Albino? Cremello?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Demon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 8 037
Cremellon har mycket tydligt pigment! Annars skulle du inte se vita tecken, vilket man gör. Jämför en cremello (gulvit) med en VIT häst så ser du att cremellon är mer gräddfärgad = pigment.

Om en cremello skulle va ett finare namn för Albion, som min kompis säger. Allså inte ha några pigment alls. Hur kan den då i såna fall va tex skäck eller ha vita tecken?

En cremello har pigment, men inte så många eller vad man ska säga. Har jag förståt rätt då?
Och att det inte finns några Albino hästar. :confused:

Helt rätt. De HAR pigment, vita tecken syns tydligt. Och det finns inga bevis för att det finns albinohästar.

Jag måste bara få inflika med en sak till.

Röda ögon eller inte, albinism är väl ett recessivt anlag, det vill säga det syns inte i enkel uppsättning utan man måste få ett från varje normalfärgad förälder för att bli albino.

Däremot har jag för mig att gul-anlaget som våra hästar har (som syns i enkel uppsättning och som förstärks i dubbel uppsättning) finns på samma ställe på kromosomerna som det äkta albinoanlaget, men jag är inte säker på hur det är.

/Johanna

Sorry. :smirk: Men slutsatsen är väl ändå den att det inte finns några albinos i hästvärlden. :angel:

Sv: Albino? Cremello?

Här kommer "min" enhörning! :love: (bilderna är tagna i somras)

FullSize_4800602_12Bild(2).jpg

FullSize_4800602_11lalal.JPG

FullSize_4800048_22mm.JPG

(ryttaren behöver inte kommenteras, det är inte jag.)

Och jag lånar bilderna från deras "till salu"-annons... När jag var o tittade på honom mätte vi honom, och han är 152 o inget annat.

Han kommer bli min lilla barockpålle! :) O hans vackra man ska få komma ut! (sett bilder innan hans stubb...)

Obs: Om han nu bestämmer mig för att ta honom vill säga!

Jøss! Vad har han før stam?? Såg ut som en "blåkopia" av mitt sto! Så lik i huvudet att jag først trodde det var hon innan jag såg texten! (Køpte min pålla i sommras)

Man kan också jämföra huden på en häst med vita tecken på mulen och en som är dubbegul och se att även huden har svag pigmentering. Den är inte lika ljusrosa som hos en häst med vita tecken och innebär pigmentering även där.
Albino har ingen sådan pigmentering alls.
Troligtvis är det delvis därför dubbelgul inte blir solbrända på nosen medans dom med vita tecken faktiskt kan råka ut för detta.
Ytterligare bevis för det inte är albino för albino är mycket känslig för sol pga pristen av pigment.
Så pigmenterad päls och pigmenterad hud utesluter albino.
Albino betyder vad jag förstår inte total avsaknad av piment utan det kan faktiskt vara en väldigt liten mängd som färgar ögonen och då oftast blå men med genomlysning ser röda ut även på iris.
Visste ni tex att det finns olika mutationer hos människan som går under beteckningen albinism?
Oavsätt räknas inte dubbelgul som albino då dom har pigment i både päls och hud och klarar av sol bra.

*KL*

Vill inflika en fråga här:

VARFÖR tycker en del att man absolut inte ska avla fram dessa färger? Jag har inte förstått detta. Kan någon förklara detta för mig?

Sv: Re: Albino? Cremello?

Ser att denna diskussion är tre år gammal, och just detta om röda ögon. Har bestämt för mig att någon gammal russkännare berättade om ett russto som hade röda ögon, och om jag inte blandar ihop den historien med någon annan så hade detta sto även ett stort ärr på magen efter att ha blivit biten av en gris..Tror att detta sto ska ha levt på 60 talet, någon som känner till detta?

*KL*

VARFÖR tycker en del att man absolut inte ska avla fram dessa färger? Jag har inte förstått detta. Kan någon förklara detta för mig?

Ärligt talat tror jag mest det beror på att folk tycker att färgen är ful. Kanske är svårare att sälja en dubbelgul än en annan. Jag tycker färgen är ganska häftig ärlit talat. Inte min favorit, men ful tycker jag inte den är.

Skulle annars vara guld värt med ett dubbelgult avelssto. Isabeller är ju eftertraktade, och gulbruna brukar också väcka uppmärksmhet.;)

Det är ju löjeväckande att avla bort något bara för att några tycker att det är mindre vackert. En annan sak att undvika t ex OLW-anlaget som innebär lidande och död.

På 1800-talet så fick nån snubbe för sig att alla hästar i armén skulle vara bruna, vilker ställde till det för dem som skulle välja ut lämpliga hästar från uppfödarna. Fuxar, isabeller, skimlar och skäckar valdes bort, vare sig de var lämpliga eller ej. Heltokigt.

*kl*

Här kommer bilder på min Älva-häst :)

th_Ramba.jpg

th_DSC00119.jpg

th_DSC00123.jpg

På den sista bilden syns hennes bläs = man ser att hon inte är vit.

Jag tycker det är ologiskt att många ogillar att man avlar på färg. Det är ju som vilken annan egenskap som helst; stor steglängd, höga knälyft, halsansättning, hoppegenskaper, snabbhet etc Endel vill ha huvudfocus på det ena andra på något annat.
Grundförutsättningen för detta är naturligtvis att hästen ska vara frisk, må bra med sin egenskap (inte bli sjuk av den) och vara hållbar för det den ska brukas till.
Om jag vill ha en gredelin häst med gröna prickar men inte bryr mig om den kan hoppa eller har gångarter för en dressyrbana; varför ska jag inte få satsa på det??

Jag tror det i många fall beror på att många fortfarande tror att det är en albino och att man är rädd för att sprida det vidare. Om man var lite mer insatt i genetiken och visste att dte inte handlar om det alls, så kanske inte folk skulle vara så rädda för färgen heller.

*KL*

"Helalbinism" har stått på defektlistan till för något år sen bara. man har alltså felaktigt ansett att det ÄR albinism det handlar om och att det skulle vara olämpligt att avla på dem av det skälet.
Numera vet man bättre, men självklart sitter den gamla kunskapen djupt rotad kvar hos väldigt många.

*knappen*
Är det någon som vet om cremello är en godkänd färg hos lusitanos?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 762
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 765
Senast: karl_h
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 126
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 502
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Fågelobservationer