Akvarietråden II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du kan få ett gäng av mig :p. Mina förökar sig genom delning :crazy:.

:laugh: Ungefär som mina paletter! Tack men jag tror jag avstår. :D
De är förjäkla söta dock. Jag tittade faktiskt på ett par 'super red' häromveckan, men.... neh. Jag håller mig till mina corysar.
 
And so it begins...

Ingen koll alls på ancistrusar dessvärre. Tror jag är den enda akvariemänniskan i hela världen som aldrig haft en. :D
Du kan få ett gäng av mig :p. Mina förökar sig genom delning :crazy:.
Jag har nog aldrig haft ett par. Hoppas på dessa just eftersom de sägs vara lätta att få yngel efter. Inte könsmogna än. Ska köpa en ordentlig grotta också. Sen låter det ju som en sån sak som är kul första gången :p (ungefär som att jag väntar på guppyyngel nu...).
Samma sak med paljetter! Har jag aldrig haft.
 
Jag har nog aldrig haft ett par. Hoppas på dessa just eftersom de sägs vara lätta att få yngel efter. Inte könsmogna än. Ska köpa en ordentlig grotta också. Sen låter det ju som en sån sak som är kul första gången :p (ungefär som att jag väntar på guppyyngel nu...).
Samma sak med paljetter! Har jag aldrig haft.

Det är såklart alltid kul med yngel. Beviset på att man gör någonting rätt helt enkelt! :)
Hittar man dessutom en fiskaffär som kan ta emot dem är det ännu bättre! jag brukade kunna byta in mina lombardoi och andra mot presentkort när jag hade malawis. :heart Bästa butiken!
 
Har albino och bruna ancistrus, förökar sig som kaniner, behövs ingen grotta, räcker med rötter med tighta skåror för mina, köpte en grotta och de var aldrig inne i den.
Säljer/ger bort ständigt.
Har gett bort ett väldigt fertilt par nu för någon vecka sen, hoppas på lite lätt minskning i produktionen. Men kul samtidigt för verkar fått någon mer fläckig på sistone, får hoppas den överlever till vuxen ålder och att jag inte råkat ge bort den.

Funderar på att göra mig av med min platyfarm och kanske satsa på pygméguramis, men är tveksam till om min vattenkvalité är stabil nog.

Använder någon av er dropptest m.m för att kolla av nitrit och ammoniak?
 
Jag har nog aldrig haft ett par. Hoppas på dessa just eftersom de sägs vara lätta att få yngel efter. Inte könsmogna än. Ska köpa en ordentlig grotta också. Sen låter det ju som en sån sak som är kul första gången :p (ungefär som att jag väntar på guppyyngel nu...).
Samma sak med paljetter! Har jag aldrig haft.
Jag har en rot mina grävt en lya under. Grotta verkar helt onödigt i deras ögon.
 
Nuvarande ancistruspar hatar varandra. Alla tidigare har ynglat av sig som attans helt utan grotta osv.

Jag gör dropptest ibland. Mest för jag kör en lat mix av co2, högt ljus, hög gödning men med väldigt få vattenbyten. Så estimated index fungerar inte utan jag måste kolla av ibland om det funkar fint eller är dags att byta vatten.
 
7CD7C488-3753-497F-B475-FF685A22FF01.jpeg
Tänk att corysarna - som är de minst skygga jag har i karet - alltid har något sjätte sinne för när jag tar ett kort 😂 De är alltid framme hela tiden annars - men fastnar nästan aldrig på kort

Dålig mobilkamera så ej rättvisande bild men
 
Har ett gäng ancitrus också, i olika kar. Har vanliga Bruna, 2 super röda, några red dragons och några slöjisar bruna.
Fick en stor brun hane av en föreningskompis för några veckor sedan. Han hade rom i en grotta som medföljde honom. Nu har jag yngel - i innerfiltrerna...
 
Har startat om 2 kar nu, min 41a och 30 kar. 4 timmar efter flytten dit började jättarna lägga äggO_o Nu är det 7 äggklumpar i 2 kar
Produktiva små :devil:
 
Jag testar aldrig vattnet. :o
Gjorde någon gång när jag körde malawis bara för att få en uppfattning om vad jag hade för grundvärden, annars är det bara någonting jag gör när jag misstänker att någonting är fel.
 
Flyttat herr kamphane och hans kompisar till det gamla räkkaret.
Tömt och tvättat ur hans gamla kar.
Haft i ny sand och vatten. Planterat lite växter.
Nu får det stå ett tag innan killisarna kan flytta dit. De är ännu pytte små. Och det behövs fler växter dit
Några snäckor får gå in det så länge
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Har albino och bruna ancistrus, förökar sig som kaniner, behövs ingen grotta, räcker med rötter med tighta skåror för mina, köpte en grotta och de var aldrig inne i den.
Säljer/ger bort ständigt.
Har gett bort ett väldigt fertilt par nu för någon vecka sen, hoppas på lite lätt minskning i produktionen. Men kul samtidigt för verkar fått någon mer fläckig på sistone, får hoppas den överlever till vuxen ålder och att jag inte råkat ge bort den.

Funderar på att göra mig av med min platyfarm och kanske satsa på pygméguramis, men är tveksam till om min vattenkvalité är stabil nog.

Använder någon av er dropptest m.m för att kolla av nitrit och ammoniak?
Fick höra att det blir fläckiga vid korsning bruna och citron (kanske andra också). Det var då jag började fundera på genetiken :) men blev två citron för mig.

Jag kör dropptest nitrit och pH.
 
Ser fint ut! Jag längtar efter kardinaltetror :)

Vad är lataste varianten av CO2?

Kardinaler är fina. Jag har Paracheirodon simulans (falsk neontetra/blå neontetra i handeln oftast). Tyckerde stimmar mycket bättre än kardinalerna :)

Jag menade att jag kör en lat variant av kombinationen.... Inte just en särskilt lat variant av co2. Fast jag har trycksatt, och det ÄR nog den lataste versionen när allt är intrimmat. Bara komma ihåg att byta kolsyrepatronen ibland ;)
 
Kardinaler är fina. Jag har Paracheirodon simulans (falsk neontetra/blå neontetra i handeln oftast). Tyckerde stimmar mycket bättre än kardinalerna :)

Jag menade att jag kör en lat variant av kombinationen.... Inte just en särskilt lat variant av co2. Fast jag har trycksatt, och det ÄR nog den lataste versionen när allt är intrimmat. Bara komma ihåg att byta kolsyrepatronen ibland ;)
Verkar knepigt med co2, men har inte läst in mig så mycket på det. Kör näring och borde nog byta ljus till att börja med.
(Fast senaste dygnet har jag visst lekt med tanken på ett nytt kar och mätt diverse potentiella platser i lägenheten... Men det blir inte just nu).
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Satt igår och beundrade serpaetetrorna när de lekte som idioter bland växterna - bara för att i samma andetag se paletterna glida runt i smörgåsbordet och äta upp vartenda litet ägg! :arghh:
Haha, men nu är de omplacerade till sist, de rackarns cikliderna. Bara att vänta på nästa lekcykel! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
56 57 58
Svar
1 149
· Visningar
42 961
Senast: Soffan74
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 086
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 613
Senast: Breaktown
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 239
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp