Akvarietråden lll

Status
Stängd för vidare inlägg.
I söndags hämtade jag ett gäng gulingar - gul zebra ciklider, ungdjur
Var en kille som ville omplacera om dem och ville inte att de skulle bli mat (en som ville ha alla 50 till mat...).
Så jag hämtade ett gäng. Lämnade av 6 hos en vän i föreningen.
Resterande går nu i en Ikea balja med rejält innerfilter, är 20 stycken
Killen sa att jag fick gärna sälja/skänka dem vidare, så ska åka iväg till Gävle och lämna in dem på Söders
 
Nu sa jag fel. Det är den undre som trivs kallt, men den övre är definitivt en fisk som vill bo lite över rumstemp. :)
De är bråkiga både sinsemellan, man bör inte ha hanar ihop och man får vara försiktig om man har för lite plats eller gömmor för honan om man har dem parvis, och kan vara rätt tuffa med andra invånare också. Mest så att de står på sig, men för min (jag har bara en hane för tillfället, de har visat sig vara riktiga kamikazehoppare. Och katten tog en. :( ) känns det lagom att han bor med serpaetetrorna och några svärdbärare som är betydligt större än honom.
Jag har förstått att man ska vara försiktig med fiskar med samma kroppsform, så andra guramis till exempel.
Då är jag med, jag hade uppfattat det som att den trivdes bra i rumstemp men att den klarar väldigt spridda temperaturer.

Okej, lite värre än de flesta guramiarter då!
 
Nu när vi ska flytta så sa min mor att vi kan ta det skåp hon har i hallen, för det är mest i vägen osv. Börjar fundera på om man skulle våga ha det som akvariebänk..? Men. Den är från Jysk. Dvs inte köpt för att vara något speciellt så. En liknande som är till salu på Jysk nu är tydligen testad för 40kg... Vet inte om det kanske går att stärka upp möbeln med någon slags rejäl träram på insidan? Det hade ju varit trevligt om man kunde få något gratis som faktiskt fungerar. Men ja, jag vill ju inte gärna att allting kraschar...
Det går att förstärka vanliga möbler, jag har aldrig gjort det men sett flera andra som gjort det med bra resultat.
 
Mina gulingar bor nu i stora Ikea baljan till nästa helg
I den lilla platys och Mollys
I 24orna bakom en kamphane och Xenetoca
I godis byttan Mjölmask som jag provar att föda upp som käk
 

Bifogade filer

  • 20231022_184203.jpg
    20231022_184203.jpg
    336 KB · Visningar: 57
En av mina regnbågar dog :( Jag tror att den blev fast osv i flytväxter när jag flyttade runt lite saker i akvariet, för den satt fast ganska ordentligt där. Alla andra verkar må bra och enligt teststickan är alla värden utmärkta.
 
Nu har jag kunnat mäta min blivande akvarievägg. 105cm långt kan det vara, men det vore nog bra med liiite mindre. Insåg dock ett helt annat problem nu: Det är inte nära till eluttag vid just den väggen. Det går såklart att lösa, men ja. Det är inte som där jag har akvariet nu där det redan finns eluttag precis bredvid akvariet.

Aquael har ett 200L som är 101cm. Funderar lite på det. Fast idealet vore ju om man kunde hitta något begagnat för eh... det är dyrt med nya akvarium. Och att flytta.
 
Nu har jag kunnat mäta min blivande akvarievägg. 105cm långt kan det vara, men det vore nog bra med liiite mindre. Insåg dock ett helt annat problem nu: Det är inte nära till eluttag vid just den väggen. Det går såklart att lösa, men ja. Det är inte som där jag har akvariet nu där det redan finns eluttag precis bredvid akvariet.

Aquael har ett 200L som är 101cm. Funderar lite på det. Fast idealet vore ju om man kunde hitta något begagnat för eh... det är dyrt med nya akvarium. Och att flytta.
Jag köpte mitt gamla 200 begagnad, tror att den kostade 500 med locket
När det börjar läcka efter många år, så köpte jag ett nytt sprillans i samma storlek från Hornbach. Var inte så dyrt med hemleverans
Mitt andra stora kar, som är 6 kantigt. Köpte jag beg på tradera för 500,då ingick täckglaset och hemmabyggt lock och möbel
 
Jag hade haft lite is i magen och tittat efter begagnat ett tag. Du har ju ett jättefint akvarie att leka med redan 😀

@Scandi hur mycket salt har du när du kläcker artemian? Har du luftfilter i?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag hade haft lite is i magen och tittat efter begagnat ett tag. Du har ju ett jättefint akvarie att leka med redan 😀

@Scandi hur mycket salt har du när du kläcker artemian? Har du luftfilter i?
Höftar bara, men typ en dryg tsk, eller två i en halvliter vatten. Tror jag. Vad exakt salthalten blir spelar inte så stor roll och jag använder ingen luft. Det funkar andå. :)
 
Precis hemkommen från Öaks Storauktion
Har lite att göra nu
Köpte en Betta kille utanför auktionen av en svensk odlare
Nemo ska han heta
 

Bifogade filer

  • received_6702933939826455.jpeg
    received_6702933939826455.jpeg
    353,1 KB · Visningar: 33
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp