Akvarietråden II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lite får man förstås tänka efter, men å andra sidan får du möjligheter åt andra hållet med ett högt kar istället. Olika nivåer för fiskarna till exempel. :)

Haha, det där känner jag så väl igen! Första två månaderna efter jag fick hem mitt 395l kunde jag inte sova. Jag var så rätt att vi inte hade stämt av ordentligt med möbeln och att det skulle spricka. :nailbiting:
Det är en av de stora anledningarna till att jag inte kan skaffa ett större kar här. Hela lägenheten har ju heltäckningsmatta! Det skulle jag Aldrig ställa ett störra kar på.

Ja men eller hur! Sist jag hade ett större kar som dessutom var begagnat låg jag och lyssnade efter knakande ljud första veckan :D

Var faktiskt och kollade på både Lido och Rio igår, Rion var betydligt smidigare än jag hade väntat mig plus att tillhörande bänk var riktigt snygg men Lidon var också fin plus att min zooaffär hade paketpris på den som var minst sagt intressant. Så nu är valet om möjligt ännu svårare :D
 
@Halfrek Jag tar nästan hellre ett begagnat kar, så länge det varit vattenfyllt hela tiden då förstås. Men ja, det är en speciell känsla det där. :D Tänk då snubben jag hämtade mitt stora kar ifrån. Han hade ett 1200liters i sitt vardagsrum! :eek: En av hans fiskar var lika stor som min terrier (som för övrigt var otroligt fascinerad.)!

Ett angenämt dilemma skulle jag vilja säga!
Det ska bli spännande att följa oavsett vad du väljer.
 
Nämen, fanns det en akvarietråd här på Buke också? Kul!
Har ett Rio 240. Snygg för att vara akvariemöbel, får in de tillbehör vi har i skåpen och är lite bättre med en riktig möbel för en lätt ångestdriven Vassi som fortfarande hoppar till vid minsta knäppande på karet :D
Tyvärr ser karet i sig inte så vackert ut nu. Innan flytt för typ 18 månader sedan hade vi Vallisar som verkade satsa på world domination, numera växer dom typ en dm och stannar sedan där. Från grön skog till ingenting :o Så har tappat intresset lite och sköter det ganska slentrianmässigt, med hoppas få en nytändning.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Mitt 100 kar har jag köpt av en kompis, begagnad då med ljusramp. Har köpt filter till.
Det är bara mitt 30 kar som jag köpt nytt. Resten begagnade, mest på Fb. Där kan man hitta en hel del. Även Tradera och Blocket
 
Nämen, fanns det en akvarietråd här på Buke också? Kul!
Har ett Rio 240. Snygg för att vara akvariemöbel, får in de tillbehör vi har i skåpen och är lite bättre med en riktig möbel för en lätt ångestdriven Vassi som fortfarande hoppar till vid minsta knäppande på karet :D
Tyvärr ser karet i sig inte så vackert ut nu. Innan flytt för typ 18 månader sedan hade vi Vallisar som verkade satsa på world domination, numera växer dom typ en dm och stannar sedan där. Från grön skog till ingenting :o Så har tappat intresset lite och sköter det ganska slentrianmässigt, med hoppas få en nytändning.

Haka på tråden och bli sugen igen! :up: :) Vad har ni för fisk i?
 
Haka på tråden och bli sugen igen! :up::) Vad har ni för fisk i?
Hoppas på det! :) Nu har jag fått vad jag tror är cyano på nya jättevallisarna vi köpte för att få igång växtligheten :banghead: Nya lysrör väntar också på posten, men frågan är om vi behöver köra mörkläggning först.
Vi har ett scalare-par som ömsom vill slåss ömsom leker. En ensam stackars apisto macmasteri-hona, han dog i våras. Ett gäng corys, 10 vitfenade rosentetror. Och självklart en obligatorisk, grinig, ancistrus :D Ingen risk för överbefolkning än mao! Nu går tankarna kring och jag ska leta upp en herr Macmasteri II eller byta till en trio kakaduor.
Vad har i ditt, förutom fantastiskt mycket växter? :up: Tyckte jag läste något om ciklider?
 
Hoppas på det! :) Nu har jag fått vad jag tror är cyano på nya jättevallisarna vi köpte för att få igång växtligheten :banghead: Nya lysrör väntar också på posten, men frågan är om vi behöver köra mörkläggning först.
Vi har ett scalare-par som ömsom vill slåss ömsom leker. En ensam stackars apisto macmasteri-hona, han dog i våras. Ett gäng corys, 10 vitfenade rosentetror. Och självklart en obligatorisk, grinig, ancistrus :D Ingen risk för överbefolkning än mao! Nu går tankarna kring och jag ska leta upp en herr Macmasteri II eller byta till en trio kakaduor.
Vad har i ditt, förutom fantastiskt mycket växter? :up: Tyckte jag läste något om ciklider?

Gah! Cyano är ett riktigt härke! jag drogs med trådalger i nästan Två År innan jag lyckades bli av med eländet! Fast det är i alla fall en alg som nästan är snygg. :D Jag skulle skynda mig att fort som rackarn nypa av de drabbade bladen på vallisarna, de tål hur mycket stryk som helst.
Har precis köpt en till ljusramp också, men i samma veva tog easycarbon slut så jag har inte vågat köra igång den än, just på grund av algrisken.

Åh, jag älskar alla sorters apistos! Har sällan lyckats bra med dem men de är så söta och personliga. :heart

I min lilla trädgård simmar ett lekpar palettciklider, tre corys och fem glödband. Jag hade åtta tetror från början men paletthonan är ett Monster! Hon lyckades jaga tre av dem så hårt att de hoppade ur karet. Ehum, så de får inte mer sällskap, även om hon lugnat sig en del sedan hon fick en ny partner. :angel:
 
Har nästan till 100% bestämt mig för Rio 180l nu. Jobbiga är att jag kan inte härbärgera det själv så behöver bärhjälp, vill ju ha det nu NU NU :D Funderar på att köpa det från Hornbach med hemkörning men med min tur så vägrar väl posten leverera till dörren och så står man där med x antal kg akvarium+bänk och glor. Ska se om jag kan beveka en kompis till att assistera. Så sugen på att komma igång!
 
Gah! Cyano är ett riktigt härke! jag drogs med trådalger i nästan Två År innan jag lyckades bli av med eländet! Fast det är i alla fall en alg som nästan är snygg. :D Jag skulle skynda mig att fort som rackarn nypa av de drabbade bladen på vallisarna, de tål hur mycket stryk som helst.
Har precis köpt en till ljusramp också, men i samma veva tog easycarbon slut så jag har inte vågat köra igång den än, just på grund av algrisken.

Åh, jag älskar alla sorters apistos! Har sällan lyckats bra med dem men de är så söta och personliga. :heart

I min lilla trädgård simmar ett lekpar palettciklider, tre corys och fem glödband. Jag hade åtta tetror från början men paletthonan är ett Monster! Hon lyckades jaga tre av dem så hårt att de hoppade ur karet. Ehum, så de får inte mer sällskap, även om hon lugnat sig en del sedan hon fick en ny partner. :angel:
Har faktiskt aldrig fått det förut, bara läst skräckhistorier. Trådalgerna däremot är välbekanta... Tack för tipset, ska göra vb ikväll, så nyper dom då. Har gött med PMDD till för någon månad sen, men glömmer hela tiden beställa nytt. Easycarbo har jag faktiskt aldrig testat.
Haha, har hört att dom är jäkligt tuffa paletterna! :D Har du försökt dra upp yngel för dom någon gång?
 
Har faktiskt aldrig fått det förut, bara läst skräckhistorier. Trådalgerna däremot är välbekanta... Tack för tipset, ska göra vb ikväll, så nyper dom då. Har gött med PMDD till för någon månad sen, men glömmer hela tiden beställa nytt. Easycarbo har jag faktiskt aldrig testat.
Haha, har hört att dom är jäkligt tuffa paletterna! :D Har du försökt dra upp yngel för dom någon gång?

Det är förstås inte ens säkert att det är cyano - enligt min erfarenhet sätter det sig framför allt på grus och dekorationer, men lika bra att nypa bladen ändå. ;)
Jag älskar PMDD! Haha, har just slut på mitt lager och vet inte hur jag får tag på det här i UK så jag är jättenervös inför att byta gödning, och jag skulle inte klara mig utan min easycarbo. Har kört med jästbaserad koldioxid någon period men det är för mycket meck för mina vardagsbehov.

De är stentuffa! :D Men så vackra och okomplicerade ändå! Jag har alltid haft dem i sällskapskar förut men den här tösen är någonting i särklass. Hon har haft ihjäl två hanar innan jag hittade den här också.
En underskattad ciklid tycker jag.
Och visst har jag det! De är väldigt lättlekta!
Jag tror det här paret är på gång snart faktiskt, hon har sådan fin ballongmage. :love:
 
Mitt powercouple. :D

36617011_2166188153600468_7533030813621813248_n.jpg

36596335_2166188250267125_5808888519891877888_n.jpg
 
Lysrör bytta, ny pmdd införskaffad, så ska vi se om inte växterna börjar ta sig igen :D

Har fått en till fundering ang ny fisk. Nu står det mellan macmasteri, men en ny hane kommer vara så mycket mindre än frugan. Eller trio kakaduor. Men sen har jag ju blivit påmind om hur jäkla vackra orginal-fjärilar är! :love: Men ryktet är ju ganska avskräckande tyvärr...

Hur går det för dig @Halfrek, har du fått någon bärhjälp ännu? :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
55 56 57
Svar
1 138
· Visningar
42 549
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 030
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 603
Senast: Breaktown
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 129
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp