Akvarietråden II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lite gelé pudding...
20190325_183947.jpg
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Ah sorry. Jag tillför co2 i det. Från tub, dvs under tryck (jämfört med om man använder mäsk eller häller i t ex easy carbo). Så jag har en kolsyrepatron och sen utrustning där jag kan justera hur mycket/lite det ska vara, samt stänger av och slår på tillförseln när fotosyntes inte sker (under natten/när belysningen är av). Men kan koppla så den känner av pH och slår på/av utifrån det med.

Men när det är inkopplat och justerat så det enda jag gör är byter kolsyrepatronen när den tar slut. Himla smidigt.

Men varför? Jag kan inget om akvarier:)
 
Har alltid varit svag för labyrintfiskar! Sugen på gurami eller kamp i ett hypotetiskt andra akvarium... Fast de tar väl också räkor och tre kar vill jag inte ha :p

Fick mig en bättre titt på ynglet. Känner mig ganska säker på att det är en pansarmal. Lyckades inte få nån bild dock.

jag har alltid varit en asienfantast! :heart Tycker att regionen har så mycket att bjuda på som man inte alltid ser i handeln. Sedan köpte jag herr Rubin som en vanlig honung, men det är han helt uppenbart inte.
Du kan ju köra på någonting litet med räkorna, som en knorrgurami eller choklad, eller varför inte min allra finaste drömfisk - badis badis? :love:

Det känns jättekonstigt att ha ett kar med bara tetror och corys nu! Spännande, men skumt. :D jag hade visserligen nästan uteslutande malawis när jag först började, men det kändes också helt annorlunda från till exempel SA som verkar locka så många.


Oh, hoppas det är en liten cory! Roligt med en bonusfisk!
 
jag har alltid varit en asienfantast! :heart Tycker att regionen har så mycket att bjuda på som man inte alltid ser i handeln. Sedan köpte jag herr Rubin som en vanlig honung, men det är han helt uppenbart inte.
Du kan ju köra på någonting litet med räkorna, som en knorrgurami eller choklad, eller varför inte min allra finaste drömfisk - badis badis? :love:

Det känns jättekonstigt att ha ett kar med bara tetror och corys nu! Spännande, men skumt. :D jag hade visserligen nästan uteslutande malawis när jag först började, men det kändes också helt annorlunda från till exempel SA som verkar locka så många.


Oh, hoppas det är en liten cory! Roligt med en bonusfisk!
Jag hamnar alltid på SA! Gillar både miljön och fiskarna. De afrikanska cikliderna lockar inte alls... Men ett Asienkar skulle jag kunna tänka mig! Gurami, kilfläcksrasbora mm.
Antar att knorrgurami är samma som pygme? Har kikat på dem men läste att de också kan ta räkor.

Jag hoppas ynglet klarar sig. Men vet inte riktigt vad jag ska göra med den sen. De är ju stimfiskar.
 
Vi bytte akvarium på våra ciklider idag, eller vi håller på snarare. Sambon hämtade ett 320 literskar idag som han har hållit på med hela dagen. Vi ska ha det i köket istället för 190 liters hörnakvariumet som vi har haft förut.

Vi har ett 100 literskar i sovrummet och flyttade en del av cikliderna dit. Bara för att se fisk efter fisk tvärdö 😢 Alla våra vita ciklider är borta. Vi har de stora cikliderna kvar som ska vara i köket ihop med vår stora mal. Håll tummarna att inte de dör också.
 
Vi bytte akvarium på våra ciklider idag, eller vi håller på snarare. Sambon hämtade ett 320 literskar idag som han har hållit på med hela dagen. Vi ska ha det i köket istället för 190 liters hörnakvariumet som vi har haft förut.

Vi har ett 100 literskar i sovrummet och flyttade en del av cikliderna dit. Bara för att se fisk efter fisk tvärdö 😢 Alla våra vita ciklider är borta. Vi har de stora cikliderna kvar som ska vara i köket ihop med vår stora mal. Håll tummarna att inte de dör också.

Men NeJ! Så jävla tråkigt! Har ni någon aning om vad som hände? :(
Tack och lov är de ju lätta att få lek på så ni kan få fler, och elfenben kan ni säkert hitta i handeln. Men ändå, vilken förlust! :heart
 
Men NeJ! Så jävla tråkigt! Har ni någon aning om vad som hände? :(
Tack och lov är de ju lätta att få lek på så ni kan få fler, och elfenben kan ni säkert hitta i handeln. Men ändå, vilken förlust! :heart
Jättetrist verkligen, ca 20 st som dog.
Men vi har många kvar också så vi hoppas få mer yngel snart. Antagligen var det nåt gödningsmedel som sambon hade haft i för växterna som gjorde det. Blev som en hinna som gjorde att de inte fick tillräckligt med syre.
 
Jag hamnar alltid på SA! Gillar både miljön och fiskarna. De afrikanska cikliderna lockar inte alls... Men ett Asienkar skulle jag kunna tänka mig! Gurami, kilfläcksrasbora mm.
Antar att knorrgurami är samma som pygme? Har kikat på dem men läste att de också kan ta räkor.

Jag hoppas ynglet klarar sig. Men vet inte riktigt vad jag ska göra med den sen. De är ju stimfiskar.

Jag gillar dem också, det fastnade helt enkelt aldrig. ^^ Tror jag blev för insnöad på allt annat.

Tror inte att knorr och pygme är samma art, men jag kan ha fel. De är nog rätt lika oavsett och du har säkert rätt i att de kan knipa en räka eller två - skrev för övrigt fel i min förra post. Det ska vara dario dario, helt makalösa små fiskar som jag önskar att jag kunde få tag på igen! :love:
 
Jättetrist verkligen, ca 20 st som dog.
Men vi har många kvar också så vi hoppas få mer yngel snart. Antagligen var det nåt gödningsmedel som sambon hade haft i för växterna som gjorde det. Blev som en hinna som gjorde att de inte fick tillräckligt med syre.

Jätteskumt och verkligen himla sorgligt! De stora ser i all fall nöjda ut i nya baljan. :)
 
Släppte i de överlevande killi barnen i sitt kar. Sedan dess har jag inte sett till dem, men de gömmer väl sig i djungeln av växter?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Andra dagen på Akvariehelgen avklarad.
Många bra föredrag bla om räkor, växter och aqua scaping
Vann både på det vanliga lotteriet och Dyringen
 
3e och sista dagen på Akvariehelgen avklarad.
Föredrag om kampfiskar, snäckor, minifiskar och ciklider från Madagaskar bla
Köpte en dumbo hane och 3 honor från Sofie som föreläste om kampfiskar
Och Bruna jätte posthorn från Pernilla som föreläste om snäckor
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
53 54 55
Svar
1 086
· Visningar
40 595
Senast: Exile
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 521
Senast: Ajda
·
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 561
Senast: Breaktown
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
8 779

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp