Akvarietråden V

39f172bad3a4c6bc703ffb9d5982c6d7.webp

Ett nytillskott här hemma. Tror det är en hon, gick tillsammans med andra som såg liknande ut men de flesta var lite mer tilltufsade i fenorna.

Visa bifogad fil 167344

Ett nytillskott här hemma. Tror det är en hon, gick tillsammans med andra som såg liknande ut men de flesta var lite mer tilltufsade i fenorna.
Skulle tippa på hona ja :) Tyvärr vanligt att de blir tilltufsade i butiksakvarier... Visst går det ofta att ha flera honor ihop, men butiksakvarierna brukar vara för små och inte ha tillräckligt med växter/avgränsningar/gömställen för det... Fungerar när de är unga och preciiis kommit till butiken, men går de kvar en stund och hinner växa sig lite äldre så är det värre.

(Kanske sådant du redan har koll på, men det finns säkert de som bara läser här också :) )

Skulle tippa på hona ja :) Tyvärr vanligt att de blir tilltufsade i butiksakvarier... Visst går det ofta att ha flera honor ihop, men butiksakvarierna brukar vara för små och inte ha tillräckligt med växter/avgränsningar/gömställen för det... Fungerar när de är unga och preciiis kommit till butiken, men går de kvar en stund och hinner växa sig lite äldre så är det värre.

(Kanske sådant du redan har koll på, men det finns säkert de som bara läser här också :) )
Nej det var väl kanske 7-8 st i det karet med några tetror. Såg ut att vara lite aggression mellan ett par men jag är ganska säker på att i alla fall en av dem var en hane.

Den vi valde var extremt aktiv och surfade lite mot glaset på vänsterkanten (såg ut att verkligen vilja döda alla glödbandstetror där inne) tänkte att det är bra då den ändå ska vara ensam hemma hos oss och vi har ju haft lite otur med vår kub där allt dör så småningom så förhoppningsvis ska detta funka nu.

Detta var på Arken i Sundsvall. De hade otroligt fina guldfiskar också. STORA för att vara i butik, i för litet kar :( Vill hemskt gärna ha ett guldfisk-kar i framtiden men det finns inte plats för det förrän vi flyttar.

För övrigt sjukt billigt där. De fina guldfiskarna kostade typ 150 kr tror jag? Kampfisken vi köpte kostade 49 kr..

Nej det var väl kanske 7-8 st i det karet med några tetror. Såg ut att vara lite aggression mellan ett par men jag är ganska säker på att i alla fall en av dem var en hane.

Den vi valde var extremt aktiv och surfade lite mot glaset på vänsterkanten (såg ut att verkligen vilja döda alla glödbandstetror där inne) tänkte att det är bra då den ändå ska vara ensam hemma hos oss och vi har ju haft lite otur med vår kub där allt dör så småningom så förhoppningsvis ska detta funka nu.

Detta var på Arken i Sundsvall. De hade otroligt fina guldfiskar också. STORA för att vara i butik, i för litet kar :( Vill hemskt gärna ha ett guldfisk-kar i framtiden men det finns inte plats för det förrän vi flyttar.

För övrigt sjukt billigt där. De fina guldfiskarna kostade typ 150 kr tror jag? Kampfisken vi köpte kostade 49 kr..
Låter som att de har ungefär samma priser som jag sätter på mitt jobb :p Kamphonorna går för 49kr om jag inte minns fel, vanliga kamphanar för 99kr (vissa kan vara dyrare, om jag tex tar in någon speciell variant).

Låter som att de har ungefär samma priser som jag sätter på mitt jobb :p Kamphonorna går för 49kr om jag inte minns fel, vanliga kamphanar för 99kr (vissa kan vara dyrare, om jag tex tar in någon speciell variant).
Jo det är kanske normalt. Jag tänker mest på Arken i Söderhamn där de tar 250 kr för en kamphane, i alla fall sist vi var där vilket var rätt länge sedan nu.

Hittade en cory död igår också, den hade fått huvudet bortätet men det är väl circle of life. Jag tror den var sjuk på något sätt för jag såg den för någon dag sedan och den såg liksom inte riktigt rätt ut i ansiktet? Svårt att säga vad som var fel men det såg liksom svullet ut och som att en del av underkäken kanske saknades? Jag tänkte att jag skulle ge det någon dag för att se om det ändrades men det "löste" ju sig så här istället då..

Vi köpte ju alla fiskar till det karet samtidigt (utom två) och de enda som dött är 2 av 3 corys. Den första efter någon månad helt från ingenstans och nu denna. Nu är de en ensam stackare kvar. Den är rätt stor så jag vet inte om det kanske är så att de helt enkelt var lite äldre och att det kanske är naturligt bortfall. Alla andra fiskar är välmående i alla fall så jag är inte orolig för att något ska vara fel.

Jo det är kanske normalt. Jag tänker mest på Arken i Söderhamn där de tar 250 kr för en kamphane, i alla fall sist vi var där vilket var rätt länge sedan nu.
Inköpspriset kan skilja massor mellan olika kamphanar. Kortfenade är oftast dyra. Sedan beror det på om man är ok med att ta in en mix (dvs, kan bli vilken färg som helst i leveransen) eller om man vill ha specifik färg.

Tex kan vi beställa just "kampfisk mix" och där få både röda och blå. De säljer vi för 99kr. Beställer vi in specifikt en röd, eller en blå, då blir priset till kund istället ca 119-129kr pga dyrare Inköpspris. Och många gånger är inköpspriset på specifika färger av kortfenade kampfiskar nästan detsamma som kundpriset på långfenad mix. Det är jättebökigt, för kunder vill då gärna ha häftiga, specifika färger på fiskarna men inte betala mer än för "mixarna".

Inköpspriset kan skilja massor mellan olika kamphanar. Kortfenade är oftast dyra. Sedan beror det på om man är ok med att ta in en mix (dvs, kan bli vilken färg som helst i leveransen) eller om man vill ha specifik färg.

Tex kan vi beställa just "kampfisk mix" och där få både röda och blå. De säljer vi för 99kr. Beställer vi in specifikt en röd, eller en blå, då blir priset till kund istället ca 119-129kr pga dyrare Inköpspris. Och många gånger är inköpspriset på specifika färger av kortfenade kampfiskar nästan detsamma som kundpriset på långfenad mix. Det är jättebökigt, för kunder vill då gärna ha häftiga, specifika färger på fiskarna men inte betala mer än för "mixarna".
Den första vi köpte vill jag minnas kostade runt 300? Det var ju en kortenad "koi", väldigt snygg. Lite dyrt ändå kan jag tycka men förstår absolut det högre priset. Den vi köpte för 250 dock var en "vanlig" långfenad, mörkblå med fenor åt rött. Det var den som var slö i butik (pga att de haft problem med värmarna sa de) och var död när vi kom hem, vi fick dock tillbaka pengarna för den. Den kändes överprisad oavsett hälsoläge kan jag tycka.

Den första vi köpte vill jag minnas kostade runt 300? Det var ju en kortenad "koi", väldigt snygg. Lite dyrt ändå kan jag tycka men förstår absolut det högre priset. Den vi köpte för 250 dock var en "vanlig" långfenad, mörkblå med fenor åt rött. Det var den som var slö i butik (pga att de haft problem med värmarna sa de) och var död när vi kom hem, vi fick dock tillbaka pengarna för den. Den kändes överprisad oavsett hälsoläge kan jag tycka.
Kortfenade koi är (åtminstone från Imazo som de flesta beställer från) de absolut dyraste. Ca 300 är normalt kundpris för dem, tyvärr, för det gör att jag inte vågar beställa in dem :p Bra att du fick pengarna tillbaka, men usch så irriterad jag blir på att de alls säljer fisk som inte verkar må bra! Är fiskarna slöa pga att något gått fel med akvarierna, då får man pausa försäljningen av fisken tills man sett att de återhämtat sig...

Jag misstänker att min största scalare har dött... Jag har förvisso inte rotat runt i hela akvariet och det är en djungel där, men både igår och nu när jag matade så kom bara de två små fram för att äta. Min "stora" scalare brukar alltid vara pigg på mat... Har försökt titta in överallt i akvariet men ser ingen stor scalare, så jag misstänker att den dött och sedan blivit uppäten av amanoräkorna. Tror att jag har 5-6 amanos där i nu. Minst 4 är de iaf, och då går det ju snabbt.

Ska testa vattnet ikväll, sedan göra ett ordentligt vattenbyte för säkerhets skull. I bästa fall kommer min fina scalare fram då, men jag har inga direkta förhoppningar om det.

Liknande trådar

Övr. Djur Hej på er! Jag är i tankarna att köpa mig ett smådjur att ha i en mindre lägenhet till hösten. Smådjuret är tänkt som sällskap till mig...
Svar
1
· Visningar
177
Senast: Sryoqwe
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 288
Senast: Bison
·
Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 242
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
1 178
Senast: Pinus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka