Jag vill ha akvarium med sådanaAbsolut fjärilsciklid.![]()
Det svåra blir väl mest att få plats ordentligt. Många fiskar vill ju bo stort (inte så konstigt...).
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag vill ha akvarium med sådanaAbsolut fjärilsciklid.![]()
Corydoras?Vi har malar i vårat akvarium, sådana vanliga, pansarmal kanske? De har fått bebisar, en är albino. Hur vanligt är det? Någon som vet? Kan det vara pga inavel?
De flesta fiskar gillar nya saker och ommöblering i karetDen här tråden har gett mig inspiration
Fiskarna har haft det lite tråkigt. Visst, de har haft växter, men inte så mycket av det (för vi måste kunna fånga dem) och ingenting mer än så. Men nu har jag läst på lite om olika sorter vi har och vad de faktiskt tycker om för miljö.
En sak som var lätt att ordna var att slänga ner några små "hus" till de fiskar som tydligt vill ha sådana. Det gjorde jag idag!
Oj så glada de blev, framförallt fjärilscikliderna och eldstjärtarna. Det var full fart, undersöka det nya huset och sedan vilt simmande runt akvariet innan de simmade in i huset igen och kollade runt där. De brukar vara ganska blyga, men den blygheten var som bortblåst efter att huset kom på plats
![]()
![]()
![]()
![]()
Passade på att fotografera en kampfisk också när den fick mat, även om de inte tillhör mina favoriter. Tyckte bilden blev fin
![]()
Elefantsnäckorna fick också lite nytt idag! En låtsasträdstam som de kunde gömma sig under. Väldigt uppskattat!De flesta fiskar gillar nya saker och ommöblering i karet
Även snäckorna...
Egentligen behöver man väl veta vilket släkte och art det rör sig om för att kunna svara på det men är det någon supervanlig art som lätt förökar sig så odlas den med all säkerhet flitigt och då är det inget konstigt alls om de bär på olika recessiva anlag. Då kan det dyka upp t.ex albino. Det behöver inte vara inavel för det. Är föräldrarna nära släkt?Vi har malar i vårat akvarium, sådana vanliga, pansarmal kanske? De har fått bebisar, en är albino. Hur vanligt är det? Någon som vet? Kan det vara pga inavel?
Men åh, gud vad fint av dig!Den här tråden har gett mig inspiration
Fiskarna har haft det lite tråkigt. Visst, de har haft växter, men inte så mycket av det (för vi måste kunna fånga dem) och ingenting mer än så. Men nu har jag läst på lite om olika sorter vi har och vad de faktiskt tycker om för miljö.
En sak som var lätt att ordna var att slänga ner några små "hus" till de fiskar som tydligt vill ha sådana. Det gjorde jag idag!
Oj så glada de blev, framförallt fjärilscikliderna och eldstjärtarna. Det var full fart, undersöka det nya huset och sedan vilt simmande runt akvariet innan de simmade in i huset igen och kollade runt där. De brukar vara ganska blyga, men den blygheten var som bortblåst efter att huset kom på plats
![]()
![]()
![]()
![]()
Passade på att fotografera en kampfisk också när den fick mat, även om de inte tillhör mina favoriter. Tyckte bilden blev fin
![]()
Jag började också flytta runt fisk så att de ska få bättre med utrymme, rätt färg på sand osvMen åh, gud vad fint av dig!![]()
Corydoras?
Egentligen behöver man väl veta vilket släkte och art det rör sig om för att kunna svara på det men är det någon supervanlig art som lätt förökar sig så odlas den med all säkerhet flitigt och då är det inget konstigt alls om de bär på olika recessiva anlag. Då kan det dyka upp t.ex albino. Det behöver inte vara inavel för det. Är föräldrarna nära släkt?
Hur ser malarna ut? Tänker att det kanske är ancistrus du har?
![]()
Det är en vanlig, lättlekt mal som det har avlats fram alla möjliga former och färger på!
![]()
Pansarmalar kan förstås också vara albino men det är ju ett helt släkte och beroende på art så är det mer eller mindre vanligt. Metallpansarmalen är nog den art där albinism är vanligast förekommande.
![]()
Någon gång ska jag skaffa dessa, när jag får ett kar ledigt...
Ancitrus finns i många färger och formerJa, det är ancistrus vi har! Dålig koll på fiskarterev är föräldrar nära släkt, fått de av en kompis!
Okej, det är ingen större fara om föräldrarna är syskon eller så, det är antagligen inget fel på ungarna.Ja, det är ancistrus vi har! Dålig koll på fiskarterev är föräldrar nära släkt, fått de av en kompis!