Alaskan malamute

Kan Eurasier vara en liten bubblare i sammanhanget? @Sol

De jag har träffat har inte varit så trevliga bara. Tänker att de kanske ligger lite likt utställningssamojeder pälsmässigt också, inte nödvändigtvis särskilt funktionell. Vet du hur pälsen är på dem?
 
De jag har träffat har inte varit så trevliga bara. Tänker att de kanske ligger lite likt utställningssamojeder pälsmässigt också, inte nödvändigtvis särskilt funktionell. Vet du hur pälsen är på dem?
Har ingen bra koll på pälsen men hojtar på @bollen__ som har flera stycken och @machafuko dom haft Eurasier. Ser dock rätt lik ut utställningssamojed.
 
Jag har väntat med att skaffa hund tills jag flyttat från Göteborg av bla den anledningen, fel klimat. 😜 Blir förhoppningsvis inga träningspass kl 4 på morgonen, å andra sidan kanske det passar bra efter ett nattpass.
Förstår det! Min bekant tycker själv att hen egentligen bor fel men hens familj etc gör flytt svår.
 
Fast jag vet flera människor som kör hundspann i norra sverige och det är klart att det blir varmare än +15 där. De riktiga arbetshuskys (vissa har säkert varit korsningar/alaskan huskys också förstås.) jag mött har dock varit slimmade och rätt små typer med inte i närheten av så mycket päls eller massa som en malamute. Särskilt inte på sommaren, de fäller ju ur som andra spetsar. Vet inte om jag träffat på någon som kört riktiga spann med malamutes hemma i och för sig, särskilt inte de som tävlar. De har inte farten tror jag. :)
Jag vet inte om jag hade skaffat en solohund som faktiskt skulle BO utomhus heller oavsett ras dock, om det inte var en maremma som bodde med fåren eller liknande.
 
Jag tror samojed passar dig bättre än malamute, tror den inte kommer att trivas ensam. Vi har en s. husky och han skulle aldrig klara av att vara ensam ute i hundgård större delen av dygnet utan vill ha sällskap av antingen människor eller våran schäfer. Jag är även tveksam till om motionen du tänkt dig räcker. Har du tänkt träna motionera mer när du skaffat hund eller tänkt träna mer när du köpt hunden?
Våran tränas mindre på sommaren även om vi bor i norra Västerbotten så är det för varmt, utan han tränas och leker med vår andra hund antingen under natten eller i gryningen. Våran är avlad för drag.
Dom samojeder jag träffat har varit mycket mindre krävande av dom jag träffat mot för dom malamute jag känner.
 
Kan inte riktigt utläsa, vill du ha en hund som aktivt sällskap på din nuvarande aktiviteter eller vill du ha en hund att träna för och eventuellt tävla drag?

De jag träffat för vinterdrag har varit malamute och huskys och varierande korsningar av dem. Av de jag träffat kan jag inte tänka mig dem som ensamhund för aktivt sällskap och lättare drag (en människa på dennes träning). Kanske som ensamhund där nivån av träning ligger på hundens nivå. De jag känner till drar med spann, kälke på vintern och ofta med fyrhjuling på sommaren. Ska de cykla eller åka skidor är det aldrig mer än en hund åt gången, det blir för mycket kraft.

Kan dock inget om nivån på samojeder som avlas för drag, de kanske är lika krävande? De jag träffat har troligen varit uttråkade (och kanske avstängda mentalt?) utställningsvarianter, de har inte ens dragit i kopplet.

Tycker det framgår rätt tydligt i startinlägget?
"Jag är inte intresserad av tävlingar av något slag utan det är en aktiv familjehund... "
 
De jag har träffat har inte varit så trevliga bara. Tänker att de kanske ligger lite likt utställningssamojeder pälsmässigt också, inte nödvändigtvis särskilt funktionell. Vet du hur pälsen är på dem?
Det beror på, är min uppfattning. Som med alla pälshundar. Tjejen jag hade hos mig upplevde jag hade väldigt funktionell päls. När vi var och badade på stranden en sommar var kompisens tax betydligt mer berörd av värmen än vad vår eurasier var. Hon låg och chillade, flåsade inte och bara njöt. Fällde ytterst lite/inget alls mellan fällperioderna och under fällperioderna var det mängder.

Hon var en väldigt trevlig individ om än verkligen en enmanshund (mattes tjej :D). Följde mig som en svans var jag än var. Väldigt behaglig hund. Mitt ex som jag bodde med då sa att ”Vill man inte ha hund så är hon världens mest perfekta hund. Hon märks inte”. Lite så var det. Hon var lugn, cool, lite divig mammagris som inte gjorde ljud eller otyg någonsin. Tvärtom min virvelvind till tollare som jag har idag😅
 
Har också haft samojeder hemma, dagmatte, under långa perioder. De har bott med mig ibland också om ägarna rest osv. Nu är energinivå på eurasier väldigt individuellt, vissa är mer coola än andra. Min tjej var som sagt lite väl behaglig, det passade egentligen inte mig. Men finns andra med mer skoj i. Min generella uppfattning är dock att samojeden generellt har mer humor än eurasier. Jag personligen har övervägt många gånger om jag ska skaffa en samojed som aktiv sällskapshund/löpkompis framöver. Tycker de är fantastiska hundar. Tror du får roligare med en sån utefter det du beskriver, än med en Eurasier.
 
  • Gilla
Reactions: Sol
De jag har träffat har inte varit så trevliga bara. Tänker att de kanske ligger lite likt utställningssamojeder pälsmässigt också, inte nödvändigtvis särskilt funktionell. Vet du hur pälsen är på dem?
Jag tycker att pälsen är väldigt smidig på mina, de fäller i princip inget emellan fällningarna. Lera och grus ramlar av när de torkat och bara pälsen är genomborstad/luftig så har de inga problem på sommaren.
Däremot vet jag inte om de skulle vilja bo året runt i hundgård. De vill så gärna vara nära sin familj. Jag har en av fyra som möjligen skulle klara att sova ute. De andra skulle bli alldeles för olyckliga.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 863
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Jag är uppvuxen med hund och både min ursprungsfamilj och jag själv har haft olika hundar genom åren, men nu är det över 10 år sedan den...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 577
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 574
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Vi funderar på valp -19 om förhållandena är de rätta med jobb osv. Har dock aldrig tänkt att detta med ras skulle vara ett så stort...
2
Svar
28
· Visningar
2 369
Senast: Lindon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp