Akvarietråden II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min nya hane Elvis
20190401_100527.jpg
 
Min fissidens-mossa och blyxa har ÄNTLIGEN börjat växa efter lite mixtrande med gödningen och kamp med svarta skäggalger hos guramisarna. Bah! Tamefan på tiden. Kanske blir min quirky lilla tank som jag tänkt mig så småningom ändå. :)
 
Min "växtsnubbe" rååååkade skicka med ett par bonus vesuvius svärdsplantor förra veckan också, trots att akvariet egentligen var färdigplanterat. :D Hoppas de tar sig, de är så fräcka!

Lånar en bild.
39466383_492a61bc-29b0-42ab-98d8-f9ef8b9f9ae2_2048_0.jpg


Jag överväger allvarligt att börja med CO2.
 
Min "växtsnubbe" rååååkade skicka med ett par bonus vesuvius svärdsplantor förra veckan också, trots att akvariet egentligen var färdigplanterat. :D Hoppas de tar sig, de är så fräcka!

Lånar en bild.
39466383_492a61bc-29b0-42ab-98d8-f9ef8b9f9ae2_2048_0.jpg


Jag överväger allvarligt att börja med CO2.

Kör co2! Jag var skeptisk men tog inte lång tid att bli helt frälst!
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Kör co2! Jag var skeptisk men tog inte lång tid att bli helt frälst!

Jag körde mäsk i mitt stora kar för många år sedan och det funkade bra men var så jäkla bökigt. Den moderna varianten verkar mycket enklare men är så snordyr att starta upp att jag blir snål! :o:D Behöver förmodligen bättre ljus också..... fast det vill jag ju ha ändå....
 
Jag körde mäsk i mitt stora kar för många år sedan och det funkade bra men var så jäkla bökigt. Den moderna varianten verkar mycket enklare men är så snordyr att starta upp att jag blir snål! :o:D Behöver förmodligen bättre ljus också..... fast det vill jag ju ha ändå....

Jag fick särbons co2 anläggning. Eller jag fick låna den och prova. Moahahaha. Som att han nånsin kommer få tillbaka den. Han fick köpa en ny ;)

Det behöver inte bli så dyrt. Särbon köpte nyss ny (host) och det gick på kanske 1500. Dock kan ju han sen skruva ihop delarna själv då men.

Jag kör med sodastreamtub dock, men beror ju på hur stort du har om det blir vettigt.
 
Jag fick särbons co2 anläggning. Eller jag fick låna den och prova. Moahahaha. Som att han nånsin kommer få tillbaka den. Han fick köpa en ny ;)

Det behöver inte bli så dyrt. Särbon köpte nyss ny (host) och det gick på kanske 1500. Dock kan ju han sen skruva ihop delarna själv då men.

Jag kör med sodastreamtub dock, men beror ju på hur stort du har om det blir vettigt.

Praktiskt att låna saker för att prova på! :D
Haha, 1500 spänn är liksom vad jag sparar ihop på två månader ungefär, så lite lagom smådyrt tycker jag. ;) Men det kan ju vara värt att se sig omkring, rätt som det är trillar man över någonting begagnat eller ett bra DIYprojekt!
Karet är bara runt 70liter.
Om inte annat kan jag ju mecka med mäsk till att börja med.... om jag ids. Hmm... Det är knepigt med balansen ibland bara, så mycket minns jag!
I och för sig växer det hyfsat nu också, men man blir ju så OTÅLIG! :D
 
Praktiskt att låna saker för att prova på! :D
Haha, 1500 spänn är liksom vad jag sparar ihop på två månader ungefär, så lite lagom smådyrt tycker jag. ;) Men det kan ju vara värt att se sig omkring, rätt som det är trillar man över någonting begagnat eller ett bra DIYprojekt!
Karet är bara runt 70liter.
Om inte annat kan jag ju mecka med mäsk till att börja med.... om jag ids. Hmm... Det är knepigt med balansen ibland bara, så mycket minns jag!
I och för sig växer det hyfsat nu också, men man blir ju så OTÅLIG! :D

Jag tänkte på jmf med färdiga paket. Billigt är det ju dock inte.

Enda nackdelen med co2 är att det växer så in åt helvete att jag får rensa hela tiden. Också otålig men nu önskar jag mig ibland lite mer laaagom ;)
 
Jag tänkte på jmf med färdiga paket. Billigt är det ju dock inte.

Enda nackdelen med co2 är att det växer så in åt helvete att jag får rensa hela tiden. Också otålig men nu önskar jag mig ibland lite mer laaagom ;)

Det där sista minns jag med blandade känslor! Jag avskyr att kasta växter, så det var alltid ett himla joxand emed att ge bort och posta och skicka och pracka på folk cuttings hit och dit hela tiden. :laugh: Aldrig är man nöjd!
 
Det var en snubbe som blev så FÖRBASKAT arg på mig i en akvariegrupp idag för att jag gick emot när han rekommenderade en tjej med ett 60l akvarium att skaffa boesemani regnbågar. Jag skulle tydligen "Shut up" och "stop being so fucking annoying". :o
 
Det var en snubbe som blev så FÖRBASKAT arg på mig i en akvariegrupp idag för att jag gick emot när han rekommenderade en tjej med ett 60l akvarium att skaffa boesemani regnbågar. Jag skulle tydligen "Shut up" och "stop being so fucking annoying". :o
Vilken idiot, av vilken anledning?
 
Vilken idiot, av vilken anledning?
För att "I know the species!" (hans ord) förstås. Jag skulle inte komma här och komma. ;)

Blev bara så jäkla paff, det är en sådan trevlig grupp och så kom den där muppen mitt i alltihop. Klart vi har olika åsikter ibland men här skulle jag minsann sättas på plats av en karl som tycker att man kan hålla minst sex stora, livliga regnbågar i ett 60l akvarium. O_o
Jag tror han är bannad nu....
 
Den okända coryn (misstänker pygmé utifrån artbilder, har fortfarande inte varit på djuraffären och kollat) växer och är numera helt orädd.
 

Bifogade filer

  • IMG_20190404_180850755.jpg
    IMG_20190404_180850755.jpg
    326,7 KB · Visningar: 29
Snyggt!

Jag börjar bli rätt nöjd nu faktiskt... (Ja karet är repigt, en av anledningarna till att jag är sugen på att byta ut det). Visa bifogad fil 27825

Ser skitmysigt ut! Jag gillar verkligen tefärgat vatten. :heart
Mitt sttora har några repor också, fast de är längre ned på rutan. Lite tråkigt när de hamnar mitt i blickfånget sådär, jag förstår att det känns störigt efter ett tag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
55 56 57
Svar
1 120
· Visningar
41 964
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
15 867
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 593
Senast: Breaktown
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 086

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp