Akvarietråden II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så avis på era regnskogar! :cautious: Har skaffat gödning, köpt nya växter. Senaste sorten typ smälte bort efter en vecka. Så här ynkligt ser det ut. Nåja, nörd-sambon har ett mäsk-set (tror jag det är) så kanske måste börja med co2. Innan flytt för två år sen hade vi galet mycket vallis som täckte hela ytan. Nu ser dom ut som nere i vänsta hörnet, kanske 4 cm :mad:
20181025_175958.jpg
 
Funderar på vilka växter, spixi och randiga jättar, INTE äter?:confused:
De skövlar allt i deras kar, förutom plastblommorna:devil:
Är ingen idé att köpa dyra växter dit.
Ska till storauktionen i Örebro på lördag, ska se om jag kan fynda lite plantor där:banana:
 
Så avis på era regnskogar! :cautious: Har skaffat gödning, köpt nya växter. Senaste sorten typ smälte bort efter en vecka. Så här ynkligt ser det ut. Nåja, nörd-sambon har ett mäsk-set (tror jag det är) så kanske måste börja med co2. Innan flytt för två år sen hade vi galet mycket vallis som täckte hela ytan. Nu ser dom ut som nere i vänsta hörnet, kanske 4 cm :mad:Visa bifogad fil 20846

Flytande CO2 är myyycket lättare än mäsk. Jag körde med mäsk för en massa år sedan och det var jättesvårt att få en jämna balans. Det flytande duger alldeles utmärkt för husbehov upplever jag, och är lätt att dosera.
Om man nu inte gillar mäskpysslet förstås! :)
Växterna man köper i butik är ju dessutom odlade ovan vatten och smälter ofta bort innan de tar sig. Du kan alltid prova shoppa från privatpersoner på nätet istället. Jag hade gärna skickat om jag bott i Sverige!

Fasst du visste kanske allt det där redan. :D
 
Funderar på vilka växter, spixi och randiga jättar, INTE äter?:confused:
De skövlar allt i deras kar, förutom plastblommorna:devil:
Är ingen idé att köpa dyra växter dit.
Ska till storauktionen i Örebro på lördag, ska se om jag kan fynda lite plantor där:banana:

Tror det är rätt kört med randiga jättar. Blev det inte förbud att sälja dem delvis på grund av att de skövlar ungefär Allt? :D
 
Och idag kokade jag Repashy Communicity Plus till mina firrar.
Det luktar apa:wtf:, men blev väldigt populärt hos dem. Så nu har jag en plåt Repashy på balkongen åt dem.
 
Flytande CO2 är myyycket lättare än mäsk. Jag körde med mäsk för en massa år sedan och det var jättesvårt att få en jämna balans. Det flytande duger alldeles utmärkt för husbehov upplever jag, och är lätt att dosera.
Om man nu inte gillar mäskpysslet förstås! :)
Växterna man köper i butik är ju dessutom odlade ovan vatten och smälter ofta bort innan de tar sig. Du kan alltid prova shoppa från privatpersoner på nätet istället. Jag hade gärna skickat om jag bott i Sverige!

Fasst du visste kanske allt det där redan. :D
Hehe, visste nog det mesta, men det är trevligt att snacka akvarium ändå! ;) Och jag behövde nog peppen att köpa flytande när allt som behövs för mäsken redan finns hemma :) Har hört att det är bökigare och ojämnare och jag vet ju att fjärilarna är känsliga så det är väl det rimliga att göra. Har köpt en del växter via tradera innan, men fick PMDD gratis när jag köpte växter från butik. Tur penningbladen tog sig i alla fall!
Och tack, vad gulligt av dig!
 
Har röjt igen och klipsat bort en del växter. De håller på att bilda en grön matta i sanden nu, vilket är väldigt fint. Jag bara knipsar när de börjar ta över de öppna vattenytorna.

En väldig massa physa-snäckor har dykt upp också, inga fina tigrar utan en enorm mängd bäbisar bara... Plockade bort ett gäng av dem också när jag ändå var igång. Lite trött på dem just nu, även om de håller rent och gör nytta.

Eldisen är i grottan, Palettparet inne i sin växt. Guramiparet lite omskakade borta vid pumpen. Corysarna och guppygänget är de enda som verkar relativt oberörda när jag är nere i akvariet och grejar.
 
Nån i stora karet har börjat käka upp växterna där. Troligen mina ancitrusar...
Så jag måste snart köpa nya växter. Både dit och till de kar med spixi och jättar.
Ska åka på Haninges auktion och se om det finns lite billiga växter där
 
Nån i stora karet har börjat käka upp växterna där. Troligen mina ancitrusar...
Så jag måste snart köpa nya växter. Både dit och till de kar med spixi och jättar.
Ska åka på Haninges auktion och se om det finns lite billiga växter där
Åker du från Uppsala till Haninge för att köpa växter? :eek:
Bild på lill-Bettan? :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
55 56 57
Svar
1 132
· Visningar
42 361
Senast: Exile
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 006
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 598
Senast: Breaktown
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 116
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp