot tips på snygga i den genren :D
 
Funderar lite på ett Juwel Lido 120 då jag inte bor så stort och jag vill att akvariet ska vara en snygg möbel och inte som mitt förra dvs en hiskelig tingest som var ett ständigt ögonsår. Är lite fundersam över måtten bara, det är så pass kort att det begränsar fiskvalet rätt rejält. Juwel Rio 180 kunde vara ett alternativt men är kanske lite för stort. Vad har ni för kar? Märken/Storlekar? Tycker akvariebänkar kan vara rätt så hiskeliga så tar tacksamt emot tips på snygga i den genren :D
Har ett 100 kar, men utan akvariebänk. Köpte en byrå på Erikshjälpen.
Sedan har jag en 54a med möbel.
Ett 48a står på en byrå, även 30 +39an, på en annan byrå. Som jag hittade på Erikshjälpen. Där kan man hitta bra möbler till bra pris. Även Rödan och Återbruket har.
En 54a + en 25 (med landisar) står på en byrå jag hittade i min sommarstuga.
55an med landisar står på en fyrkantig pall.
Yngel karet 5,8an står på golvet än
Det är mina 9 kar :o
 
Har ett 100 kar, men utan akvariebänk. Köpte en byrå på Erikshjälpen.
Sedan har jag en 54a med möbel.
Ett 48a står på en byrå, även 30 +39an, på en annan byrå. Som jag hittade på Erikshjälpen. Där kan man hitta bra möbler till bra pris. Även Rödan och Återbruket har.
En 54a + en 25 (med landisar) står på en byrå jag hittade i min sommarstuga.
55an med landisar står på en fyrkantig pall.
Yngel karet 5,8an står på golvet än
Det är mina 9 kar :o

Vill helst inte ha karet på något annat än en akvariemöbel, det lär väga omkring 300 kg med allt i sen och vill inte riskera att byrån ger vika. Plus att det helst ska matcha resten av inredningen. Men Juwels vita skulle nog funka ganska bra ändå.
 
Vill helst inte ha karet på något annat än en akvariemöbel, det lär väga omkring 300 kg med allt i sen och vill inte riskera att byrån ger vika. Plus att det helst ska matcha resten av inredningen. Men Juwels vita skulle nog funka ganska bra ändå.
ok, jag har ju "lättare" kar
 
Funderar lite på ett Juwel Lido 120 då jag inte bor så stort och jag vill att akvariet ska vara en snygg möbel och inte som mitt förra dvs en hiskelig tingest som var ett ständigt ögonsår. Är lite fundersam över måtten bara, det är så pass kort att det begränsar fiskvalet rätt rejält. Juwel Rio 180 kunde vara ett alternativt men är kanske lite för stort. Vad har ni för kar? Märken/Storlekar? Tycker akvariebänkar kan vara rätt så hiskeliga så tar tacksamt emot tips på snygga i den genren :D

Jag har aldrig haft en akvariemöbel. :angel: Samtiga större har stått på akvarieställningar och det jag har nu får vackert plats på köksbänken - men jag förstår helt hur du tänker! Allt utöver hur måtten skulle begränsa fiskvalet?

Är man väldigt specifik spelar det förstås roll. Tänker typ regnbågsfisk - långt med kraftig ström vs Scalarer - hellre högt med lugnare vatten... men är man inte jättekräsen måste väl måtten vara ganska extrema för att man ska känna sig begränsad? :)
 
Jag har aldrig haft en akvariemöbel. :angel: Samtiga större har stått på akvarieställningar och det jag har nu får vackert plats på köksbänken - men jag förstår helt hur du tänker! Allt utöver hur måtten skulle begränsa fiskvalet?

Är man väldigt specifik spelar det förstås roll. Tänker typ regnbågsfisk - långt med kraftig ström vs Scalarer - hellre högt med lugnare vatten... men är man inte jättekräsen måste väl måtten vara ganska extrema för att man ska känna sig begränsad? :)

Ja antalet liter i Lidon är det inget fel på, tänker mest på längden på karet, vad jag har läst mig till så skulle det begränsa lite i fiskvalet, många fiskar ska ju ha minst 80 cm på längden. Kanske jag som är för nitisk? :D Mitt nuvarande står också på köksbänken :) Akvarieställningar är ju en sak men en vanlig gammal byrå hade jag aldrig vågat ha, skräcken att komma hem till 200 liter vatten är stor :crazy::D
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Ja antalet liter i Lidon är det inget fel på, tänker mest på längden på karet, vad jag har läst mig till så skulle det begränsa lite i fiskvalet, många fiskar ska ju ha minst 80 cm på längden. Kanske jag som är för nitisk? :D Mitt nuvarande står också på köksbänken :) Akvarieställningar är ju en sak men en vanlig gammal byrå hade jag aldrig vågat ha, skräcken att komma hem till 200 liter vatten är stor :crazy::D

Lite får man förstås tänka efter, men å andra sidan får du möjligheter åt andra hållet med ett högt kar istället. Olika nivåer för fiskarna till exempel. :)

Haha, det där känner jag så väl igen! Första två månaderna efter jag fick hem mitt 395l kunde jag inte sova. Jag var så rätt att vi inte hade stämt av ordentligt med möbeln och att det skulle spricka. :nailbiting:
Det är en av de stora anledningarna till att jag inte kan skaffa ett större kar här. Hela lägenheten har ju heltäckningsmatta! Det skulle jag Aldrig ställa ett störra kar på.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
40 340
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 485
Senast: Ajda
·
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 554
Senast: Breaktown
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
8 656

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp