Albion Style = Albion SL?

Sv: Albion Style = Albion SL?

Jag har en Albion Style i storlek M till min häst nu. Den köpte jag av sadelutprovare för två månader sen. Nu på senaste tiden har jag märkt av två stora torra fläckar på vardera sida av manken. Resten av ryggen blir svettig men just där blir det torrt. Har funderat tillsammans med min pappa (hästkiropraktor) om det beror på punkttryck eller inget tryck. Han trodde mer på punkttryck och så även jag. Hur som helst så tog jag ut en sadelmakare för att se om sadeln behövde stoppas om/bytas ut. Hon såg på en gång att sadeln låg på tok för mycket i bakvikt något som den andre sadelutprovaren justerade genom att dra gjorden vid köptillfället...

Eftersom jag inte vet hur det ska gå till litade jag på honom. Sadelmakaren menade istället på att sadeln tvingades ner i ryggen och att jag lät kunde byta upp mig till en MW eller W. Hon tyckte inte att sadeln låg hemskt dåligt eller som hon uttryckte sig hon "rös inte" av den. Nu ska hon försöka bygga upp och plocka ur lite så att sadeln passar lite bättre så länge medans jag letar ny.
Hon sprang också med och kände hur sadeln rörde sig i trav och hon sa att den inte tryckte konstant vid manken utan snarare stötte i.

Nu så är jag alltså på jakt igen efter en Albion sadel och därför funderade jag på vilka sadlar som var relativt lika min Style sadel.

Jag blir så matt....

Jag förstår ditt problem...
Vad behöver du för sitsstorlek?

Varför inte prova en k2? Fast om hästen har gått med dåligt tillpassad sadel är det bäst att byta upp dig till mw och sedan när hästen har växt ur den byta till en W och då ev köpa en ny. För hästen kommer garanterat bredda sig när han får en bra sadel...

Har du en bild på sadeln på hästen?
För jag har haft 2 andra tjejer som jag har pratat med som har haft sadlar i rätt bomvidd, men sadelutprovare/sadelmakare hävdar bestämt att sadeln ligger i bakvikt. Det har inte varit så egentligen, men utprovarna har blivit lurade av att tyngdpunkten i sätet är för långt bak och det i kombination med framvalvets utseende (vissa sadlar ser alltid ut att ligga i bakvikt om man kollar på framvalvet) gär att de tror att sadeln tippar bak.
Hade varit intressant att se om det är det du har råkat ut för också...

Jag ska fota sadel + häst imorgon så får du se. Är ganska övertygad om att du kommer att skrika rätt ut när du ser bomvidden dock... men men jag ska fota som sagt.

Behöver en 17,5" på Albion sadlarna. De verkar vara mindre i sätet än t ex Santa Cruz där jag har 17".

Vi får väl se vad jag säger ;)

Jag ska hålla ögonen öppna för dig...

Albion är ju ganska små i sätet, de är gjorda för långbenta ryttare, inte för j-lo rumpor :D

Men jag måste ju vara helt dement! Letade precis fram digitalkameran för att gå ut och fota häst och sadel. Precis när jag ska gå ut genom dörren kommer jag på att jag ju inte har sadeln hemma...! Den är hos sadelmakaren på omstoppning och är klar på måndag...
Får ta bilder på måndag med den nyomstoppade sadeln istället.
Usch det blir väll och kosta en hel del antar jag? :crazy: Har du nån aning om vad sadelmakare brukar ta för en omstoppning?

Förövrigt så har jag mer J-lo rumpa än Kylie om vi säger så... ;) Men relativt korta ben och jag trivs jättebra med sadeln ändå.

En helomstoppning: ca 1500, justering ca 700

Ta korten imorgon då ;) Men kanske lite dumt att du inte frågade om detta innan, för det kanske inte hade gått att fixa med en omstoppning... :(

Det går säkert inte att lösa problemet helt utan att köpa en ny sadel men förhoppningsvis blir den trevligare för hästen ett tag då jag är på jakt efter ny sadel. Det var sadelmakarens tanke att göra det bästa av situationen och se vart ryggen tar vägen om den breddar sig ytterligare nu. Han tar inte skada av sadeln men den är ju som sagt inte optimal direkt.
Den behövde förövrigt jämnas till då den var lite sned och hade en del små gropar i stoppningen. Med de justeringarna blir den förhoppningsvis lättare att sälja...

Återkommer tomorrow!

Style är en gammal budgetmodell med präglat läder.... Style SL är det väl den nya heter?

Tydligen så finns det en äldre modell av Style som inte finns i så många ex. Den har präglat läder.
Min har definitivt inte det och är verkligen ingen budgetmodell. Kostade många tusenlappar... :crazy:

Det är inte samma. Som Sofian säger är det en lite äldre modell, 5-6 år iaf.

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 912
Senast: Görel
·
Utrustning Gäller kanske framförallt dom med galvad stålram. Hur ser det egentligen ut bakom ”spikhuvudet”? Hur fäster dom in i stålramen? Jag...
Svar
10
· Visningar
391
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
881
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025