Albion Style = Albion SL?

Sofian

Trådstartare
Albion har ju nya namn på sina sadelmodeller vad jag förstår.
Är det någon som vet om Style är det samma som nuvarande SL?

/Sofia

Sv: Albion Style = Albion SL?

Det är ju inte samma modell, men SL är väldigt Style och k2 är som en Style med lite flatare säte. Dock har inte SL lika mkt utrymme för benen som Style och k2 har.

Okej, vet du hur k2 är i förhållande till style i både uppbyggnad och bom?
Är det stor skillnad på läderkvaliten?

Samma läder...

Jag tror att Style är lika rad som k2. K2 dressyr är spikrak och passar hög manke och är väldigt kort i anläggningsytan (knappt 45 cm i 18")
Hur knästöden är placerade kommer jag inte ihåg dock, men jag gillade inte knästöden på varken Stylen eller k2. Så de är nog ganska lika (var över 1½ år sen jag provred en k2) Jag gillar iofs högt placerade stöd, och gilalr inte när knäna ligger emot knästöden som dom gör på Albionsadlar.

Du! En helt annan fråga off topic.
Vet du vad Jacsons Jean Luc i stl Wide mostvarar i sifferstorlek... Är urkass på det här men har förstått att de inte är de vidaste sadlarna i storleken Wide.

Hur kommer det sig då att K2 är så mkt billigare? Trodde att det hängde på läderkvaliten.

En Jean Luc XW motsvarar ca 31 i Stubben storlekar.

Det kanske är en minimal skillnad isf... Jag tycker inte den syns om sadlarna är nya iaf, men det kanske syns efter 5 år vad som är finast...

Jag tror främst det hänger på knästöden och ganska sätets komfort. Det är möjligt att deras dyrare modeller har nån annan sätesstoppning.
Men jag tycker både xde billiga och dyra är lika bekväma så..

Vad motsvarar en 31 i stubben storlekar en prestige? Har du nån koll på det?

Så en Jean Luc i storlek wide skulle vara en 31-32 i prestigestorlekar eller?

Är så skönt att ha nån att fråga som har lite koll... TACK!

Håller på med försäljning av sadel och försöker klura ut tillsammans med köparen om sadeln blir för trång eller inte... Hon hade provat en Capriati sadel i XW och den hade varit för bred. En prestige 34 hade också varit för liten... Har ingen erfarenhet av Capriati sadlar och storlekar men visst lutar det åt att min sadel i Wide blir för trång?

:bow:

Ja, om en 34 i Prestige är för trång blir en Jacson i W absolut för trång :(
Men det beror ju iofs också på, anledningen till varför Jacson känns så trånga är för att bossorna är ganska vinklade, så de passar mer takformade hästar.
En sadel kan t.ex. kännas för smal (att den ligger ovanpå och flyter på hästen) medan det egentligen beror på ortspetsarnas form. Vissa behöver bredare upptill (t.ex. runda hästar) och vissa behöver smalare upptill och bredare nertill (t.ex. breda hbl/fbl behöver oftast det)
Så om vi säger såhär: Har köparen ett hbl/fbl med ganska spetsig manke/mellanhög manke kan det vara värt att prova ändå. Så om ni bor hyfsat nära varandra så...

Sen så har jag ingen erfarehet av Capriati, men jag ahr sett en begagnad som skulle vara vid bom enligt försäljaren men den var inte så vid som vid bom brukar vara.
Dock provade jag den aldrig, så jag har inget att jämföra den med.

Rackarns... sadeln kommer garanterat inte passa hennes häst.

Tusen tack för hjälpen, du är en räddare i nöden! :bump: :)

Ja det gör jag med... nu ska jag fortsätta med mitt egna sadelletande igen... yay...

Det är förresten synd att du inte bor i närheten. Annars skulle jag anställa dig som min personliga sadelletare! :idea: :D

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 091
Senast: Görel
·
Utrustning Gäller kanske framförallt dom med galvad stålram. Hur ser det egentligen ut bakom ”spikhuvudet”? Hur fäster dom in i stålramen? Jag...
Svar
10
· Visningar
398
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
890
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
688
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka