Bukefalos 28 år!

Akvarietråden lll

Status
Stängd för vidare inlägg.
Som jag redan sagt, älskar den här inspirerande tråden! Maken har sagt att när chinchillan gått hädan så KANSKE vi kan skaffa akvarium. Nu har chinchillan gått bort 21 år gammal och den otympliga buren är bortskänkt, så nu kanske jag kan börja plantera idéen igen, dotter är ju tokig i fiskar :angel:
 
Som jag redan sagt, älskar den här inspirerande tråden! Maken har sagt att när chinchillan gått hädan så KANSKE vi kan skaffa akvarium. Nu har chinchillan gått bort 21 år gammal och den otympliga buren är bortskänkt, så nu kanske jag kan börja plantera idéen igen, dotter är ju tokig i fiskar :angel:
Håll oss gärna uppdaterade med funderingar/planerande :D
 
Håll oss gärna uppdaterade med funderingar/planerande :D
Haha ja mina planer i huvudet har kommit längre än de som är synkade med resten av hushållet 😁 Nu har vi fått en döyta där den stora buren stod, så första frågan är om vi vill flytta runt på lite möbler, eller om man vill ha ett hörnakvarium där.

Vi har en skänk vid matbordet som jag tror skulle vara jättefint med ett akvarium på men då är frågan hur mycket vikt man kan ställa därpå utan att riskera katastrof 😅

Och sedan, vilka fiskar ska man ha??? Jag är jätteförtjust i guppys efter att ha besökt en guppyutställning på Akvaria för säkert 15 år sedan, men de förökar sig ju så otroligt lätt 😅 Växte upp med guppys, mollys, pansarmalar och platys, så hade ju också varit kul med något lite mer exotiskt.

Drömscenariot är lättskött och fint att titta på. Zoobutiken i närheten hade dvärgkulfisk som var gudomligt söta, men det är nog helt klart över min förmåga både kunskapsmässigt och orkmässigt 😁
 
Apbropå hörnakvarium... Det skänktes bort ett trigon 350 här för någon månad sen, men jag är inget större fan av varken juwel eller välvda rutor så jag ville inte ha det.

Sen såg jag det här:
ef5a939cb44c56f2bc6f76e421b79303.jpg

Och nu vill jag såklart absolut jättegärna ha ett stort hörnakvarium att fylla med växter och massa nanofisk! Tyckte detta var så fint! 😍
 
Haha ja mina planer i huvudet har kommit längre än de som är synkade med resten av hushållet 😁 Nu har vi fått en döyta där den stora buren stod, så första frågan är om vi vill flytta runt på lite möbler, eller om man vill ha ett hörnakvarium där.

Vi har en skänk vid matbordet som jag tror skulle vara jättefint med ett akvarium på men då är frågan hur mycket vikt man kan ställa därpå utan att riskera katastrof 😅

Och sedan, vilka fiskar ska man ha??? Jag är jätteförtjust i guppys efter att ha besökt en guppyutställning på Akvaria för säkert 15 år sedan, men de förökar sig ju så otroligt lätt 😅 Växte upp med guppys, mollys, pansarmalar och platys, så hade ju också varit kul med något lite mer exotiskt.

Drömscenariot är lättskött och fint att titta på. Zoobutiken i närheten hade dvärgkulfisk som var gudomligt söta, men det är nog helt klart över min förmåga både kunskapsmässigt och orkmässigt 😁
Vill du ha guppy men inte yngel så går det ju bra att ha bara hanar. Sålänge man har tillräckligt många hanar tillsammans så är det inga problem. Det hade jag ett tag efter att ha tröttnat på yngel. :)
 
Haha ja mina planer i huvudet har kommit längre än de som är synkade med resten av hushållet 😁 Nu har vi fått en döyta där den stora buren stod, så första frågan är om vi vill flytta runt på lite möbler, eller om man vill ha ett hörnakvarium där.

Vi har en skänk vid matbordet som jag tror skulle vara jättefint med ett akvarium på men då är frågan hur mycket vikt man kan ställa därpå utan att riskera katastrof 😅

Och sedan, vilka fiskar ska man ha??? Jag är jätteförtjust i guppys efter att ha besökt en guppyutställning på Akvaria för säkert 15 år sedan, men de förökar sig ju så otroligt lätt 😅 Växte upp med guppys, mollys, pansarmalar och platys, så hade ju också varit kul med något lite mer exotiskt.

Drömscenariot är lättskött och fint att titta på. Zoobutiken i närheten hade dvärgkulfisk som var gudomligt söta, men det är nog helt klart över min förmåga både kunskapsmässigt och orkmässigt 😁
Börja med att klura ut hur stort akvarium du kan ha, sedan undersök det där med fisk :D Själv upplever jag platy som mycket tåligare än guppy, och även platy finns ju i en mängd olika färgvarianter! Likaså mollys.

Finns också många fantastiskt fina fiskar som många helt verkar missa. De vanligaste att missa på mitt jobb är nog: kongotetra, fantomtetra, rosentetra, pristella, praecox regnbåge. Alla de fiskarna tycker jag är fantastiskt fina, verkar snälla och vi har aldrig haft några hälsoproblem med dem. Kostar inte särskilt mycket heller. Guppys däremot... :rolleyes:
 
Apbropå hörnakvarium... Det skänktes bort ett trigon 350 här för någon månad sen, men jag är inget större fan av varken juwel eller välvda rutor så jag ville inte ha det.

Sen såg jag det här:
Visa bifogad fil 131215
Och nu vill jag såklart absolut jättegärna ha ett stort hörnakvarium att fylla med växter och massa nanofisk! Tyckte detta var så fint! 😍
Är ju typ ett badkar
ill take it :D
 
Fick igår höra att det varit omöjligt för en kund att få fiskarna att föröka sig så länge de bodde med räkor, för att räkorna tydligen åt rommen. Jag vill ju gärna att mina fiskar, om möjligt, förökar sig.

Om det stämmer så funderar jag på att inte låta räkorna gå i mitt stora akvarium senare. Men... Jag gillar mina räkor och vill ha dem överallt :p

Tankar kring detta?
 
Börja med att klura ut hur stort akvarium du kan ha, sedan undersök det där med fisk :D Själv upplever jag platy som mycket tåligare än guppy, och även platy finns ju i en mängd olika färgvarianter! Likaså mollys.

Finns också många fantastiskt fina fiskar som många helt verkar missa. De vanligaste att missa på mitt jobb är nog: kongotetra, fantomtetra, rosentetra, pristella, praecox regnbåge. Alla de fiskarna tycker jag är fantastiskt fina, verkar snälla och vi har aldrig haft några hälsoproblem med dem. Kostar inte särskilt mycket heller. Guppys däremot... :rolleyes:
Tack för fisktips! Vi måste nog landa i var vi vill ha ett akvarium först. Blir det på skänken så funkar 125l (om skänken håller för det, hur vet man ens???), men kör vi på ett akvarium i hörnet så får vi nog inte plats med något lika stort.
 
Fick igår höra att det varit omöjligt för en kund att få fiskarna att föröka sig så länge de bodde med räkor, för att räkorna tydligen åt rommen. Jag vill ju gärna att mina fiskar, om möjligt, förökar sig.

Om det stämmer så funderar jag på att inte låta räkorna gå i mitt stora akvarium senare. Men... Jag gillar mina räkor och vill ha dem överallt :p

Tankar kring detta?
Jag tror allt äter rom? Jag har inte upplevt det som ett problem dock. Jag får mer yngel än vad jag kan ta hand om och har ju också räkor. Snäckor äter också rom och jag har många av dem med. Det är nog snarare föräldrarna som är mest effektiva på att slakta avkomman. Miniöringarna letar verkligen t.ex och äter mer än gärna upp sina egna ägg. Darion vaktar sin rom så de äggen blir ju ilsket försvarade mot allt men när de väl kläcks så är ju även de ynglena fair game.

Vill man spara så många yngel som möjligt är det nog alltid bäst att använda sig av odlinskar eller på annat sätt se till att separera rom/yngel från allt annat. :)
 
Kan säga att när några pristella plötsligt hamnat i ett stort, livligt stim med silvertipstetra, då är de väldigt(!) svårfångade :rofl: Tror att det varit yngel som tagit sig genom filtret (akvarierna är bredvid varandra och delar filter på baksidan, så små yngel kan flytta sig mellan akvarier den vägen...).

Men efter det kände jag mig som ett proffs på att fånga fisk och att flytta runt lite för att ge bättre plats åt nykomlingar gick på nolltid! Nu har svärdfiskarna bättre plats, likaså praecox regnbågarna. Några fick mindre akvarium, men de var färre och mindre så det känns ok ändå.

Nu funderar jag på om jag i mitt lilla akvarium ska slänga in en kampfisk, när sedan mina luminatus fått flytta till större. Är också helt inne på att skaffa ottos och jag blir mer och mer nyfiken på pygméguramis. Ser fram emot att få dem till jobbet om en dryg vecka!
 
Ser ut som att jag snart kommer ha fler räkor :D Duktig hona som äter upp mat som fiskarna "tappat".
1000036680-01.jpeg


Hittade tyvärr en död räka idag, men den var stor och jag vet ärligt talat inte hur gammal den var. Den kan ha varit jättegammal. Alla andra mår till synes bra. Har dålig koll på hur länge räkor lever?

(tog för säkerhets skull och testade vattnet igen. Alla värden ser utmärkta ut :) )
 
Ser ut som att jag snart kommer ha fler räkor :D Duktig hona som äter upp mat som fiskarna "tappat".
Visa bifogad fil 131385

Hittade tyvärr en död räka idag, men den var stor och jag vet ärligt talat inte hur gammal den var. Den kan ha varit jättegammal. Alla andra mår till synes bra. Har dålig koll på hur länge räkor lever?

(tog för säkerhets skull och testade vattnet igen. Alla värden ser utmärkta ut :) )
En så fin blivande mamma! 🥰Körsbärsräkorna blir bara 1-2 år gamla och mellan 3-4 cm som fullvuxna, så var den stor kan det varit en gammelräka.
 
Har visst två blivande mammor :D Började nu fundera på att försöka hålla "fina" räkor i lilla akvariet och sätta dåligt färgade i det stora jag ska ha. Hade varit kul att se om man kan påverka färgen lite.
1000036697-01.jpeg
 
Har visst två blivande mammor :D Började nu fundera på att försöka hålla "fina" räkor i lilla akvariet och sätta dåligt färgade i det stora jag ska ha. Hade varit kul att se om man kan påverka färgen lite.
Visa bifogad fil 131400
Det där är precis så jag tycker röda körsbärsräkor är som allra snyggast, ordentligt rött men med mönster! :heart Och så har de ljusa ögon till och med! 🤩

Man kan absolut påverka färgen på det viset, så det är bara att köra på om du är lite sugen på det. ^^
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp