Albion sadlar

Minnaa

Trådstartare
Söker er som har albion sadlar. Vad har ni för bomvidd och vad för häst? Är dom lite smalare i bommarna, tycker det verkar vanligt med MW bom.

Finns det nån i södra sverige som äger en Albion Kontact? (fälttävlanssadel) Funderar på att köpa en sådan sadel men skulle vilja provrida innan då det handlar om mycket pengar. Så finns det någon som har den sadlen som skulle kunna tänka sig att jag får ta en provtur? :banana:

Har en HDR idag som inte passar längre så behöver byta snarast.

Snälla hjälp mig!:crazy:

Sv: Albion sadlar

Minnaa skrev:
Söker er som har albion sadlar. Vad har ni för bomvidd och vad för häst? Är dom lite smalare i bommarna, tycker det verkar vanligt med MW bom.

Finns det nån i södra sverige som äger en Albion Kontact? (fälttävlanssadel) Funderar på att köpa en sådan sadel men skulle vilja provrida innan då det handlar om mycket pengar. Så finns det någon som har den sadlen som skulle kunna tänka sig att jag får ta en provtur? :banana:

Har en HDR idag som inte passar längre så behöver byta snarast.

Snälla hjälp mig!:crazy:
Dom är superrymliga i sina bomvidder...jag har en albion style MW till min frieserhingst som har låg bred manke, rak och rund om ryggen. Bomvinkel på ca 105 grader....Dessutom är albion ganska korta...

Sv: Albion sadlar

Albion är väldigt lustiga eftersom Medium på en sadel inte har samma bomvinkel som en annan Medium. Och ja, jag pratar om en annan Albion! :crazy:

Jag har två Albion som bägge är Medium och de är INTE lika vida. Den ena är mkt vid och den andra typ normal. Min syster har också haft en Albion och den var smalare än min förstnämnda även den trots att den också var Medium. Alla tre sadlarna är Legend flatback.

Fick det "förklarat" för mig av Catrin Henriksson http://www.dressyr.com/ som säljer bland annat Albion. Hon sa att de gör två (eller om det till och med var tre??) varianter av varje bomvidd. Medium som är lite smalare och därför kommer högre upp över hästens manke och sen Medium för breda, låga mankar.

Hur man sen ska veta vilken som är vilken... Ja, det får man se med blottat ögat tydligen. :smirk: Helt sjukt, men så är det.

Liknande trådar

Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 715
Senast: Oknytt
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 673
Senast: Ajda
·
Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 572
Senast: super
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är... 2
Svar
25
· Visningar
12 618
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka