Akvarium - byta grus till sand?

ascha

Trådstartare
Jag vill byta mitt grova grus i mitt akvarium till sand men hur gör jag på bästa sätt för fisken? Hur mycket vatten ska jag behålla? Tvätta svampfiltret? Blanda i något medel för goda bakterier? Använder klorfritt vatten.
 
Jag vill byta mitt grova grus i mitt akvarium till sand men hur gör jag på bästa sätt för fisken? Hur mycket vatten ska jag behålla? Tvätta svampfiltret? Blanda i något medel för goda bakterier? Använder klorfritt vatten.
Jag skulle hiva över fisk och filter i en hink full av akvarievatten, sedan helt enkelt byta allt i karet. Jag brukar lita på mitt filter och skita i bakteriefrämjande medel, men om du känner dig osäker går gör det ju ingen skada att dutta i lite sådant också. :)

Sist tömde jag inte ens hela karet utan lyfte bara upp växterna, lämnade ett par decimeter vatten och bytte substrat med fiskarna i. Det var i och för sig inte ett särskilt stort kar, så det gick fort.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Regn, grusade vägar och leriga rastgårdar är ju inte det roligaste direkt. Jag går här och dagdrömmer om att ha en vattenslang utanför...
Svar
16
· Visningar
1 182
Senast: hastflicka
·
Hemmet Jag går i planerna att köpa en lagerhylla. Spånskivor som förvisso är behandlade på något vis, men... På dessa hyllor tänker jag ställa...
Svar
5
· Visningar
559
Senast: tanten
·
Hemmet Behöver hjälp med tips hur jag ska göra eller vem ska kontakta för byta till ny sockel (och sladd), på denna lampa. Hade hoppats skulle...
Svar
4
· Visningar
371
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 437
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp